Bijdragen: Brechtje Wedman

< Terug naar Brechtje Wedman
  • Artikel

Lieve Begeleider

Brechtje Wedman

Met mijn verhaal nodig ik je uit om vragen te stellen over begeleiden, over maken, over ‘jij als begeleider’. Datum: 09-16

  • Reflectie

vluchtige inspiratie

een kalendertje met een spreuk of tip per dag

  • Reflectie

Bergje berichten

Berichten in brieven en kaarten bewaarde ik van jongs af aan. Woorden en beelden waarmee de schrijvers hun liefde en vriendelijkheid stuurden en tegelijkertijd iets van zichzelf…

  • Reflectie

ruimte voor ontvouwen

Wanneer ik een impuls volg, komt daar iets uit voort; een beweging, een gedachte, een geluid Alle impulsieve plannen in mijn hoofd zou ik het liefste uit willen voeren Alle…

  • Reflectie

Er zijn

Stil en onder de indruk herbeleef ik vandaag verschillende momenten van gisteravond.  Eigenlijk weet ik niet wat te schrijven omdat het een intense beleving was met een soort rust

  • Reflectie

voorbereiding 'routine of impuls'

'Zouden jullie ter voorbereiding ergens de komende twee dagen in maximaal tien minuten het volgende willen doen: Loop door je huis en neem die 'dingen' mee waarvan je intuïtief…

  • Reflectie

'Je bent niet gek hoor!'

In het kraakheldere en knisperverse fabrieksgebouw kom ik de nieuwe locatie van de docent beeldend opleiding binnen.  We beginnen met het vouwen van rozetten waarop we schrijven…

  • Werkvorm

Verhaal maken

Wanneer je aan een onderzoek begint is het vaak een hele kunst om de vinger te leggen op wat je wilt onderzoeken en vooral op hoe je de onderzoeksvraag formuleert. Deze…

  • Vooraf

Je moet er wel in geloven, anders wordt het niks.

Bart, ik, Brechtje Wedman, richt me eerst tot jou. Er valt veel te zeggen over je werk en je zijn en wat dat teweeg brengt bij mij en zoveel anderen. Ik ben heel blij met mijn rol…

  • Achteraf

Verstilling

Een klein uur lang keken, schreven, dachten Marco, Salomé en Steffi in het museum. Het museum waarin ik mijn ziel blootleg. Een klein uur lang zocht ik, naar een houding, naar…

  • Achteraf

Spelen is vrij?

In een klein groepje in een lokaal op HKU janskerkhof zitten we bij elkaar; twee studenten, twee collega's en ik. We hebben allemaal de eerste tien bladzijdes van hoofdstuk 1 uit…

  • Achteraf

Je laten dragen door wat gaande is

Deze tweede leergang werkten we vanuit stilte als start, langs het uitwisselen van waar we staan in onze onderzoeken, via een tekst over enthousiasme en een set short pieces…

  • Vooraf

Het gouden midden

"In geen van beide gevallen kunnen de cirkels samenvallen: er ontstaat geen identiteit tussen godheid en de mens. De godheid blijft het andere, omdat juist in dat anders-zijn het…

  • Achteraf

Overgave

   

  • Achteraf

delen delen delen delen delen

Vanuit een impuls niet wetend waar naar toe te gaan. oordelen uitstellen en de grote mensenwereld niet vergeten. zichtbaar zijn, wat wil je zichtbaar maken van jezelf, van de…

  • Achteraf

.... , ......

Een moment van het belichamen van het woord Stilte Stilte in zoveel vormen Een woord dat zoveel meer rijkdom in zich heeft dan ik vooraf voor mogelijk hield. Die rijkdom werd…

  • Achteraf

Impuls-verbinden-samen in beweging komen

Impuls In mijn onderzoek tot nu toe kom ik er achter dat als begeleider je impulsen zo belangrijk zijn. Inspelen op dat wat is blijkt uit alle succesverhalen van studenten en…