Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
In een Ted Talk voer je je inzichten op. Het is een opvoering met een duidelijk format van performer en toeschouwers.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<h2><strong>1. Waar in de onderzoekscirkel</strong></h2> <p>Inzichten opvoeren</p> <h2>2. Doel</h2> <p>Het doel is om je inzichten op te voeren. Door het opvoeren wordt je als onderzoeker zichtbaar, ga je staan voor wat je hebt ontdekt in je onderzoek en vertel je over wat je raakt.</p> <h2>3. Synopsis</h2> <p>In muzisch onderzoek wachten we niet tot het einde van het onderzoek om het resultaat te delen met anderen. Op verschillende momenten gaan we de vloer op. Dit kan door werk in opvoering maar ook door het doen van een Ted Talk.</p> <p>In een Ted Talk is het de bedoeling dat je je goed voorbereid. In een goede opvoering zitten drie elementen: het is feitelijk, er gaat pedagogisch moreel gezag vanuit en het beroerd de harten van de toeschouwers.</p> <p>de Ted Talk vraagt dat je voor je onderzoek gaat staan en zichtbaar wordt. Je oefent hoe het is om zichtbaar te worden ook al is je onderzoek nog niet af, zijn er nog veel vragen voor jezelf als onderzoeker en ben je wellicht onzeker over waar je staat in je onderzoek. Door een Ted Talk oefen je het kijken door het perspectief van de toeschouwer.</p> <h2>4. Wijze van gegevens verzamelen en duiden</h2> <p>Vertellen en reflecteren</p> <h2>5. Hoe het werkt</h2> <h3>Aanwijzingen</h3> <p> </p> <p><strong>Allereerst: wat zijn TED-talks?</strong><br />TED is de afkorting van „Technology, Entertainment, Design”. Het doel is het verspreiden van goede ideeën („Ideas Worth Spreading”). Sprekers worden uitgenodigd om in maximaal 18 minuten „de presentatie van hun leven” te geven over hun gebied van expertise, over een bepaald project, of iets waarvan zij vinden dat het een idee is dat verspreid moet worden. De inhoud van de lezingen bevat geen zware theoretische kost, maar wordt zo toegankelijk mogelijk gemaakt. Men probeert begrip en bewustzijn te kweken en toepassingen van de wetenschap te laten zien die kunnen bijdragen aan een betere wereld. <br /><br /><strong>De TED talks zijn razend populair</strong><br />In november 2012 hebben de TED talks de indrukwekkende hoeveelheid van 1 miljard views bereikt. Dit geeft aan hoeveel impact ideeën hebben die op de juiste manier gepresenteerd worden.<br /><br /><strong>De negen geheimen van succesvolle TED-presentaties</strong></p> <ul class="bullit-list"> <li><strong>Blijf jezelf</strong>. De meeste inspirerende TED-sprekers zijn open, authentiek en soms kwetsbaar. </li> <li><strong>Durf jouw meesterschap te tonen</strong>. Passie leidt naar meesterschap en meesterschap is de basis van buitengewone prestaties. Je kunt anderen niet inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent. Als je op een enthousiaste, gepassioneerde, betekenisvolle verbinding hebt met jouw onderwerp, dan is de kans heel groot dat je jouw luisteraars zal overtuigen en inspireren.</li> <li><strong>Foto’s zijn belangrijker dan tekst</strong>. PowerPoint, Keynote en Prezi zijn niet de vijanden, wel de opsommingstekens. De beste TED presentaties maken gebruik van foto’s, animaties en beperkte hoeveelheden tekst, maar nooit een dia met opsommingstekens. Deze techniek heet ‚foto superioriteit’. We hebben namelijk veel meer kans om een idee te herinneren als er een foto aan toegevoegd wordt.</li> <li><strong>Gebruik humor zonder het vertellen van een grap</strong>. Humor vermindert weerstand, waardoor jouw publiek meer ontvankelijk is voor jouw boodschap.Het maakt je ook sympathieker. Mensen gaan gemakkelijker zaken doen of iemand ondersteunen als ze hem leuk vinden. Je hoeft geen grap te vertellen om mensen te doen lachen. Je publiek houdt ook van humoristische anekdotes. Neem jezelf en je onderwerp niet te serieus.</li> <li><strong>Houd je aan de 18-minuten-regel</strong>. Een TED-presentatie mag niet langer zijn dan 18 minuten. 18 minuten is de ideale lengte om jouw punt te brengen. Onderzoekers hebben ontdekt dat teveel informaties er voor zorgt dat je jouw ideeën niet succesvol overbrengt op jouw publiek. TED-directeur Chris Andersen zie ooit: „18 minuten is lang genoeg om ernstig te zijn en kort genoeg om de aandacht van het publiek vast te houden”.</li> <li><strong>Leer jouw publiek iets nieuws</strong>. Het menselijk brein houdt van nieuwigheden. Een onbekend, ongebruikelijk, onverwacht element in een presentatie schudt het publiek wakker en geeft hen een nieuwe manier van kijken naar de wereld. </li> <li><strong>Lever adembenemende momenten</strong>. Dit zijn momenten in een presentatie die een sterke emotionele reactie, zoals vreugde, angst, schrik of verbazing ontlokken. Je krijgt de volle aandacht van je luisteraars en ze vergeten dit nooit, het blijft plakken. Denk zelf eens terug aan speeches die blijven kleven in jouw geheugen.</li> <li><strong>Oefenen, oefenen, oefenen</strong>. Oefen en integreer jouw inhoud, zodat jij jouw presentatie zo comfortabel kunt brengen zoals een gewoon gesprek met een goede vriend. Albert Einstein zie ooit: „Als je het niet eenvoudig kan uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg”</li> <li><strong>Vertel drie verhalen</strong>. Je gaat verhalen vertellen om de harten en de geesten van je luisteraars te winnen. Hersenscans tonen aan dat verhalen het menselijke brein stimuleren en betrekken. Het helpt de spreker om verbinding te krijgen met zijn publiek. Hierdoor zal het publiek ook gemakkelijker eens zijn met het standpunt van de spreker. Verhalen verbinden ons. Vertel er meer.</li> </ul> <p><strong>Werking</strong></p> <p>Een belangrijk aspect in muzisch onderzoek is delen. De Ted Talk is de meest klassieke vorm van delen waarbij je een performance setting creëert met toeschouwers. Dit vraagt dat je gaat staan voor je vraag, onderwerp of inzichten. Door dit niet alleen aan het einde te doen maar op verschillende momenten oefen je om 'onaf' werk te presenteren. Door dit te doen ga je door de ogen van de toeschouwer, jouw publiek, kijken. Je oefent het vertellen van een verhaal over jouw onderzoek.</p> <h4>Duur</h4> <p>18 minuten</p> <h3>Benodigdheden</h3> <p>Denk na over hoe en waar je jouw publiek wil hebben. Bereid je voor. Als je audio-visuele middelen wilt gebruiken, test deze dan van te voren.</p> <h2>6. Reflectievragen</h2> <p>- Wat werkte goed in je verhaal en wat minder? </p> <p>- Wat vraagt verheldering, andere taal, andere voorbeelden of andere beelden?</p> <p>- Welke nieuwe inzichten heb je gekregen door het kijken door de ogen van toeschouwers?</p> <p>- Welke vragen/ opmerkingen kreeg je feitelijk uit jouw publiek?</p> <p>- Wat zou je de volgende keer anders aanpakken?</p> <h2>7. De werkvorm als muzisch onderzoek</h2> <h3>De rol van vertellen, spelen, maken</h3> <p> </p> <p>In de Ted Talk vertel je en tegelijkertijd is er alle ruimte om performatieve elementen in te brengen. Je houdt je aan de setting van een performer-publiek verhouding. Wanneer je meer interactief wil werken is 'werk in opvoering' een geschiktere vorm.</p> <h3>De onderzoekstappen in de werkvorm</h3> <p>Je voert inzichten op. Door ze op te voeren krijgen ze een nieuwe betekenis die vervolgens nieuwe vragen en gegevens oproept. Het proces is niet af, maar gaat door.</p> <h3>De kwaliteitscriteria</h3> <h4>Criteria in de werkvorm</h4> <ul> <li>Houd je aan de tijd</li> <li>Bereid je goed voor</li> <li>houd je aan de negen geheimen.</li> </ul> <h4>Criteria over vastleggen</h4> <ul> <li>Laat je Ted Talk opnemen.</li> </ul> <h4>Criteria over verantwoording</h4> <ul> <li>De resultaten zijn herleidbaar doordat is beargumenteerd hoe de antwoorden op de reflectievragen volgen uit het gesprek</li> </ul> <h2>8. Verankering</h2> <p> </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren