Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn geliefde Euridycee verliest. Op hun huwelijk wordt ze gebeten door een giftige slang. Later haalt hij haar terug uit de onderwereld. Maar dat mislukt op het laatste moment. Tegen de afspraak met de god van de onderwereld in kijkt Orpheus om. Hij verliest Euridycee ten tweede male. In 18/19 werk ik met Anouk Saleming aan een voorstelling over dit thema. In deze driedaagse onderzoek ik het aspect 'schuld'. Voelde Orpheus zich schuldig? Was alleen haar liefhebben al een basis voor schuld? Is beginnen altijd ook verstoren? Wat ging aan het begin vooraf? Hoe blijft Orpheus uiteindelijk over?
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p>Wat heb ik gedaan?</p> <p>Waarom heb ik het gedaan?</p> <p>Wist ik wat ik deed?</p> <p>Ik kon niet meer terug toen ik eenmaal begonnen was.</p> <p>Het papier gepakt en klaargelegd.</p> <p>Het potlood zorgvuldig geslepen. Heel precies en scherp.</p> <p>Alles daaromheen weggelegd.</p> <p>Wist ik wat ik deed en waarom?</p> <p>Het papier is wit. In mijn hand potlood: zwart.</p> <p>Zonder iets aan grijs daar tussen.</p> <p>Wit en zwart.</p> <p>Doen of niet?</p> <p>Beginnen is doen en niet niet- doen</p> <p>Niets daartussen.</p> <p>Dus?</p> <p>Ja ik zet een kras.</p> <p>Nu!</p> <p>Precies op dit moment. Onomkeerbaar.</p> <p><!-- z-media 6204 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>De kras snijdt zijn zwart in wit.</p> <p>Potlood doet alles, papier doet niets.</p> <p>Gelatenheid.</p> <p>Niets terug kunnen zeggen.</p> <p>Niets in te brengen.</p> <p>Niet eens een stil verzet.</p> <p>Zó alles te verliezen.</p> <p>Ík ben begonnen, ik geef het toe, wist niet wat ik deed en waarom maar ik héb het gedaan.</p> <p>Wat rest is de herinnering.</p> <p>Elke dag opnieuw op de vierkante meter waar ik leef begin ik opnieuw</p> <p>En dan dringt het tot me door.</p> <p>Dat jij mij vergeeft en niet zo stil en weerloos bent als ik altijd heb gedacht.</p> <p>Je sprak wél, maar ik hoorde het niet.</p> <p>Elke kras, elke punt, elke veeg die ik zette was er die samenklank.</p> <p>Van potlood en papier.</p> <p>Van jou van mij.</p> <p>Onlosmakelijk en verstrengeld.</p> <p>Zo kwamen wij tot klinken.</p> <p>En nu pas kan ik beginnen.</p> <p>Beginnen te horen.</p> <p>Nu pas, nu ik jou voorgoed verloren heb.</p> <p> </p> <p><strong>Drieluik</strong></p> <p><em>Dat wat verloren gaat, dat wat ons toevalt, dat wat zich ontvouwt</em></p> <p> </p> <p><em>1- dat wat verloren gaat</em></p> <p>Panelen</p> <p>Daar hingen ze op</p> <p>De schilderijen toen ze geverfd werden</p> <p>Nu zijn ze weg, de schilderijen</p> <p>Alleen de randen zijn gebleven</p> <p>Waar de verf over het papier ging</p> <p>Scherp waar het papier ophield</p> <p>Vlammen en vegen waar geen grens meer was</p> <p>En de vergeten namen van de makers van toen</p> <p>Luca, Erik, Liz, Ciska en Mo</p> <p>En één los woord</p> <p>Een gebiedende wijs: paint, schilder!</p> <p>Alsof je leven ervan afhangt</p> <p>Of een zelfstandig naamwoord. Paint</p> <p>resten van een verfwoord</p> <p>Dat verloren ging</p> <p> <!-- z-media 6208 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>Ook jouw naam staat er tussen</p> <p>Dat raakt me</p> <p>Want jij bent niet vergeten, nooit toch?.</p> <p>Zonet zag ik je nog</p> <p>En zo zal ik je weer zien,</p> <p>ja toch?</p> <p>Voorgoed</p> <p>Wat doet jouw naam dan daar?</p> <p>Tussen dat wat vergeten is</p> <p>En ons overblijft?</p> <p>Ik verzamel van alles onderweg</p> <p><!-- z-media 6202 {"align":"block","size":"large","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>Namen, woorden , cijfers, touw, plakband en stenen</p> <p>Maar jouw naam</p> <p>Zeg ik nu niet hardop.</p> <p>Die laat ik bewust achter</p> <p>Zo neem ik haar met me mee</p> <p> </p> <p><em>2-Dat wat ons toevalt</em></p> <p>Later en verderop</p> <p>in een weiland</p> <p>de laatste zon</p> <p>groen van bloeiende grassen,</p> <p>paars van robertskruid,</p> <p>geel van boterbloem, madeliefje en paardenbloem</p> <p>Zichtbaarheid <!-- z-media 6209 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>Zichtbaarheid</p> <p>Er is een essay van Italo Calvino dat zo heet: zichtbaarheid</p> <p>Wat gaat aan beginnen vooraf?</p> <p>Hij citeert een zin uit de Goddelijke Komedie van Dante</p> <p>Poi piovve dentro l’alta fantasia</p> <p>Toen daalde er naar de diepten der verbeelding XXVII25.</p> <p>Calvino onderzoekt hoe nog voor de woorden die hij schrijft het beelden zijn die hem invallen, beelden die hem toevallen.</p> <p>Zichtbaarheid van de innerlijke verbeelding</p> <p>Dante gaat net als Orpheus door het donker</p> <p>De diepte van het donker in</p> <p>De diepten der verbeelding <!-- z-media 6203 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>Éen moment nu terughouden nog</p> <p>De adem inhouden</p> <p>Op de drempel. Alles of niets</p> <p>Nog niet begonnen</p> <p>Ik slijp de punt van het potlood,</p> <p>Scherp, vlijmscherp</p> <p>Langer dan nodig</p> <p>Met meer aandacht dan anders</p> <p>Het slijpsel daalt</p> <p>Als een zachte zwarte regen</p> <p>daalt het slijpsel</p> <p>naar het witte papier</p> <p>De adem inhouden </p> <p> </p> <p><em>3- dat wat zich ontvouwt</em></p> <p>Dan</p> <p>In het laatste licht</p> <p>verschijnt de tekening van mijn hoofd</p> <p>een bewegende schaduw op het papier</p> <p>niet meer dan dat</p> <p><!-- z-media 6201 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>Een grijze dans</p> <p>Omhulling</p> <p>Zonder ogen om te zien,</p> <p>Zonder mond om te spreken</p> <p>Slechts randen van oren om te horen</p> <p><!-- z-media 6206 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --></p> <p>Het masker van gisteren afgelegd</p> <p>De wanhopige woorden verstomd</p> <p>beginnen te horen</p> <p>Nu pas,</p> <p>Beginnen te horen</p> <p>Mijn zichtbare schaduw</p> <p>In het wit</p> <p><!-- z-media 6201 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":"","caption":""} --><br /><em> </em></p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren