Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p><strong>De Hierarchie Voorbij.... </strong></p> <p><strong>Dia 1: </strong><em>mensfiguren in het keurslijf</em><strong><!-- z-media 4348 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></strong></p> <p><strong>Bart:</strong></p> <p>De hiërarchie voorbij?? De hiërarchie voorbij?? Hiërarchie hoort erbij. Mijn eerste gedachte is dat hiërarchie heel natuurlijk is. Want er moet orde zijn....</p> <ul> <li>de kinderen op het speelplein (weten precies wat de pikorde is. kan je jammer vinden, maar verandert het niet mee). Zei je moeder vroeger ‘doe even lief tegen dat zielige jongetje’. Nou, echt geen zin in</li> <li>gesprek met mijn kinderen (zelf in positie van vader nu) die volhouden dat de studentenvereniging goede kanten heeft en dat dan vooral die orde naar voren komt. Als er ergens hiërarchie is... zorg dat je in Delft bij het dispuut koffievlag komt. Dan zit je goed. </li> </ul> <p>En als je erover nadenkt ook logisch. Zelfs als hiërarchie jou in een onderbedeelde positie plaatst ben je nog steeds tevreden met de orde, de ordening die dat oplevert. Laat dan de macht maar aan de ander, de beslissing, het overzicht enzovoort. Ik ‘heb’ en “ben’ dan wel minder, maar ik ken mijn plaats.</p> <p>En dat geeft mij ook een vrijheid van handelen. Veel fijner dan wanneer die ‘natuurlijke orde’ zou ontbreken. Dan zou ik freischwebend zijn, niet weten hoe verder, niet weten wanneer te handelen of af te wachten en zo meer. Allemaal vage onzekerheid. Dus laten we die lijnen maar trekken.</p> <p><strong>Dia 2- </strong><em>rondedans van goden op olympos<!-- z-media 4349 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p>En als ik even wat verder terug ga kom ik bij de mythologie uit en de goden op de Olympos. Ook daar volop Hierarchie. Zeus bovenaan en dan in lagen zo naar beneden. En wee je gebeente als je je daar niet aan houdt. Dan zwaait er wat.....</p> <p><strong>Anouk:</strong></p> <p>Bart, ...moeten we voordat we het over Zeus hebben niet even ook bij onszelf houden?</p> <p>Even benoemen hoe het precies zit?</p> <p>Jij bent 20 jaar ouder dan ik</p> <p>Jij bent een man</p> <p>Jij hebt een hogere functie</p> <p>Jij verdient meer</p> <p>Jij wordt gevraagd voor dit soort dagen</p> <p>Jij stelt mij aan mensen voor</p> <p>Jou kennen ze al</p> <p>Jij kunt terugvallen op dingen</p> <p>op mensen</p> <p>op keuzes</p> <p>op opgedane kennis</p> <p>Jij kunt je fouten permitteren</p> <p>Nu wil je natuurlijk zeggen: ‘dat is niet zo’</p> <p>maar dan zeg ik:</p> <p>Jij kunt je meer fouten permitteren dan ik</p> <p>Jij bent een hogere boom</p> <p>Jij vangt meer wind</p> <p>En de wind is bij jou vaak in de rug</p> <p>Jij hebt een boek en een hoofd vol wijsheid</p> <p>Jij kunt zinnen zeggen als:</p> <p>‘na mijn promotie…’,</p> <p>of: ‘in de tijd dat ik bij de radio werkte’,..</p> <p>Jij hebt meer ervaring</p> <p>Jij bent op meer plekken geweest</p> <p>Iedereen verwacht van jou dat je als eerste het woord neemt</p> <p>Dat verwacht jij zelf ook</p> <p>Er loopt een onzichtbare grens tussen ons</p> <p>die we samen in stand houden</p> <p> </p> <p><em>Stilte</em></p> <p><strong>Bart: </strong>Zal ik jou nu voorstellen?</p> <p><strong>Anouk: </strong>Graag</p> <p><strong>Dia 3: </strong><em>de waarzegster</em></p> <p><em><!-- z-media 4346 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p><em>Bart pakt cello en zet in </em></p> <p>Ben ik dat?</p> <p><strong>Bart:</strong></p> <p>Ja, dit ben jij</p> <p>Vind je het niks?</p> <p><strong>Anouk: </strong>Jawel...</p> <p><em>Bart speelt verder</em></p> <p><strong>Anouk:</strong></p> <p>We hebben thuis elf kippen in de tuin</p> <p>Kip Rosa kwam later bij ons wonen</p> <p>We hebben haar ’s nachts tussen de kippen op stok gezet</p> <p>Toen alle andere kippen sliepen</p> <p>De volgende ochtend was de pikorde niet verstoord</p> <p>Nu scharrelen er twaalf kippen in de tuin</p> <p> </p> <p>Als we het licht uit doen, vallen grenzen weg</p> <p>Ook onzichtbare</p> <p> </p> <p>In het donker kunnen we dromen</p> <p>In mijn dromen zit nooit een lijn</p> <p>En ik droom graag</p> <p> </p> <p>Kijk, het licht gaat uit</p> <p> </p> <p><strong>Dia 4</strong> <em>de indiaan en het spel bij de totempaal</em></p> <p><em><!-- z-media 4350 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p><strong>Anouk </strong>(met Bart op cello)</p> <p>We spelen bij de halve maan</p> <p>zoals we vroeger konden</p> <p>dan was jij de indiaan</p> <p>en had mij vast gebonden</p> <p>wat veren en een touw</p> <p>een lantaarntotempaal</p> <p>ik ontsnapte weer aan jou</p> <p>zo ging dan ons verhaal</p> <p>je nam je stokkenpaard</p> <p>je wang in oorlogskleuren</p> <p>je ving me terug in volle vaart</p> <p>en ik liet dat gebeuren</p> <p>we wisselden op tijd van rol</p> <p>want anders ging de lol</p> <p>er voor ons beiden af</p> <p>dan mocht ik de indiaan</p> <p>en schoot jou in je graf</p> <p>met zwarte nagels van het zand</p> <p>treurend om de dood</p> <p>stonden we dan hand in hand</p> <p>in het bosje bij de sloot</p> <p>of we begroeven onze strijd</p> <p>en rookten echte vrede</p> <p>zo simpel kon het leven zijn</p> <p>een halve maan geleden</p> <p> </p> <p><strong>Dia 5: </strong><em>zee met opkomende gezichten</em></p> <p><strong><!-- z-media 4347 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></strong></p> <p><strong>Anouk </strong>(met Bart op cello)</p> <p>jij en ik</p> <p>wij kenden elkaar</p> <p>lang voor onze eerste ontmoeting</p> <p>we deelden huizen, wegen, levens</p> <p>we kropen miljoenen jaren geleden naast elkaar uit zee aan land</p> <p>we wisselden onze kieuwen in voor longen</p> <p>we vulden onszelf met dezelfde lucht</p> <p>en lieten onze adem achter in de honderden schelpen op het strand</p> <p> </p> <p>misschien dat we daarom altijd verlangen naar de zee</p> <p> </p> <p>de zee heeft geen woorden nodig</p> <p>ze geeft en neemt</p> <p>vanzelfsprekend</p> <p>in haar schuimkoppen laat ze haar vele gezichten zien</p> <p>haar tranen laten de zeespiegel stijgen</p> <p>haar woede spat uiteen tot metershoge golven</p> <p>haar lach laat de meeuwen deinen op het wateroppervlak</p> <p>haar jaloezie trekt schepen naar duistere diepte</p> <p>in ruil geeft ze de verdronkenen het mooiste graf</p> <p>een zeemansbed</p> <p>voor elke gestorvene gaat de zon bloedend onder</p> <p> </p> <p>misschien dat we daarom altijd een schelp bij ons steken</p> <p>voor onze laatste adem</p> <p>die ons met haar verbindt</p> <p><strong>Bart</strong></p> <p>Het beeld van een zee van stemmen is anders dan het beeld van de goden op de Olympos. De zee gaat veel meer over gelijkheid.</p> <p> </p> <p>Zee is een beeld van voorbij de hiërarchie, de zee een beeld van <strong>meerstemmigheid</strong>. Misschien ook wel een beeld van de meerstemmigheid in onszelf. Misschien was dat daarnet wel een toevallige stem in mij die zomaar zei dat ie geneigd was om in te voegen: in dat hokje van de hiërarchie te gaan zitten.</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>Dia 6: </strong><em>drie opkomende manen achter vlammende bosjes </em></p> <p><em><!-- z-media 4345 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p>Nu wil ik uit die zee van meerstemmigheid graag drie stemmen uitnodigen die wat mij betreft voorbij de hierarchie gaan. Drie stemmen die ook naar voren komen in mijn proefschrift ‘muzische professionalisering’ waar ik eerder dit jaar op promoveerde. </p> <p> </p> <p>Juist deze drie stemmen wil ik in deze keynote centraal stellen, omdat ze ons veel vertellen over de plek die we innemen en in zouden kunnen nemen.</p> <p>1 is de stem van het ‘wij’. Tegenover de dominantie van alles wat over ik en individu gaat is er ook een ‘wij’</p> <p>2- is de stem van de onderzoekend houding</p> <p>3- is de stem van de kunstenaar,</p> <p><strong>Dia 7: </strong><em>de maskers- vele gezichten die kijken</em></p> <p><em><!-- z-media 4344 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p>De eerste stem noem ik ‘voice of the practice’. Ik gebruik dat woord ‘practice’ omdat de auteur Alisdair Macintyre daar zo buitengewoon mooi over geschreven heeft. Over praktijken waarin als vanzelf het ‘wij’ leidend is, waarin het samenspel voorop gaat en de individuele eigenheid zijn plaats vindt. Dus eigenlijk andersom dan we nu denken gaat het ’wij’ daarin bijna aan het ‘ik’ vooraf.</p> <p>Zelf is MacIntyre somber. Hij is bang dat we door individualisering en liberale markteconomie dat vanzelfsprekende wij verloren zijn. Ik denk dat daar meer over te doen is. Dat wij is dichterbij dan je denkt. Ik sta in de lijn van speelruimte van Michiel de Ronde en ben zeer gefascineerd door vorm, werk- en gespreksvormen die we praktisch kunnen doen en dat ‘wij’ in al zijn meerstemmigheid toelaten en ruimte geven. </p> <p>Twee beelden om dat ‘wij’ in de Voice of the Practice kracht bij te zetten</p> <p>- Het eerste speelt zich af bij de Inuït die van heinde en verre naar de jaarvergadering komen door ijs ej sneeuw. Als ze eenmaal in vergadering bijeen zijn spreken ze niet. ze zwijgen en ze kijken. Kan uren duren. En als het klaar is is de orde hersteld.</p> <p>- doet direct denken aan David Böhm, de natuurkundige en nobelprijs winnaar voor de fysica die in dialoog geïnteresseerd raakte en bij de indianen op visite ging. Eens in de zoveel tijd komen ze bij elkaar en vertellen elkaar de verhalen. Er is geen voorzitter, geen agenda en er worden geen afspraken gemaakt. De volgende ochtend weet ieder wat hem of haar te doen staat. Het gaat pas mis als ze dit ritueel overslaan. </p> <p>Nu valt iets op. .... Zoals het donker, dus de afwezigheid van het zicht, de kippen helpt om de pikorde te omzeilen en kip Rosa volledig op te nemen, is er ook in deze twee verhalen iets niet. Bij de inuit ontbreken de woorden. En bij de indianen de leiding, de agenda en de afspraken. En dan komt dus merkwaardig genoeg dat verbindende ‘wij’ naar voren..... doordat er iets niet is</p> <p> </p> <p><strong>Dia 8: </strong><em>twee langgerekte figuren met starende ogen in de nacht </em></p> <p><em><!-- z-media 4343 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p><strong>Anouk </strong>(plus Bart op cello)</p> <p>Eigenlijk is dit tekstje niet van mij</p> <p>Want eigenlijk zeg ik alleen wat al gezegd is</p> <p>En eigenlijk heb mensen een hekel aan herhaling</p> <p>Dus eigenlijk zou ik dit niet moeten zeggen,</p> <p>Maar...</p> <p> </p> <p>Wat is nou de betekenis van wat we echt zeggen?</p> <p>Kan het normaler?</p> <p>Kunnen we normaal doen?</p> <p>Als twee bejaarden als een blok vallen voor elkaar,</p> <p>mag de instelling niet worden afgerekend op het teveel aan valincidenten.</p> <p>Ik zou zeggen:</p> <p>Laten we het gevaar niet afwenden</p> <p>Laten we onze vuren opstoken</p> <p>Er zijn genoeg brandweermannen die met liefde vuur bestrijden</p> <p>Laat hen blussen</p> <p>Laat mannen met dikke koffers tien minuten langer lopen</p> <p>Dat is gezond</p> <p>Laat radiologen in het donker zitten</p> <p>Ze willen niet praten</p> <p>Laat hen zwijgen</p> <p>Laat kapiteins met hoge-rangs-snorren iedereen kielhalen die niet wil luisteren</p> <p>Want: laten we luisteren</p> <p>Ook al hebben we geen woorden voor wat we nog niet kennen</p> <p>Laten we onze oude woorden niet te snel weggooien</p> <p>Laten we zoeken naar nieuwe</p> <p>Laten we cirkels doorbreken</p> <p>Laten we niet met microfoons naar elkaar gooien, of met stenen</p> <p>Laten we stenen bijdragen</p> <p>Laten we nooit vergeten te vragen waar de nijlpaarden wonen</p> <p>Laten we luisteren naar de knopen in onze buik</p> <p>Laten we dromen</p> <p>Maar niet verder dan je kunt kijken</p> <p>Want een droom die een brug te ver is, geeft alleen maar teleurstelling</p> <p>Laten we onze ambitie reduceren</p> <p>Ik vouw haar op tot ik haar in één hand kan houden</p> <p>Dan leg ik haar op tafel als we samen koffie drinken</p> <p>Ik kruip bij jou op schoot</p> <p>Dat vind ik persoonlijk de mooiste vorm van verticaal samenwerken</p> <p>En laten we,</p> <p>-vlak voordat we weer eens gewoon beginnen met praten om onszelf te verdedigen-</p> <p>de stilte oefenen</p> <p><strong>Bart</strong></p> <p>De tweede stem, die ook in deze laatste tekst naar voren komt is de Voice of Inquiry. Ik praat liever niet over research of over onderzoek. Grote woorden. Waar ik nu in geïnteresseerd ben is een onderzoekende houding. En dan vooral hoe ik een onderzoekende houding kan toepassen in de praktijk die ik doe als professional.</p> <p>Zoals deze laatste tekst een reflectie was op wat we vanmorgen gehoord hebben en er vanmorgen nog niet was. Echt ingaan op wat eerder gezegd is. Dat opnieuw bekijken. Wat waren de woorden. Wat hebben ze ons gezegd? </p> <p>Met die onderzoekende houding ook onze professionele praktijken benaderen?</p> <p>Twee voorbeelden.</p> <p>Als mevrouw Janssen dementeert gaat het niet alleen om de zorg-handelingen die je kan afvinken en die zoals we hoorden tot perverse uitkomsten kunnen leiden.</p> <p>Als de accountant op visite is gaat het niet alleen om de rekensom of wat er daarin fout zit. Dan moet je meteen naar de mensen die het doen zei Hans Vermaak. Pendelen tussen die levels.</p> <p>Welk beroep dan ook de menskant, de menselijke maat, de menselijke interactie speelt een steeds grotere rol. Deze tweede onderzoekende stem is nieuwsgierig naar het werk zelf en niet alleen naar het resultaat.</p> <p>Wat doe je precies? Door die vraag krijgt de intrinsieke motivatie weer die ruimte die vaak verdwenen is onder invloed van taak, rol, functie, verantwoordelijkheid, protocol, verantwoording, resultaatverplichting en zeg maar ‘hierarchie’. Weer kijken naar wat het werk zelf te zeggen heeft. En wie jij daarin bent en kan zijn. Daar ligt een schat aan verborgen praktijkkennis. </p> <p>Hoe treed ik de ander tegemoet? Daarover gaat de volgende tekst</p> <p> <strong>Dia 9: </strong><em>een ontmoeting op een bruggetje </em></p> <p><em><!-- z-media 4342 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p><strong>Anouk </strong>(met Bart op cello)</p> <p>Op een dag in januari</p> <p>wandelden we langs het water</p> <p>Een voorzichtige winterzon brak door de wolken</p> <p>We trokken onze jassen uit</p> <p>en hingen ze over de leuning van een brug</p> <p>We liepen verder</p> <p>We spraken met elkaar</p> <p>Honderduit en vol vuur</p> <p>Over alles wat er in onze hoofden opkwam</p> <p>We ritsten onze huiden los</p> <p>Haalden onze armen uit ons vel</p> <p>We hingen ze over een houten bankje</p> <p>Nog verder liepen we</p> <p>De wind blies ons goede moed in</p> <p>en wakkerde ons vuur nog meer aan</p> <p>We vertelden elkaar alles</p> <p>Het meeste in de woorden die we niet zeiden</p> <p>We knoopten onze spieren los</p> <p>Ritsten ons weefsel helemaal open</p> <p>We lieten onze aderen over onze schouders glijden</p> <p>Haalden onze botten uit elkaar</p> <p>We trokken onze ingewanden uit</p> <p>en legden ze op een hoopje naast het pad</p> <p>Toen stonden we stil</p> <p>We keken naar elkaar</p> <p>Volledig</p> <p>Tot er een kraai kraste</p> <p>Tot het ging regenen</p> <p>Tot de zon onder ging</p> <p>Tot de eerste brem ging bloeien</p> <p>We glimlachten</p> <p>We pakten de ingewanden van de ander</p> <p>We kusten oude wonden dicht</p> <p>en reikten elkaar onze harten</p> <p>Botje voor botje bouwden we elkaar weer op</p> <p>We haalden knopen uit spieren,</p> <p>lieten bloed sneller door aderen stromen,</p> <p>bliezen adem door weefsel</p> <p>We liepen terug</p> <p>en vonden onze huiden over het bankje</p> <p>We zagen hoe ze vaal geworden waren door de jaren,</p> <p>omdat we er nauwelijks naar hadden omgekeken</p> <p>We wreven ze voor elkaar op</p> <p>Streken rimpels glad</p> <p>We hielpen elkaar met aantrekken</p> <p>Tenslotte vonden we onze jassen over de leuning van de brug</p> <p>We trokken ze aan</p> <p>Zo gingen we naar huis</p> <p>Precies zo</p> <p> </p> <p><strong>Dia 10: </strong><em>twee figuren, ieder op zichzelf in niemandsland </em></p> <p><em><!-- z-media 4341 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p>Éen van de dingen die ik mooi vind in deze tekst is dat het ook hier gaat om dingen níet doen, om ergens dieper op in te gaan en voorbij de vaste patronen te komen. Het donker ontneemt de kippen het zicht als Rosa aankomt. De inuit spreken niet op de jaarvergadering. De Indianen maken geen afspraken als ze hun verhalen vertellen. En ook hier heel tastbaar worden de een na de ander de bindingen losgemaakt: de jassen, de huiden, de botten, de aderen en het weefsel. Alle inhakingen loslaten om te kijken waar het ‘echt’ over gaat.</p> <p>Ik moet denken aan mijn moeder die als ik bang was voor de politie tegen mij zei dat die ‘s avonds ook gewoon in zijn onderbroek voor het bed stond om in te stappen. Ik moet denken aan de asceet die niet eet en niet vrijt om aan de macht en de hiërarchie te ontsnappen en zijn naastenliefde aan te wakkeren. Ik moet denken aan de darkroom, ook al was ik er nooit. Het lijkt me dat ook daar iets van ‘gelijk worden’ gaande is. En ik denk aan het motief dat ‘ontbering bindt’ een trend in teambuilding om juist het gevaar op te zoeken. Dan is het comfort er niet. Telkens helpt dat wat er niet is om voorbij de hiërarchie te gaan. </p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>(Dia 11) </strong><em>de twee aan een vliegertouw opstijgend boven stad, rivier en mensen</em></p> <p><em><!-- z-media 4340 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p> </p> <p>Dat introduceert de derde stem: the voice of the artist</p> <p>Want misschien is dat wel de grootste bijdrage van de kunst: dat het ‘de gewoonten’ waar we normaal inzitten even uitzet. Het schort het zogenaamde ‘werk’ even op. Kunst schept een eigen wereld. Even is er geen baas, geen naast hogere, geen extern doel en nog zo wat. Dat staat even uit. En dat heeft dus een enorm effect.....</p> <p>Die voice of the artist zit in ieder van ons. Of die stem nu actief of sluimerend is. In de oud-griekse samenleving na een dag vol politiek en filosofie naar het theater. Daarin ’andere orde’. Betreden van andere wereld met andere wetten, andere logica, andere verbindingen: de hierarchie voorbij. </p> <p>Ook ruimte voor ongemak, schuring, vreemde van het niet-weten en tragedie.</p> <p>Is dat goed te doen? Niet zo makkelijk om aan over te geven- zekere vreemdheid, verlies van controle. Ook voor mij. Hoezeer het ook de bedoeling is dat wij nu dit doen. Vandaag is ook eng. Hier nu staan. Alsof ik mijn huid, mijn botten, mijn ingewanden heb afgelegd. Totaal kwetsbaar zijn en van het pad af durven stappen van wat een keynote geacht wordt te zijn. Tegen alle verwachtingen ingaan en tegenkracht uitoefenen.</p> <p><em><span style="text-decoration:line-through; "> </span></em></p> <p><strong> Dia 12: </strong><em>de wolf en het schaap dat verleidt</em></p> <p><em><!-- z-media 4338 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p> </p> <p><strong>Anouk </strong>(met Bart op cello)</p> <p>Er stond een wolf op mijn pad</p> <p>Of eigenlijk er naast</p> <p>Ik was niet eens verbaasd</p> <p>Wolven kom je doorgaans tegen</p> <p>Op nog onbetreden wegen</p> <p> </p> <p>Er stond een wolf naast mijn pad</p> <p>Door de wolken brak de maan</p> <p>Ik keek het dier schaapachtig aan</p> <p>Hij likte langs zijn woeste snuit</p> <p>Ik trok mijn kleren langzaam uit</p> <p> </p> <p>Een wolf raakte van zijn pad</p> <p>Ik nam hem in mijn handen</p> <p>Bloot grijnsde ik mijn tanden</p> <p>Nog voor hij hielen had gelicht</p> <p>Zag de wolf zijn laatste licht</p> <p> </p> <p>Ik sta te wachten naast jouw pad</p> <p>Te loeren in ’t duister</p> <p>Wees niet bang, maar luister</p> <p>Want in een maanverlichte nacht</p> <p>Draag ik voor jou mijn schapenvacht</p> <p> </p> <p><strong>Bart </strong></p> <p>Toch wil ik nog iets terugzeggen</p> <p>Op jouw openingsportret van mij</p> <p>een weerwoord, het laatste woord</p> <p>Het is een ode aan de kunst</p> <p>Jij bent onbevangen</p> <p>Jij staat buiten de hiërarchie</p> <p>Jij schept jouw eigen ruimte</p> <p> </p> <p>Weet je wat ze zeggen...?</p> <p>De mensen....?</p> <p>Die jonge schrijver moeten we hebben</p> <p>Die zetten we in het licht</p> <p>Zij wijst naar de toekomst</p> <p>En neemt ons mee</p> <p>Zij is onbevangen</p> <p> </p> <p>Jij, kunst, neemt hindernissen</p> <p>Alsof ze niet bestaan </p> <p>Leeft zomaar gretig het leven binnen</p> <p>En het leven?</p> <p>Dat stroomt vervolgens net zo hard</p> <p>Als vanzelf bij jou naar binnen</p> <p> </p> <p>Jij wil regisseur zijn</p> <p>En schrijven wat ik moet doen</p> <p>Doe je best en oefen het maar op mij uit:</p> <p>De macht van het idee</p> <p>De macht van de verbeelding</p> <p>De macht van het woord</p> <p>De macht van de influistering</p> <p>Ik zal je volgen en spelen</p> <p>Ik zal ontvangen</p> <p>En in die orde mijn plaats innemen</p> <p><strong><em> </em></strong></p> <p><strong>Anouk</strong></p> <p>Jij bent 20 jaar ouder</p> <p>en jij hebt me mee hierheen genomen</p> <p>Jij betaalt de drankjes en jij neemt het eerste en het laatste woord</p> <p>Maar wij staan naast elkaar</p> <p>En ik kan altijd het licht uit doen</p> <p>en ik kan altijd stil worden</p> <p>Op elk moment</p> <p> </p> <p><strong>Bart</strong></p> <p>En ik kan altijd mijn agenda, mijn afspraken neerleggen</p> <p>ik kan altijd iets veranderen</p> <p>door mijn gewoonte breken</p> <p>Op elk moment</p> <p> </p> <p><strong>Dia 13: </strong><em>een jongen sleept zich voort: O had hij maar vleugels.</em></p> <p><em><!-- z-media 4339 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></em></p> <p><strong>Anouk </strong>(met Bart op cello)</p> <p>De jongen duwt zijn lichaam voor zich uit</p> <p>Tegen alle weerstand in</p> <p>Hij moet en zal zijn hakken door het zand duwen</p> <p>Over wegen vol stof</p> <p>Over asfalt</p> <p>Bruggen</p> <p>Pleinen</p> <p>Langs koffiebars to go</p> <p>Want verder gaat zijn weg</p> <p>De jongen duwt</p> <p>en de zwaartekracht blijft maar trekken aan dat lijf van hem</p> <p> </p> <p>Oh wat verlangt hij naar vleugels</p> <p> </p> <p>De jongen staat stil</p> <p>kijkt om</p> <p>naar de weg die hij gekomen is</p> <p>en dan naar de lucht</p> <p>Er is altijd wel ergens een vogel te zien</p> <p>Twee kraaien cirkelen boven de stad</p> <p>Hij kijkt hoe ze zweven</p> <p>zwermen</p> <p>zwerven</p> <p>door het luchtruim</p> <p>Hij snakt naar ruimte voor lucht</p> <p> </p> <p>Oh had hij maar vleugels</p> <p> </p> <p>Hij zou geen sporen nalaten</p> <p>nooit meer hoeven omkijken</p> <p>omdat een terugweg voor iemand met vleugels niet bestaat</p> <p>Hij zucht</p> <p>Dan loopt zichzelf voorbij</p> <p>Hij pakt zich bij zijn armen</p> <p>slaat ze om zijn schouders</p> <p>en sleept zijn lichaam verder</p> <p>achter zichzelf aan</p> <p>De jongen trekt</p> <p>Hij moet nog een lange weg gaan om zichzelf te zijn</p> <p> </p> <p>Oh had hij maar vleugels</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>Dia 14: de dans </strong></p> <p><strong><!-- z-media 4337 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></strong></p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>Einde </strong></p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
_MG_0731.jpg
_MG_0840.jpg
_MG_0777.jpg
_MG_0774.jpg
_MG_0827.jpg
_MG_0854.jpg
_MG_0821.jpg
_MG_0858.jpg
_MG_0814.jpg
_MG_0781.jpg
_MG_0857.jpg
_MG_0787.jpg
_MG_0800.jpg
_MG_0849.jpg
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren