Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een titel'? Ik kaats de vraag terug: 'hebben jullie een titel'? Hij vertelt dat ze met een groep van 12 senior deelnemers, allemaal leidinggevenden, vier dagen werken aan het bewust worden van en sterker gehoor geven aan het innerlijk kompas. En hij raadt ons aan de website te lezen. Uit de collectie teksten, tekeningen en muziek waar ik met Anouk Saleming aan bouw maken we een passende selectie en bedenken een passend frame. Daar komt het volgende scenario uit.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p>We beginnen met muziek en spelen het thema 'voor iedereen is er een lied naar huis'. Dat deden we nog nooit voor publiek en het laatste arrangement in de driekwartsmaat met cellobegeleiding is van vanmiddag. </p> <p>Dan vertel ik (Bart) dat ik eerder dit jaar promoveerde op het boek 'muzische professionalisering'. Dat dat gaat over de inspiratie die uitgaat van een oud verhaal, de mythe van de muzen. Kunnen we daar als tegenkracht tegen steeds meer protocol, systeem, verantwoording vandaag opnieuw iets aan hebben. Kunnen de muzen de manier waarop we werken inspireren? </p> <p>Toen het boek af was ontstond een drang om te tekenen. Dat is mijn vak helemaal niet. Er waren allerlei interne en externe stemmen die zeiden: 'niet doen! Het is je vak niet, schoenmaker houd je bij je leest'. En toch heb ik doorgezet. Die stem van binnen om het wel te doen hield stand. Ik luisterde er naar ook al was het eng. Ik liet een tekening zien aan Anouk. En kreeg een tekst terug. En zo ontstond een briefwisseling tussen tekeningen en teksten. Dat moedigde aan om door te gaan. Nu werken we aan een voorstelling: maangezichten. Toen Guus ons vanmiddag vertelde dat jullie (de deelnemers) werken aan innerlijk kompas hebben we daar teksten, tekeningen en muziek bij uitgezocht om speciaal voor vanavond deze voorstelling te maken. </p> <p>De leidende gedachte is de vraag of dat innerlijk kompas niet eigenlijk te vergelijken is met een <strong>stem</strong> die hoorbaar wordt. Een stem die je al dan niet zou kunnen volgen. Wat is of zou dat karakter van die stem kunnen zijn? Dat onderzoeken we door er theater over te maken. Die innerlijke stem neemt vanavond verschillende gedaantes aan.</p> <p><strong>1- de muze. </strong>Het eerste personage is de muze. Kan het innerlijk kompas zijn als de muze die de dichter in zijn oor fluistert?</p> <p><!-- z-media 4525 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></p> <p>Ben ik er als je me hoort?</p> <p>Nu?</p> <p>Ben ik er nu?</p> <p>Is mijn stem genoeg om er te zijn?</p> <p> </p> <p>Kunnen wij zijn in de dingen die we achter laten?</p> <p>Kan ik met mijn stem de eenzame hoeken van je lichaam vullen?</p> <p>Kan ik de diepten van je donkerste gedachten een bodem geven alleen door te praten?</p> <p> </p> <p>Kan ik je verleiden om samen met mij jouw leegte te betreden als een kathedraal?</p> <p>We duwen samen de grote zware deuren open</p> <p>Licht valt door het glas in lood</p> <p>Onze voetstappen echoën op het marmer</p> <p>Ik pak je hand</p> <p>Voel je jouw hand in de mijne?</p> <p>Of misschien beter: voel je mijn hand in de jouwe?</p> <p>Want zo om past het beter</p> <p>Luister je nog nu ik niets meer te zeggen heb?</p> <p>Nu?</p> <p>En nu?</p> <p> </p> <p><strong>2- Verleiding </strong></p> <p>Het tweede personage vertolkt de verleiding. het is een stem die doorgaat ook al zeggen andere stemmen ‘niet doen’. Er gaat dus aantrekkingskracht vanuit ook al zegt iedereen ‘niet doen’. Die stem heeft iets van de rattenvanger van Hamelen in dat kinderverhaal. Van heinde en verre hoor je hem komen en word je onstuitbaar uit je huis getrokken. eruit gesleept. zou zo een innerlijk kompas ook kunnen zijn? je moet wel, de verleiding is te groot, ook al weet je niet waar het je brengt en is er van alles tegen....</p> <p><strong><!-- z-media 4523 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></strong></p> <p>Je wijkt van je pad af</p> <p>Niet doen</p> <p>Je wijkt af</p> <p>Ontwijkt lantaarns</p> <p>Het donker draag je als een jas</p> <p>Je denkt naar huis kan altijd nog</p> <p>Je vraagt je af waar je benen je brengen</p> <p>Je vraagt je af waar je vingers naar grijpen</p> <p>Een klink</p> <p>Een deur</p> <p>Een willekeurige, maar voor jou de juiste</p> <p>Je gaat naar binnen</p> <p>Niet doen</p> <p>In de duisternis neem je waar wat er misschien niet is</p> <p>Maar wat zich levendig aan je laat zien</p> <p>Je kunt altijd nog naar huis, denk je</p> <p>Onzichtbare handen ritsen je jas los</p> <p>Woord voor woord</p> <p>Knopen ze je blouse open</p> <p>Trekken je hemd uit</p> <p>Maken je riem los</p> <p>Niet doen</p> <p>-Waarom klinkt je stem niet?-</p> <p>Kleden je uit</p> <p>Armen slaan zich om je heen</p> <p>-Waar zijn de jouwe?-</p> <p>Lenige soepele vingers bespelen de snaren van je lichaam</p> <p>Lippen improviseren een lied op je mond</p> <p>Een jazzy stem pakt je in met woorden</p> <p>Niet doen</p> <p>Deze kamer ademt</p> <p>Ze rookt verleidelijk de ene sigaret na de andere</p> <p>Tot je hoofd in rook opgaat</p> <p>Waar is je huis?</p> <p>Ik ben je huis</p> <p>Ik ben de grote warme kamer waar je in mag schuilen</p> <p>En als je je ogen opent</p> <p>Zal ik je vertellen wie ik ben</p> <p> </p> <p><strong>3- de nar </strong></p> <p>Het derde personage is de nar. Zou het innerlijk kompas kunnen verschijnen als de stem van de nar? Het masker, de vermomming, de grap...Een bijdrage die je gemakkelijk weglacht, maar waar je achteraf van denkt 'wacht eens even'..... </p> <p><strong><!-- z-media 4522 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></strong></p> <p>Er zijn mensen die terug kijken,</p> <p>altijd omkijken</p> <p>Zij weten precies over welke wegen ze kwamen</p> <p>Zij houden een draad in hun handen</p> <p>Voor hen is er altijd de weg naar huis</p> <p>Zij zien wat ze achterlaten</p> <p>met elke stap die ze verder gaan:</p> <p>een moeder, een huis, een brief, een geliefde</p> <p>Zij komen nooit ver</p> <p>Zij treuren</p> <p>treuren</p> <p> </p> <p>Er zijn mensen die vooruit kijken,</p> <p>altijd verder zien</p> <p>Zij zijn altijd twee stappen voor op de rest</p> <p>Zij hebben pleisters op hun knieën</p> <p>Zij vallen met de deur in huis</p> <p>en rennen door de achterdeur al weer naar buiten</p> <p>Voor hen schijnt er altijd licht aan de horizon:</p> <p>een mogelijkheid, een doel, een oplossing, succes</p> <p>Zij rennen drie keer de wereld om</p> <p>Zij verlangen</p> <p>verlangen</p> <p> </p> <p>En tenslotte zijn er de mensen</p> <p>die naar de wereld kijken</p> <p>zoals ze zou kunnen zijn</p> <p>Dit zijn de mensen die kunnen toveren</p> <p>Maar niemand gelooft in tovenarij</p> <p>Daarom verbergen ze zich achter kleren</p> <p>Ze hijsen zich in vermommingen</p> <p>Ze dragen maskers over hun ziel</p> <p>Ze hullen zich in leugens</p> <p>Kijken om, rennen vooruit</p> <p>Maar weten wel beter<strong></strong></p> <p> </p> <p><strong>4- de gids, de leermeester of wijze oudere</strong></p> <p>het is een kwestie van vertrouwen. durf je je te verlaten op het innerlijk kompas. durf je je over te geven? zoals aan een gids in een vreemde stad waar je de weg niet kent, zoals aan een leermeester die je is voorgegaan of zoals aan een wijze oudere die je bij de hand kan nemen? De vierde is de stem die vertrouwen wekt, de stem die de weg naar huis weet. de herkenning. </p> <p><!-- z-media 4524 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></p> <p>Laat je niet verdwalen</p> <p>door wat er gefluisterd wordt</p> <p>door wolven en beren op je pad</p> <p>voor iedereen is er een lied naar huis</p> <p> </p> <p>Ik wijs je de weg</p> <p>Ik speel voor je</p> <p>Ik zing</p> <p>Ik ben de stem in het donker</p> <p>de danser in de wind</p> <p>Ik til je op</p> <p>tot boven de bomen</p> <p>zodat je de warmte kunt voelen</p> <p>van de zon,</p> <p>die in dit bos nooit schijnt</p> <p>en ook niet in jouw ogen</p> <p>omdat je dat wat je het liefste hebt niet mag plukken</p> <p> </p> <p>Laat je niet verdwalen</p> <p>door wat anderen zeggen</p> <p>door valse beloftes van huisjes van koek</p> <p>voor iedereen is er een lied naar huis</p> <p> </p> <p>Ik neem je hand</p> <p>Ik knijp er zacht in</p> <p>Ik glimlach</p> <p>Ik ben de broodkruimels in het gras</p> <p>de stille trom op weg naar huis</p> <p>Ik draag je mee</p> <p>in mijn beide armen</p> <p>zodat je je over kunt geven</p> <p>aan het ritme</p> <p>dat in mijn lichaam klinkt</p> <p>en jou vertelt</p> <p>dat ik het ben</p> <p> </p> <p><strong>5- (</strong><strong>Prille) geliefden<br /></strong></p> <p>Of is die stem van het innerlijk kompas als de stem van de geliefde? de intimiteit van het nabij voelen. De overgave daaraan. Maar ook dat je niet weet waar die overgave je brengt. dat dat ook eng is. telkens weer. Om in dat intieme te zijn en daar bij te blijven. in elkaars dromen te gaan. de diepten te betreden met en van de ander.</p> <p><!-- z-media 4521 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></p> <p>Ik lig met mijn rug tegen je aan</p> <p>Je slaapt</p> <p>Ik hoor je ademhaling</p> <p>Iedere uitademing van jou drijft als een wolkje langs mijn oor</p> <p>Elk wolkje is een gedachte</p> <p>Je ademt in om een nieuwe gedachte te vormen</p> <p>Je voert me mee,</p> <p>gedachte na gedachte,</p> <p>tree voor tree,</p> <p>langs de wenteltrap van de duisternis,</p> <p>naar de bodem van je slaap</p> <p>Ik luister naar je gedachten waar je overdag de woorden niet voor vindt</p> <p>Niets is eerlijker dan de slaap</p> <p>Ik wil luisteren</p> <p>en ik wil niet luisteren</p> <p>Ik ben bang om in jouw duisternis af te dalen</p> <p>Ik ben bang om op jouw bodem mezelf te verliezen</p> <p>Ik ben altijd bang geweest voor diepten</p> <p>Ik laat me meevoeren</p> <p>alsof ik niet langer zeggenschap heb</p> <p>over mijn lichaam</p> <p>Misschien ben ik zelf al in slaap gevallen</p> <p>Ja, dat zal het zijn</p> <p>Ik slaap</p> <p>Je hartslag is het ritme</p> <p>Je adem is de melodie</p> <p>In het lied van de slaap vertel je wat je echt te zeggen hebt</p> <p>En ik luister</p> <p>Ik laat me meevoeren</p> <p>dieper en dieper</p> <p>eerlijker en eerlijker</p> <p>Bang voor jouw dromen</p> <p>en de mijne</p> <p>Want ik weet dat ik op ditzelfde moment</p> <p>in mijn adem mijn verhaal aan jou vertel</p> <p> </p> <p><strong>6-</strong> <strong>je bent het zelf </strong></p> <p>Wat is er nog nader dan de liefde? Dat ben je zelf. Tenslotte in het zesde personage blijk je het natuurlijk zelf te zijn en is je innerlijk kompas als een spiegelbeeld, een alter ego, de mogelijkheid jezelf opnieuw te bezien. Even uitstappen om naar jezelf te kijken. Wat doe ik eigenlijk? wat zeg ik eigenlijk? Je weegt je woorden. waardeert en herwaardeert.</p> <p><!-- z-media 4526 {"align":"block","size":"middle","crop":"","link":""} --></p> <p>Er zijn woorden</p> <p>die raken</p> <p>Er zijn dezelfde woorden</p> <p>die niets zeggen</p> <p> </p> <p>Woorden kunnen</p> <p>gevuld zijn of leeg</p> <p>Woorden kunnen barsten</p> <p>Ze kunnen openscheuren</p> <p>lekken</p> <p>Ze kunnen hun laatste adem uitblazen</p> <p>leeglopen</p> <p>en sterven</p> <p> </p> <p>Elk levend woord weegt minstens 21 gram</p> <p>Daarom vind ik het zo zwaar</p> <p>om echt te zeggen wat me in hemelsnaam bezielt</p> <p>Weet je wel wat alleen</p> <p>‘in hemelsnaam’ al weegt?</p> <p> </p> <p>Ik ben voorzichtig met wat ik zeg</p> <p>Geen enkel woord mag barsten</p> <p>omdat ik het zomaar laat vallen</p> <p>omdat ik het gewicht verkeerd heb ingeschat</p> <p> </p> <p>Ik ben bang dat mijn woorden sterven</p> <p>tussen mijn mond en jouw oor </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
_MG_0791.JPG
_MG_0795.JPG
_MG_0821.JPG
_MG_0760.JPG
_MG_0848.JPG
_MG_0725.JPG
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren