Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p>Man met cello is klassiek opgeleid</p> <p>meer toon, meer toon</p> <p>werd hem toegeroepen</p> <p>de hele stok, de hele stok</p> <p>en druk houden</p> <p>niet vegen, niet vegen</p> <p>vibreren met een groot vibrato</p> <p>ook met je derde vinger</p> <p>ook met de pink</p> <p>doorvibreren</p> <p>de cello laten zingen</p> <p>met een volle ronde klank</p> <p> </p> <p>maar het verlangen groeide</p> <p>om juist wel te vegen</p> <p>en te foezelen</p> <p>tegen de haren in</p> <p>de stok op de kam te duwen</p> <p>daar te spelen</p> <p>waar elke toon verdwijnt</p> <p>als onkruid groeide dat verlangen</p> <p>naar hoge overslaande tonen</p> <p>naar gierende uithalen</p> <p>naar piepen en knarsen</p> <p>naar bakken vol distortion</p> <p>het verlangen om Jimmy Hendrix te zijn</p> <p>Wat leer ik nu hieruit? Ik moet denken aan hoe de psycholoog Paul Verhaeghe identiteitsvorming beschrijft. Twee vitale mechanismes wijst hij aan 1- identificatie (nadoen, je voegen naar, meedoen, in de pas lopen) en het tweede is 2- separatie. (je losmaken, een eigen plek innemen, verwijderen, door de gewoonte breken). Zo is inderdaad mijn identiteit als 'man met cello' gevormd. Alsmaar heen en weer tussen identificatie en separatie. Net als ik ergens bij ging horen stapte ik er weer uit om het tegendeel te gaan doen: klassiek, jazz, oud, avantgarde, lieve liedjes, hardcore en ga zo maar door. Nooit thuis. altijd onderweg. En telkens de tegenstelling zoeken om verder te komen. Is dat professionele eigenzinnigheid? In ieder geval kom ik er achter dat het motief van het proefschrift dat ik jaren later zou maken 'je niet voetstoots neerleggen' bij de gewone mores en met elkaar 'tegenkracht' opbouwen tegenover het systeem ook een grondpatroon in mij als maker zit. </p> <p>'Man met cello' komt tot klinken met tegengestelde stemmen. Klassiek en vol versus vegen en gieren. Wat prettig dat die stemmen elkaar niet meer proberen te overtuigen van het eigen gelijk maar na en naast elkaar kunnen klinken. Daar worden beide stemmen interessanter van denk ik nu. Een rijker en gelaagder palet. Dat heeft lang geduurd.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren