Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
"De intense lichamelijke reactie op de pracht van juist deze persoon, de emoties van liefde en ontzag, de intellectuele ambities die deze liefde wakker roept - dit alles vloeit samen, zodat de verliefde geen kloof voelt tussen denken en passie; hij voelt veeleer dat zijn hele persoonlijkheid tot een eenheid versmelt. Dit is niet zomaar de gewone seksuele reactie op een mooi lichaam; integendeel, de mythe [noot: in Plato's Phaedrus] doet vermoeden dat het misschien maar één keer in een mensenleven gebeurt" In 'Wat liefde weet' laat Nussbaum in zorgvuldige analyses zien hoe Plato, de oervader van de westerse filosofie, in veel van zijn werken de verwarrende dilemma's en gevoelens van ons leven miskent door ze op te lossen in het bijtend zuur van de rede. Boven de filosofie lijkt Nussbaum hier te kiezen voor de literatuur. De grote klassieke tragedieschrijvers doen namelijk, zo laat ze zien, wel recht aan de onoplosbare spanningen en de hartverscheurende emoties waar mensen soms mee te maken krijgen. Literatuur kan mensen vooral gevoelig maken voor de uniciteit van situaties en relaties. Zij maakt zichtbaar dat er geen universele rationele recepten te bedenken zijn die simpel altijd en overal kunnen worden toegepast.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p>Nussbaum, M. (1998) <em>Wat Liefde Weet – Emoties en moreel oordelen</em>, Amsterdam: Boom/Parrèsia</p> <p> </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren