Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
Op 15 jarige leeftijd begon ik met mijn professionele dansopleiding. De ontmoetingen met leraren toen en tijdens mijn academie periode zijn van grote invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<article> <section class="page-intro"></section> <section class="page-body"> <p><strong>De eerste ontmoetingen</strong></p> <p><strong>1973 1979</strong></p> <p> </p> <p>Mijn professionele opleiding tot danseres aan het Rotterdams Conservatorium </p> <p>De eerste leraren die ik kreeg welke veel indruk op mij maakte waren Lucas Hoving, Mieke van de Hoek en later Jaap Flier.</p> <p>De invloed die Lucas op mij heeft gehad is immens. Het is eigenlijk heel vanzelfsprekend dat hij letterlijk en figuurlijk in mijn lijf is gaan zitten. Hij doorzag wie ik was, mijn onrust, de te grote gebalde energie, mijn expressiviteit, mijn hang naar interactie. Door zijn rust en uitstraling het besef te mogen toegeven aan mijn eigenheid binnen de improvisatie lessen kon ik groeien. De Limon techniek die hij gaf maakte dat ik in mijn kracht kwam. De opmerkingen als ik weer te heftig bezig was lieten me landen en naar binnen richten. In zijn lessen lukte het me om de verbinding te vinden tussen het fysieke voelen en denken.</p> <p><strong>http://danceinteractive.jacobspillow.org/browse/artist/lucas-hoving/</strong></p> <p><strong>Het begrip “alignement”</strong> ( zie artikel media bijlage ) heb ik bij hem leren opzoeken al duurde het nog heel lang voor ik het werkelijk bewuster kon sturen en inzetten.</p> <p>Mieke van De Hoek ( partner van Meredith Monk) gaf improvisatie lessen bij een van de eerste lessen liep ik met hangertjes en rokken over mijn hoofd naar mijn gevoel raar te doen. Maar ik vond dit speelse heerlijk, weg uit de realiteit en de gekte toelatend opnieuw uitvinden wat ogenschijnlijk vanzelfsprekend lijkt! Met Jaap Flier mocht ik op een gegeven moment meedoen in een stuk van hem kreeg ik de opmerking:“Carolien ik zie nu al waar je over 5 minuten wilt zijn, probeer in de stap te zijn waar je nu mee bezig bent” wij kennen dit als anticiperen waardoor je vooruitloopt.</p> <p><strong>Het zoeken naar rust, wezenlijk contact en alingnement bleef vanaf toen mijn grootste uitdaging binnen mijn danskunst. Volgde cursussen Tai Chi, Yoga, Qi Gong, I kido<br /></strong></p> <p>Jaap Flier is een van degene die het clowneske in me zag. En net als Martin Molenaar heeft hij mij gestimuleerd verder te gaan zoeken. Wat toen o.a uit monde in een dans performance samen met bassist Ed de Vos. Waarbij de interactie tussen de muziek, mijzelf en het publiek een vanzelfsprekende rol speelde. De latere studie bij Le Coq te Parijs was daar het vervolg van.</p> <p> </p> <p> --------------------------------------</p> <p><em>van onze kunstredactie trouw − 08/01/00, 00:00</em></p> <p><em>De Nederlandse danser en choreograaf Lucas Hoving is op 87-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats San Francisco. De in Groningen geboren Hovinga was gedurende zeven decennia actief in de danswereld. Hij werkte samen met pioniers van ballet en moderne dans, en was tot op hoge leeftijd een geliefd docent. Het grootste deel van zijn loopbaan speelde zich in de Verenigde Staten af, waar hij zich vestigde toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Hoving werd gezien als 'pilgrim father of American dance', omdat hij een combinatie maakte tussen het vooroorlogse Europese expressionisme en de psychologisch getinte moderne dans in de Verenigde Staten.Hoving verwierf roem als danser van de José Limon's Dance Company in New York. Hij danste hier in de jaren vijftig vele grote rollen, en bleef tot op hoge leeftijd artistiek adviseur van dit gezelschap. In de jaren zeventig vroeg de Rotterdamse Dansacademie hem als directeur, om ook in Nederland de moderne dans te stimuleren.In 1987 ontving Hoving de 'Isadora Duncan Award for Sustained Achievement' voor zijn danscarrière, maar vooral voor zijn unieke kwaliteiten als docent. Hoving gaat de dansgeschiedenis in als belangrijk pedagoog. Hij legde sterk de nadruk op de individuele kwaliteiten en emoties van leerlingen. Hoving stelde in 1987: ,,<strong>Dans is meer dan pasjes doen. Techniek is wel belangrijk maar niet essentieel. Dans is de uitleg van een persoonlijkheid.''</strong></em></p> <p><em> </em></p> <p><em>De limontechniek is aan het begin van de vorige eeuw in Amerika ontwikkeld door de choreograaf en danspedagoog Jose Limon( 1908-1972)</em></p> <p><em>In deze techniek staat o.a de zwaartekracht centraal: de werking hiervan wordt benadrukt door de spiraal vormige draaien sprongen laag over de grond en het gebruik van off balance-houdingen.</em></p> <p><em>Deze techniek is samen met de Graham en Cunnighamtechniek een van de meest verbreide moderne danstechnieken</em></p> <p> ----------------------------------------------</p> <p>https://www.youtube.com/watch?v=rapPJb66D7Y</p> <p>Op een later tijds stip in mijn carrière heb ik het genoegen gehad als gastdanser met de choreografe Nina Wiener "Wind Devil" te werken waarin de Limon techniek nog meer op zijn plek viel, ik genoot!</p> <p> </p> <p><strong>Het vervolg 1983 -2002</strong></p> <p>na Harlekijndans vaarwel gezegd te hebben en ieder verder zijns weeg ging <strong></strong></p> <p>was daar <strong>Het Beppie en Ton moment</strong></p> <p> "I Etcetera' 1983 van Ton Lutgerink ( tekst Susan Sontag) gedanst door Beppie Blankert bij Dansproductie</p> <p>Ja, dit is wat ik wil</p> <p><strong>Taal en beweging zonder plat of eenduidig te worden,een wereld vol geheim, frictie, poëzie en een portie droge humor</strong>. <strong>De literaire choreografie van Ton Lutgerink</strong></p> <p>Dit nu was het begin van mijn jaren bij “Stichting Dansproductie” en mijn latere samenwerking met <strong>Beppie Blankert</strong> en<strong>Ton Lutgerink</strong>. </p> <p>In die periode leerde ik, Karen Post, Louis Andriessen, K.Schippers ,Ton Lutgerink, , Kees Hin, Ron Ford Annemarie Prins, Madeleine Lehning, Wieger Woudsma, Mirjam Koen kennen. Ondertussen was daar altijd Saskia van Dijk mijn kunstschilder vriendinnetje, die voor Melodie 1 het decor ontwierp en Wouter van Bemmel mijn zwager waar ik altijd wel weer wat nieuws mee maakte. Zij zijn allen in meer of mindere mate van invloed geweest op mijn verdere ontwikkeling.</p> <p>Mijn nieuwsgierigheid naar verbindingen en over grenzen heen gaan was al daar, maar door deze ontmoetingen en samenwerkingen ontwikkelde zich dit gestaag verder!</p> <p>Maar hoe nu verder!</p> <p>Storten mij op de stem, (piano spelen had ik al gedaan werd ik dood zenuwachtig van op het toneel) Zangles van Ilse van de Kastelen, stem les van Madeleine Lenhning, Annemarie Prins, tekst begrip Agaath Witteman, Lineke Rijxman, Marijke Beversluis</p> <p> </p> <p><strong>Dit nu was een heel ander ontdekking.</strong></p> <p><strong>Madeleine Lehning</strong> 1911 leerde mij dat de <strong>stem fysiek</strong> is en wars van gepsychologiseer. <strong>Ruimte en vrijheid, het spelen met balletjes en beelden.</strong> Nog steeds blijft deze speelse aanpak van toen mijn eigen manier van les geven voeden. m.a.w het associëren is ingesleten, woorden proeven, bewegen is ademhaling, organisch, betekenis laten ontstaan.</p> <p><em>http://www.volkskrant.nl/archief/een-liefdevol-portret-van-een-bijzondere-vrouw~a398688/</em></p> <p><strong>Annemarie Prins</strong> regisseuse, schrijfster, logopediste, docent, zij mij liet ervaren dat <strong>taal muziek</strong> kan zijn!</p> <p>Woorden die klinken als muziek zinnen die frases van ritme en tijd zijn. Fysiek in intentie. De betekenis ontvouwt zich! Hier is mijn thuis dit is wat taal voor mij kan betekenen. Door Annemarie besefte ik dat de ingang tot taal een ander kan zijn. Door eenvoudigweg dat deel aan te spreken wat bij mij voorhanden lag nml de muziek en de beweging, en middels die weg mijn taal gevoel bewust te ontwikkelen! Zingen is niet voor niks belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen.</p> <p><strong>Beckett kwam eindelijk echt binnen, binnen. <br /></strong></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> </section> </article>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
Spiritualiteit_door_Alignment.pdf
choreografemanifistatie 1978.pdf
voeg een mediabestand toe
Bron
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren