Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
Hoe benadert een kunstenaar of ontwerper een complex probleem? En wat kan een medicus of wetenschapper hier van leren? Dat zijn vragen die deelnemers verkennen in UMake, platform voor interdisciplinair maakonderzoek.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p>HKU, de Universiteit Utrecht (UU)en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) hebben gezamenlijk <a href="https://umake.sites.uu.nl/">UMake</a> opgericht: het <em>Utrecht Centre for Making</em>. Een platform voor cross-disciplinair onderzoek naar creatieve maakprocessen.</p> <p>Onderzoekers van deze drie instellingen behandelen in een serie van vijf werkplaatsen thema’s als zintuiglijke vaardigheden, onzekerheid, en complexiteit.</p> <p>Voor deze thema’s is niet zomaar gekozen: ze zijn belangrijk voor zowel (toekomstige) professionals in onderwijs en gezondheidszorg als in de maakpraktijk van kunstenaars en ontwerpers. Hoe zien de maak- of werkprocessen in deze verschillende domeinen eruit? Wat kunnen makers en professionals van elkaar en elkaars werkwijze en aanpak leren?</p> <p><strong>Hoe werkt het? </strong></p> <p>In iedere werkplaats werken deelnemers steeds enkele dagen met elkaar samen met input van een stuurgroep, andere onderzoekers van de drie instellingen, internationale gasten en publiek. Ook (pre-)PhD-studenten krijgen de kans deel te nemen aan de workshops. De workshops zijn een broedplaats voor nieuwe samenwerkingen en gezamenlijke onderzoeksprojecten.</p> <p>Een kerngroep van onderzoekers neemt deel aan alle werkplaatsen en draagt zorg voor gestructureerde tussentijdse verslaglegging en reflectie. Dit faciliteert de ontwikkeling van de gezamenlijke onderzoeksagenda van UMake. Zo wordt in drie werkplaatsen door HKU, UU en UMCU-onderzoekers gezamenlijk gewerkt op drie begrippen die huizen in het hart van creatieve maakprocessen (complexheid, onzekerheid en verzamelen).</p> <p>De deelnemende onderzoekers kijken hoe deze begrippen raken aan de paradoxen in het creatieve proces, wat mogelijk strategieën oplevert om met paradoxen in andere creatieve en niet-creatieve domeinen om te gaan. Op deze manier kan over de grens van iedere werkplaats heen kennisontwikkeling plaatsvinden.</p> <p><strong>Werkplaatsen in 2019 </strong></p> <p>Voor 2019 staan de volgende vijf werkplaatsen gepland. Daarbij is ook telkens een trekker aangeduid die het programma van de werkplaats coördineert.</p> <ul> <li>14 mei - <em>Complexity</em><br />door Bart van Rosmalen (lector Kunst en Professionalisering, HKU)<br /><a href="https://www.musework.nl/nl/page/8319/werkplaats-complexiteit">Meer info</a></li> <li>3-6 juni - <em>Art & Medicine: Skilling the Senses</em><br />door Sven Dupré, (hoogleraar Geschiedenis van kunst, wetenschap en technologie, Universiteit Utrecht)<br /><a href="https://umake.sites.uu.nl/2019/04/15/workshop-art-medicine-skilling-the-senses/">Meer info</a></li> <li>23-27 september - <em>Uncertainty</em><br />door Nirav Christophe, (lector Performatieve Maakprocessen, HKU)</li> <li>18-22 november - A<em>rt, Imagination and Learning in Mathematics</em><br />door Maaike Bleeker, (hoogleraar Theaterwetenschappen, Universiteit Utrecht)</li> <li>december 2019 - <em>Collecting</em><br />door Jan IJzermans (lector Research in Creative Practices, HKU)</li> </ul> <p><strong>Contact </strong></p> <p><strong>Stuurgroep:</strong></p> <p>Maaike Bleeker (UU)<br />Nirav Christophe (HKU)<br />Sven Dupré (UU)<br />Stefan van Geelen (UMCU)<br />Jan IJzermans (HKU)<br />Toine Pieters (UU)<br />Bart van Rosmalen (HKU)<br />Annet van Royen-Kerkhof (UMCU)</p> <p><strong>Coördinatoren:</strong></p> <p>Martine Paulissen (UU), <a href="mailto:m.i.c.paulissen@uu.nl">m.i.c.paulissen@uu.nl</a><br />Debbie Straver (HKU), <a href="mailto:debbie.straver@hku.nl">debbie.straver@hku.nl</a></p> <p>Bezoek de UMake-website: <a href="https://umake.sites.uu.nl/">umake.sites.uu.nl</a></p> <p> </p> <p> </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Collectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren