Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
hierbij het scenario
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
hierbij het scenario
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
hierbij het scenario
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
hierbij het scenario
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
hierbij het scenario
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
hierbij het scenario
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
hierbij het scenario
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
hierbij het scenario
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
hierbij het scenario
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
hierbij het scenario
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
hierbij het scenario
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p><strong>I- EXPOSITIE</strong></p> <p><em>Muziek cello en klarinet: ‘Voor iedereen is er een lied naar huis’</em></p> <p><em></em>Bart slaat zijn proefschrift open en zegt: laten we beginnen bij het begin. Dan leest hij de mythe van de muzen.</p> <p>De Goden op de Olympus in het archaïsche Griekenland verrichten hun heldendaden dag na dag. Dat is nu eenmaal de taak van Goden. En dat is goed natuurlijk. Beter dan stilzitten. Er is van alles te doen. Maar er is ook een probleem dat hen dwars zit. Worden ze wel gezien? Wat ze doen werkt, maar wordt hun werk wel op waarde geschat? Nee dus. Hun heldhaftigheid gaat ongemerkt en ongereflecteerd voorbij. Elke dag is een nieuwe dag, alsof de vorige nooit heeft plaatsgevonden. Dat is frustrerend. Het geeft de Goden een gevoel van zinloosheid. “Waar doen we het voor?” vragen ze zich af. “Duurt deze zinloze exercitie tot in de eeuwigheid voort?” Het verlangen naar zingeving wordt geboren. Op het moment dat de oppergod Zeus een belangrijke overwinning behaalt op de Titanen, de reuzen van die tijd, zien de overige Goden hun kans schoon. Dít is strategisch het juiste moment: “Zeus, regel iets van aandacht en waardering voor wat we allemaal doen! Zorg dat we gezien worden! Het is de moeite waard!” Zeus voelt zich aangesproken. Zijn collega’s hebben een punt, dat is duidelijk. Hij legt zich vervolgens, zoals de mythe vertelt, negen nachten neer in de sponde van de Godin van het Geheugen: Mnemosyne. Uit dat samenzijn worden een jaar later negen zusters geboren: de muzen. Aan hen de taak om de heldendaden van de Goden te bezingen, elke muze met een eigen bijdrage. De dans, de geschiedschrijving, de lyrische poëzie, de tragedie, maar ook de wiskunde en de sterrenkunde behoren tot uitingen van muzische activiteit. De muzen vervullen vanaf dat moment een belangrijke rol in de oud-Griekse samenleving. Ze worden de beschermgodinnen van de Paideia, het brede onderwijs met veel aandacht voor de verbinding tussen kunst en wetenschap; een vroege voorloper van wat we nu liberal arts noemen. De muzische activiteit krijgt in de Griekse samenleving een structurele plaats naast (en in samenspel met) de politiek en de filosofie. </p> <p> </p> <p>Waarom dit zo mooi? Mythe heeft mij iets te zeggen. Als oudgriekse samenleving overdag filosofie en politiek gedaan</p> <p>Dan naar theater. Zegt me iets over waarom naar het theater gaan. Waar dat over gaat; een opvoering maken. Wereld van denken, afspraken, structuren, macht, loslaten. Andere manier van kennen toelaten</p> <p>Verbeelding, Uit de hierarchie stappen Gelijk worden, geraakt worden</p> <p>Ervaren wie je als mens bent, de menselijke maat ervaren en daarmee gewapend de structuren en systemen weer te lijf</p> <p>Muzen en wat ze doen helpen bij tegenkracht, kan dat werken in ons werk overdag? emanciperende rol voor de professional?</p> <p> <em> <br /></em></p> <p><strong>Anouk</strong> onderbreekt met hiërarchie/systeem-</p> <p>Bart, ...moeten we voordat we het over Zeus hebben niet even ook bij onszelf houden?</p> <p>Even benoemen hoe het precies zit?</p> <p>Jij bent 20 jaar ouder dan ik</p> <p>Jij bent een man</p> <p>Jij hebt een hogere functie</p> <p>Jij verdient meer</p> <p>Jij wordt gevraagd voor dit soort dagen</p> <p>Jij stelt mij aan mensen voor</p> <p>Jou kennen ze al</p> <p>Jij kunt terugvallen op dingen</p> <p>op mensen</p> <p>op keuzes</p> <p>op opgedane kennis</p> <p>Jij kunt je fouten permitteren</p> <p>Nu wil je natuurlijk zeggen: ‘dat is niet zo’</p> <p>maar dan zeg ik:</p> <p>Jij kunt je meer fouten permitteren dan ik</p> <p>Jij bent een hogere boom</p> <p>Jij vangt meer wind</p> <p>En de wind is bij jou vaak in de rug</p> <p>Jij hebt een boek en een hoofd vol wijsheid</p> <p>Jij kunt zinnen zeggen als:</p> <p>‘na mijn promotie…’,</p> <p>of: ‘in de tijd dat ik bij de radio werkte’,..</p> <p>Jij hebt meer ervaring</p> <p>Jij bent op meer plekken geweest</p> <p>Iedereen verwacht van jou dat je als eerste het woord neemt</p> <p>Dat verwacht jij zelf ook</p> <p>Er loopt een onzichtbare grens tussen ons</p> <p>die we samen in stand houden</p> <p> <em>Stilte</em></p> <p> </p> <p><strong>Bart: </strong>Zal ik jou nu voorstellen?</p> <p> </p> <p><em>Bart pakt cello en zet in </em></p> <p><strong>Anouk:</strong> Ben ik dat?</p> <p><strong>Bart:</strong></p> <p>Ja, dit ben jij</p> <p>Vind je het niks?</p> <p><strong>Anouk: </strong>Jawel...</p> <p><em>Bart speelt verder</em></p> <p><strong>Anouk:</strong></p> <p>We hebben thuis elf kippen in de tuin</p> <p>Kip Rosa kwam later bij ons wonen</p> <p>We hebben haar ’s nachts tussen de kippen op stok gezet</p> <p>Toen alle andere kippen sliepen</p> <p>De volgende ochtend was de pikorde niet verstoord</p> <p>Nu scharrelen er twaalf kippen in de tuin</p> <p> </p> <p>Als we het licht uit doen, vallen grenzen weg</p> <p>Ook onzichtbare</p> <p> </p> <p>In het donker kunnen we dromen</p> <p>In mijn dromen zit nooit een lijn</p> <p>En ik droom graag</p> <p> </p> <p>Kijk, het licht gaat uit</p> <p> </p> <p><strong>Bart</strong>- Ik moet denken aan een tekstje van de Italiaanse schrijver Italo Calvino. Dat draag ik altijd mee. Hij vraagt zich af wat hij de wereld te bieden heeft als schrijver en als kunstenaar. Hij zegt iets over de macht van de verbeelding, ook wel de moed tot verbeelding. Hij schrijft: 'op die momenten waarop het mensenrijk me gedoemd lijkt tot zwaarte, bedenk ik me dat ik net als Perseus naar een andere ruimte zou moeten vliegen'. Perseus is die mythische held die vleugelschoenen krijgt aangereikt om zich in de lucht, de wind en de wolken te verheffen op weg om het monster Medusa te verslaan. En hij vervolgt: 'ik heb het niet over een vlucht in de droom of in het irrationele. Ik bedoel dat ik mijn benadering moet veranderen, dat ik de wereld vanuit een ander gezichtspunt moet bekijken, met een andere logica van kennen en verifiëren. De beelden van lichtheid waar ik naar zoek, moeten niet als dromen weggevaagd kunnen worden door de realiteit van het heden en de toekomst.... </p> <p>laten we daar instappen </p> <p> </p> <p><strong>II- HET WIJ VAN MacIntyre </strong></p> <p><em>Muziek cello en klarinet, daarna tekst: De zee</em></p> <p>jij en ik</p> <p>wij kenden elkaar</p> <p>lang voor onze eerste ontmoeting</p> <p>we deelden huizen, wegen, levens</p> <p>we kropen miljoenen jaren geleden naast elkaar uit zee aan land</p> <p>we wisselden onze kieuwen in voor longen</p> <p>we vulden onszelf met dezelfde lucht</p> <p>en lieten onze adem achter in de honderden schelpen op het strand</p> <p> </p> <p>misschien dat we daarom altijd verlangen naar de zee</p> <p> </p> <p>de zee heeft geen woorden nodig</p> <p>ze geeft en neemt</p> <p>vanzelfsprekend</p> <p>in haar schuimkoppen laat ze haar vele gezichten zien</p> <p>haar tranen laten de zeespiegel stijgen</p> <p>haar woede spat uiteen tot metershoge golven</p> <p>haar lach laat de meeuwen deinen op het wateroppervlak</p> <p>haar jaloezie trekt schepen naar duistere diepte</p> <p>in ruil geeft ze de verdronkenen het mooiste graf</p> <p>een zeemansbed</p> <p>voor elke gestorvene gaat de zon bloedend onder</p> <p> </p> <p>misschien dat we daarom altijd een schelp bij ons steken</p> <p>voor onze laatste adem</p> <p>die ons met haar verbindt</p> <p> </p> <p><strong>Bart</strong>: (alsof nu college begint)</p> <p>Aan het begin van dit jaar promoveerde ik op het onderwerp 'muzische professionalisering'</p> <p>dit is het boek ik las er al uit aan het begin</p> <p>het gaat over de kwaliteiten van wat muzen ons ook nu te zeggen hebben</p> <p>en of dat ook in ons werk kan: 'muzische' professionalisering gaat het </p> <p>het muzische 'wij' naar voren halen in contrast met het hierarchische</p> <p>en</p> <p>de eigenzinnigheid van mijn eigen stem laten klinken</p> <p>in verbinding met de ander en de anderen</p> <p>kan dat?</p> <p> </p> <p>Kijk die zee maakt ons gelijk</p> <p>heel anders dan die hiërarchie op die berg van goden </p> <p>die strikte ordening waar je niet doorheen moet fietsen</p> <p>want dan ben je gezien</p> <p>de zee staat dichter bij de muzen </p> <p>bij de adem,</p> <p>anders dan bij solitair opererende helden gaat het bij muzen om samenspel</p> <p>maar ieder met een eigen stem, een eigen attribuut</p> <p> </p> <p>ik ga het debat aan met de filosoof Macintyre</p> <p>hij beschrijft een prachtig 'wij' dat in het samen werken ontstaat en dat hij practice noemt</p> <p>maar dat zijn we kwijtgeraakt</p> <p>hij is somber</p> <p>de individualisering en de liberale markteconomie hebben dat 'wij' verdrongen</p> <p>en we zijn vergeten dat we het hadden</p> <p>we denken alleen nog maar in eenzijdigheid van transactie, diensten verlenen, protocol en resultaatverplichting </p> <p>de verbinding van het heen en weer, van de wederkerigheid is weg</p> <p>Maar anders dan Macintyre denk ik dat het wij dichterbij is dan je denkt...</p> <p> </p> <p>Ik kom in mijn werk allerlei professionals tegen</p> <p>in de zorg, bij de politie, de advocatuur, het bankwezen, de kunst en de wetenschap</p> <p>wat zie ik?</p> <p>steeds meer professionals die zich niet langer voetstoots neerleggen bij de dwingelandij van het systeem.</p> <p>Maar daar zelf iets tegenover willen zetten</p> <p>Tegenkracht</p> <p>Door de gewoonte breken en dat samen doen met anderen</p> <p> </p> <p>Twee verhalen die boven komen uit mijn onderzoek over dat 'wij'....:</p> <p>De Inuït,</p> <p>Doet meteen denken aan David Bohm over de Indianen</p> <p> </p> <p><strong>Anouk:<em> </em></strong></p> <p>Bart weet je wat ik mooi vind</p> <p>Mooi dat er steeds iets niet</p> <p> </p> <p><strong>Bart:</strong> wat doet dat dan?</p> <p>(clou) Geeft Ruimte</p> <p> </p> <p>In de beperking van wat er niet is,</p> <p>roep andere realiteit op, nieuwe ruimte <em> <br /></em></p> <p>ander gezichtspunt, andere methoden van verifiëren en kennen</p> <p>een stem die fluistert in de nacht </p> <p>laten we die vleugelschoenen aantrekken</p> <p>die stem volgen</p> <p> </p> <p><em>Muziek en tekst: De Indiaan</em></p> <p>We spelen bij de halve maan</p> <p>zoals we vroeger konden</p> <p>dan was jij de indiaan</p> <p>en had mij vast gebonden</p> <p>wat veren en een touw</p> <p>een lantaarntotempaal</p> <p>ik ontsnapte weer aan jou</p> <p>zo ging dan ons verhaal</p> <p>je nam je stokkenpaard</p> <p>je wang in oorlogskleuren</p> <p>je ving me terug in volle vaart</p> <p>en ik liet dat gebeuren</p> <p>we wisselden op tijd van rol</p> <p>want anders ging de lol</p> <p>er voor ons beiden af</p> <p>dan mocht ik de indiaan</p> <p>en schoot jou in je graf</p> <p>met zwarte nagels van het zand</p> <p>treurend om de dood</p> <p>stonden we dan hand in hand</p> <p>in het bosje bij de sloot</p> <p>of we begroeven onze strijd</p> <p>en rookten echte vrede</p> <p>zo simpel kon het leven zijn</p> <p>een halve maan geleden</p> <p> <em> <br /></em></p> <p><em>Muziek en tekst: De wolf</em></p> <p>Er stond een wolf op mijn pad</p> <p>Of eigenlijk er naast</p> <p>Ik was niet eens verbaasd</p> <p>Wolven kom je doorgaans tegen</p> <p>Op nog onbetreden wegen</p> <p> </p> <p>Er stond een wolf naast mijn pad</p> <p>Door de wolken brak de maan</p> <p>Ik keek het dier schaapachtig aan</p> <p>Hij likte langs zijn woeste snuit</p> <p>Ik trok mijn kleren langzaam uit</p> <p> </p> <p>Een wolf raakte van zijn pad</p> <p>Ik nam hem in mijn handen</p> <p>Bloot grijnsde ik mijn tanden</p> <p>Nog voor hij hielen had gelicht</p> <p>Zag de wolf zijn laatste licht</p> <p> </p> <p>Ik sta te wachten naast jouw pad</p> <p>Te loeren in ’t duister</p> <p>Wees niet bang, maar luister</p> <p>Want in een maanverlichte nacht</p> <p>Draag ik voor jou mijn schapenvacht</p> <p> </p> <p><strong>Bart: </strong>toen mijn boek klaar was en naar de drukker</p> <p>drang om te tekenen</p> <p>is helemaal mijn vak niet. ben unskilled. </p> <p>objectief gezien van alles tegenin te brengen</p> <p>toch was de drang ernstig groot</p> <p>alsof er een stem sprak die mij uitdaagde om in het spel te stappen</p> <p>zoals de indiaan te spelen bij halve maan</p> <p>of zelfs van mijn pad te raken zoals de wolf</p> <p>een stem die mij uitdaagde: wat heb je eigenlijk te zeggen?</p> <p>mijn verhaal daarover was dat ik zou tekenen en dan de tekening op de standaard zou zetten</p> <p>dan zou ik misschien uit mijn ingesleten riedels weg kunnen komen</p> <p>want in dat cello spelen zat de sleetsheid van afgestompte gewoonte</p> <p>na al dat schrijven en onderzoeken</p> <p>bleef ik muzikaal in de groef hangen als een grijs gedraaide plaat</p> <p>voor wie dat nog weet</p> <p>maar er gebeurde meer dan ik kon vermoeden</p> <p>ik liet een tekening zien aan Anouk</p> <p>we zitten samen in een onderzoeksgroep 'muzische professionalisering' bij HKU</p> <p>een paar dagen later kreeg ik ineens een tekst terug</p> <p>mijn tekening was gezien en ook 'beschreven' </p> <p>razend spannend. een directe uitdaging om door te gaan</p> <p>weer een tekst, weer een tekening</p> <p>en nog een en nog een</p> <p>en nog andere be-woorden dan be-schrijven kwamen op</p> <p>muzische begrippen zoals bezielen en bezingen en bevliegen en begeesteren </p> <p>maar kon dat wel zomaar?</p> <p>de stem die mij meelokte klonk in een koor van stemmen die er hard tegenin gingen</p> <p><em>'doe het niet je kan er niks van' </em></p> <p><em>'schei uit ga alsjeblieft gewoon aan het werk'</em></p> <p><em>'kom tot jezelf want je bent buiten zinnen' </em></p> <p>een heel leger interne critici zei 'niet doen' en 'pas op' en toch ging ik door. Ik moest denken aan de vrees van Plato voor mania. Dichters hadden volgens Plato de kwaliteit dat ze met de goden konden spreken, maar vraag ze niet om de samenleving mee op te bouwen want ze zijn buiten zinnen. Was ik dat? <em><br /></em></p> <p> </p> <p><em>Muziek en tekst: De smokers</em></p> <p>Je wijkt van je pad af</p> <p>Niet doen</p> <p>Je wijkt af</p> <p>Ontwijkt lantaarns</p> <p>Het donker draag je als een jas</p> <p>Je denkt naar huis kan altijd nog</p> <p>Je vraagt je af waar je benen je brengen</p> <p>Je vraagt je af waar je vingers naar grijpen</p> <p>Een klink</p> <p>Een deur</p> <p>Een willekeurige, maar voor jou de juiste</p> <p>Je gaat naar binnen</p> <p>Niet doen</p> <p>In de duisternis neem je waar wat er misschien niet is</p> <p>Maar wat zich levendig aan je laat zien</p> <p>Je kunt altijd nog naar huis, denk je</p> <p>Onzichtbare handen ritsen je jas los</p> <p>Woord voor woord</p> <p>Knopen ze je blouse open</p> <p>Trekken je hemd uit</p> <p>Maken je riem los</p> <p>Niet doen</p> <p>-Waarom klinkt je stem niet?-</p> <p>Kleden je uit</p> <p>Armen slaan zich om je heen</p> <p>-Waar zijn de jouwe?-</p> <p>Lenige soepele vingers bespelen de snaren van je lichaam</p> <p>Lippen improviseren een lied op je mond</p> <p>Een jazzy stem pakt je in met woorden</p> <p>Niet doen</p> <p>Deze kamer ademt</p> <p>Ze rookt verleidelijk de ene sigaret na de andere</p> <p>Tot je hoofd in rook opgaat</p> <p>Waar is je huis?</p> <p>Ik ben je huis</p> <p>Ik ben de grote warme kamer waar je in mag schuilen</p> <p>En als je je ogen opent</p> <p>Zal ik je vertellen wie ik ben</p> <p> </p> <p><strong>Bart </strong>alsof ik de stem van de muze nu pas leer kennen.</p> <p>de verleiding daarin, de oproep tot overgave <strong> </strong></p> <p>het is als met de rattenvanger van Hamelen<em> <br /></em></p> <p>In de verte komt hij aan. Hij speelt en er is geen ontkomen aan.</p> <p>de kinderen worden uit hun huis getrokken</p> <p>niets houdt ze tegen</p> <p>en daar gaan ze al slaapwandelend in optocht achter hem aan</p> <p>en of het goed afloopt?</p> <p>dat is nog maar de vraag</p> <p>maar omkeren, uitstappen is geen optie.</p> <p>er bleven teksten en tekeningen komen en de gedachte ontstond om ze te spelen.</p> <p>de cello kwam uit de koffer (of moet ik zeggen werd uit zijn huis gesleurd)</p> <p>en die cello herinnerde zich rifjes, melodien, en gepluk en gegier</p> <p>ik voelde me uitgedaagd dat allemaal te mobiliseren</p> <p>alles wat ik had in te zetten</p> <p>zichtbaar en hoorbaar te maken</p> <p>alles naar buiten brengen wat ik normaal binnenshuis houdt</p> <p>de intimiteit van een maanverlichte nacht</p> <p>als ik voor mijzelf zit te spelen</p> <p>dat wat nooit iemand hoort dan ik zelf</p> <p>de enige levende ziel</p> <p>nu naar het podium brengen</p> <p>als een binnenste buiten mens</p> <p>met angst voor de ogen en oordelen van het publiek</p> <p>maar het toch moeten doen</p> <p>publiek maken</p> <p> </p> <p><em>Muziek en tekst: We dansen, ik kijk</em></p> <p>We dansen</p> <p>Ik kijk</p> <p>Je lichaam soepel als water,</p> <p>ongrijpbaar als nevel</p> <p>en altijd in beweging</p> <p>als de vlam van een kaars</p> <p>We dansen</p> <p>Ik kijk</p> <p>Soms vang ik een blik</p> <p>zie ik een glimp van het feest binnen in jou</p> <p> </p> <p>Je lief hebben</p> <p>je liever hebben</p> <p>je hebben</p> <p>je houden</p> <p>je gevangen houden</p> <p>je liever gevangen houden dan kwijtraken</p> <p>Alles stil zetten</p> <p>de tijd</p> <p>het zweet op je voorhoofd</p> <p>je handen die waaien op het ritme van de muziek</p> <p>je voet die net een nieuwe danspas wil maken</p> <p>je adem als een wolkje van bier en tandpasta</p> <p>je T-shirt dat omhoog kruipt en een stukje blote huid laat zien</p> <p>je woorden die in de lucht hangen</p> <p>vlak voor het moment dat ik ze hoor</p> <p>Zo wil ik</p> <p>jou en dit moment opsluiten</p> <p>diep in de kelders van mijn lichaam</p> <p>in een kamer met een slot</p> <p>Zodat ik,</p> <p>wanneer ik wil,</p> <p>de trappen af kan dalen,</p> <p>de deur kan openen</p> <p>en gast kan zijn op jouw feest</p> <p>Maar water sijpelt onder de deur door,</p> <p>nevel verdampt tussen de kieren</p> <p>en vuur brandt zich een weg door muren</p> <p> </p> <p>We dansen</p> <p>Ik kijk</p> <p>Wat kan ik anders doen dan kijken?</p> <p> </p> <p><em>Muziek en tekst: Het bruggetje</em></p> <p>Op een dag in januari</p> <p>wandelden we langs het water</p> <p>Een voorzichtige winterzon brak door de wolken</p> <p>We trokken onze jassen uit</p> <p>en hingen ze over de leuning van een brug</p> <p>We liepen verder</p> <p>We spraken met elkaar</p> <p>Honderduit en vol vuur</p> <p>Over alles wat er in onze hoofden opkwam</p> <p>We ritsten onze huiden los</p> <p>Haalden onze armen uit ons vel</p> <p>We hingen ze over een houten bankje</p> <p>Nog verder liepen we</p> <p>De wind blies ons goede moed in</p> <p>en wakkerde ons vuur nog meer aan</p> <p>We vertelden elkaar alles</p> <p>Het meeste in de woorden die we niet zeiden</p> <p>We knoopten onze spieren los</p> <p>Ritsten ons weefsel helemaal open</p> <p>We lieten onze aderen over onze schouders glijden</p> <p>Haalden onze botten uit elkaar</p> <p>We trokken onze ingewanden uit</p> <p>en legden ze op een hoopje naast het pad</p> <p>Toen stonden we stil</p> <p>We keken naar elkaar</p> <p>Volledig</p> <p>Tot er een kraai kraste</p> <p>Tot het ging regenen</p> <p>Tot de zon onder ging</p> <p>Tot de eerste brem ging bloeien</p> <p>We glimlachten</p> <p>We pakten de ingewanden van de ander</p> <p>We kusten oude wonden dicht</p> <p>en reikten elkaar onze harten</p> <p>Botje voor botje bouwden we elkaar weer op</p> <p>We haalden knopen uit spieren,</p> <p>lieten bloed sneller door aderen stromen,</p> <p>bliezen adem door weefsel</p> <p>We liepen terug</p> <p>en vonden onze huiden over het bankje</p> <p>We zagen hoe ze vaal geworden waren door de jaren,</p> <p>omdat we er nauwelijks naar hadden omgekeken</p> <p>We wreven ze voor elkaar op</p> <p>Streken rimpels glad</p> <p>We hielpen elkaar met aantrekken</p> <p>Tenslotte vonden we onze jassen over de leuning van de brug</p> <p>We trokken ze aan</p> <p>Zo gingen we naar huis</p> <p>Precies zo</p> <p><em> </em></p> <p><strong>Bart<em> (of Anouk)<br /></em></strong></p> <p>nu ik deze tekst hoor valt ineens op dat het ook hier gaat om dingen níet doen, om ergens dieper op in te gaan en voorbij de vaste patronen te komen. Het donker ontneemt de kippen het zicht als Rosa aankomt. De inuit spreken niet op de jaarvergadering. De Indianen maken geen afspraken als ze hun verhalen vertellen. En ook hier heel tastbaar worden de een na de ander de bindingen losgemaakt: de jassen, de huiden, de botten, de aderen en het weefsel. Alle inhakingen loslaten om te kijken waar het ‘echt’ over gaat.</p> <p>Gaat het daar dus over? alles afleggen, loslaten, door de gewoonte breken en daarin je eigen stem vinden,</p> <p>Is dat het?</p> <p>Jezelf niet uitzetten, maar juist aanzetten,</p> <p>instappen, aangemoedigd om jezelf op het spel zetten?</p> <p>Roept daar die fluistering toe op, die stem in de nacht?</p> <p>het ruisen van de eik van Zeus </p> <p>in je binnenoor</p> <p>als al het andere even zwijgt</p> <p>de fluistering van</p> <p>Intimiteit en nabijheid</p> <p>Als je je er voor openstelt</p> <p>je wapens neerlegt</p> <p>je overgeeft</p> <p>je naar je muze luistert</p> <p>en er zelf een wordt, dat zelf weer doorgeeft </p> <p>en in het tegenover de ander ontmoet?<br /><em> </em></p> <p><em>Muziek en tekst: ben ik er nu</em></p> <p>Ben ik er als je me hoort?</p> <p>Nu?</p> <p>Ben ik er nu?</p> <p>Is mijn stem genoeg om er te zijn?</p> <p> </p> <p>Kunnen wij zijn in de dingen die we achter laten?</p> <p>Kan ik met mijn stem de eenzame hoeken van je lichaam vullen?</p> <p>Kan ik de diepten van je donkerste gedachten een bodem geven alleen door te praten?</p> <p> </p> <p>Kan ik je verleiden om samen met mij jouw leegte te betreden als een kathedraal?</p> <p>We duwen samen de grote zware deuren open</p> <p>Licht valt door het glas in lood</p> <p>Onze voetstappen echoën op het marmer</p> <p>Ik pak je hand</p> <p>Voel je jouw hand in de mijne?</p> <p>Of misschien beter: voel je mijn hand in de jouwe?</p> <p>Want zo om past het beter</p> <p> </p> <p>Luister je nog nu ik niets meer te zeggen heb?</p> <p> </p> <p>Nu?</p> <p> </p> <p>En nu?</p> <p> </p> <p><strong>Bart: </strong></p> <p>en ineens pas vele tekeningen en teksten later dacht ik er aan</p> <p>er is nog iets niet</p> <p>er ontbreekt een hoofdstuk aan mijn boek</p> <p>dat heeft het in de definitieve versie niet gehaald</p> <p>'kill your darlings' noemen ze dat </p> <p>dit was een tamelijk grote darling, een heel hoofdstuk</p> <p>het ging over vervoering en over hoe Calvino vertelde over Perseus en zijn strijd tegen de verstening door Medusa, over Plato en zijn bezorgdheid over de mania van de dichters die buiten zinnen zijn, maar ook hoe over de Plato in de Phaedrus die zich vervolgens ook zelf geheel verliest in extase en vervoering.</p> <p>en tenslotte ging het over het tragische. en de onvermijdelijkheid daarvan...</p> <p>Dat realiseer ik me met schrik. ook over het tragische,</p> <p>ik wil het niet, liefst buiten mij houden, liefst het zonnetje in huis</p> <p>maar altijd weer is er ook Orpheus (ook nog eens de zoon van de muze Kalliope)</p> <p>Bart vertelt de mythe van Orpheus.</p> <p><em> </em></p> <p><em>Muziek: cello ‘Orpheus en Euridycee’</em></p> <p>In de stilte die valt vanwege het 'omkijken' springen Bart en Anouk op......</p> <p>en kijken elkaar lang aan...</p> <p><em> </em></p> <p><em>Muziek en tekst van: ze haalt haar lippen van de zijne </em></p> <p>Ik haal mijn lippen van de jouwe</p> <p>Maak mijn armen los uit je omhelzing</p> <p>Ik adem mijn net gesproken woorden weer in</p> <p>en slik ze door</p> <p>Ik haal mijn gedachten binnen</p> <p>Ik loop achteruit</p> <p>terug</p> <p>de straat in,</p> <p>de middag,</p> <p>de ochtend</p> <p>In het licht van de opkomende zon ben je ongekreukeld</p> <p>Geen vouwen in je gezicht</p> <p>Geen barsten in je stem</p> <p>Geen krassen op je ziel</p> <p>Pijn kun je alleen van dichtbij zien</p> <p>Ik loop jaren achteruit</p> <p>Steeds verder van je weg</p> <p>In de verte zie ik nog net hoe je</p> <p>een blik steelt, die niet de mijne is,</p> <p>lippen kust, die niet de mijne zijn</p> <p>een lichaam beroerd, dat niet het mijne is</p> <p>Ik doe een laatste stap naar achteren</p> <p>Ik ben jong</p> <p>Het is lente</p> <p>Vanaf deze afstand heb ik zelfs geen vermoeden meer van jouw bestaan</p> <p>Ganzen vliegen over</p> <p>De wind blaast mijn haren in mijn gezicht</p> <p>Ik draai me om</p> <p>kies een andere weg</p> <p> </p> <p><em>muziek klarinet van verre: de noten van ‘ik en jij kenden elkaar lang voor we’</em></p> <p><em>B- </em>Het heeft nooit anders kunnen gaan</p> <p>Deze tocht door de vrijheid van de nacht</p> <p>Ik volgde een weg die voorbij mijzelf ging</p> <p>De Indiaan stapte in het spel</p> <p>Jouw Indiaan en de mijne</p> <p>En de wolf al niet minder</p> <p>De mijne, de jouwe</p> <p>Onder de halve maan</p> <p>Met bleek verlicht gezicht</p> <p>Koortsig</p> <p>Zo sta ik hier</p> <p>in deze tijdloze nacht</p> <p>waarin ik mijzelf verloor</p> <p>tot op het bot</p> <p>tot de werkelijke naaktheid van het tegenover staan</p> <p>en het kijken</p> <p>De blik die niet meer ophoudt</p> <p> </p> <p>De wind steekt op in de verte</p> <p>De wind zal ons spel uiteen waaien</p> <p>Ik sta hier</p> <p>Met lege handen</p> <p>Ik zoek woorden</p> <p>voor het niets dat ik pakken kan</p> <p>Het niets dat ik voor eeuwig houden kan</p> <p>Het niets dat ik het mijne noemen kan</p> <p>Het jouwe, het onze</p> <p>We zullen het kwijtraken</p> <p>Al dat schone</p> <p>Maar ook dat niets</p> <p>is onvervreemdbaar van ons</p> <p>Ons geluk, onze tragiek</p> <p>niemand die dat ons afnemen kan</p> <p>Precies dat wat we nooit kunnen vasthouden,</p> <p>nooit in de kelder kunnen opsluiten,</p> <p>precies dat</p> <p>is het dat mijn leven is </p> <p>het jouwe</p> <p>Dat wat samen komt</p> <p> </p> <p>Zo sta ik hier</p> <p>Precies zo</p> <p><em> </em></p> <p><em>Muziek en tekst: Niemand had de jongen verteld</em></p> <p>Niemand had de jongen verteld</p> <p>dat je jezelf maar één keer weg kunt geven</p> <p>Lang geleden had hij zichzelf in de armen van een meisje gelegd</p> <p>omdat zij veel beter met hem overweg kon</p> <p>dan hij met zichzelf</p> <p>Maar op een dag verdween het meisje</p> <p>zoals het geluk altijd uit verhalen verdwijnt</p> <p>Of verhalen eindigen</p> <p>als het geluk gevonden is</p> <p>omdat er dan niets meer te vertellen valt</p> <p>Het meisje stierf met in haar handen de jongen</p> <p>zoals hij was geweest</p> <p>op de eerste dag dat ze elkaar zagen</p> <p> </p> <p>Maar het verhaal van de jongen was nog maar net begonnen</p> <p>Hij bouwde een lichaam</p> <p>precies zoals hij zich het zijne kon herinneren</p> <p>Hij stelde zich het meisje voor</p> <p>en boog het hout zo</p> <p>dat het in haar uitgestrekte handen paste</p> <p>Voor elke arm van hem een snaar</p> <p>Voor elk been van hem een snaar</p> <p>Vier snaren</p> <p>die hij kon bespelen</p> <p>zoals hij dat ooit met zijn lichaam had gekund</p> <p>Als hij speelde bestond hij</p> <p>Als hij zong, leefde hij in de armen van zijn meisje</p> <p>Maar terugkeren kon hij niet</p> <p>Er waren geen echte handen die hem konden dragen</p> <p>en hem zijn lichaam terug konden geven</p> <p>Niemand kan terug keren uit de dood</p> <p> </p> <p>Maar als hij speelde en zong</p> <p>dan zag iedereen die het hoorde hem voor zich</p> <p>De jongen in de armen van zijn meisje</p> <p>En niemand twijfelde</p> <p><em> </em></p> <p><u>Dit is dus het maken als antwoord</u>. Iets maken. Om dat gat op te vullen. Zit met cello in handen en beziet met nieuwe ogen. Dus iets maken. Had Sennett toch gelijk toen hij over de mens als maker begon....</p> <p><em> </em></p> <p>Slot- verlangen naar vleugelschoenen. Of had</p> <p><em> </em></p> <p><em>Muziek en tekst: O had hij maar vleugels</em></p> <p>De jongen duwt zijn lichaam voor zich uit</p> <p>Tegen alle weerstand in</p> <p>Hij moet en zal zijn hakken door het zand duwen</p> <p>Over wegen vol stof</p> <p>Over asfalt</p> <p>Bruggen</p> <p>Pleinen</p> <p>Langs koffiebars to go</p> <p>Want verder gaat zijn weg</p> <p>De jongen duwt</p> <p>en de zwaartekracht blijft maar trekken aan dat lijf van hem</p> <p> </p> <p>Oh wat verlangt hij naar vleugels</p> <p> </p> <p>De jongen staat stil</p> <p>kijkt om</p> <p>naar de weg die hij gekomen is</p> <p>en dan naar de lucht</p> <p>Er is altijd wel ergens een vogel te zien</p> <p>Twee kraaien cirkelen boven de stad</p> <p>Hij kijkt hoe ze zweven</p> <p>zwermen</p> <p>zwerven</p> <p>door het luchtruim</p> <p>Hij snakt naar ruimte voor lucht</p> <p> </p> <p>Oh had hij maar vleugels</p> <p> </p> <p>Hij zou geen sporen nalaten</p> <p>nooit meer hoeven omkijken</p> <p>omdat een terugweg voor iemand met vleugels niet bestaat</p> <p>Hij zucht</p> <p>Dan loopt zichzelf voorbij</p> <p>Hij pakt zich bij zijn armen</p> <p>slaat ze om zijn schouders</p> <p>en sleept zijn lichaam verder</p> <p>achter zichzelf aan</p> <p>De jongen trekt</p> <p>Hij moet nog een lange weg gaan om zichzelf te zijn</p> <p> </p> <p>Oh had hij maar vleugels</p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren