Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p><strong>Bijdrage Anouk</strong></p> <p><strong><em>Beginnen waar de ander is</em></strong></p> <p> </p> <p>Terwijl het op deze dierendag <em>cats </em>en <em>dogs </em>regent</p> <p>en de meeste mensen liever thuis blijven</p> <p>zitten wij hier binnen,</p> <p>waar de spinnenwebben van positieve gezondheid worden gesponnen</p> <p>Laten we beginnen bij waar de ander is.</p> <p> </p> <p>Laten we de juiste woorden kiezen</p> <p>die woorden tot zinnen rijgen</p> <p>zinnen</p> <p>zin</p> <p>wie zin heeft, kan zin geven</p> <p>en zingeving is de grootste gezondmakende kracht</p> <p>Laten we ingewikkelde taal uit haar wikkels halen</p> <p>tot klare taal die weer van iedereen kan zijn</p> <p>want iets begint waar de ander is</p> <p>Laten we tellen</p> <p>heel ver tellen</p> <p>ver-tellen</p> <p>vertellen tot we een vlek op de horizon maken</p> <p>en laten we dan dat verre gaan halen</p> <p>het verre halen</p> <p>en luisteren wat er klinkt uit de ver-halen</p> <p>niet alles past in een vragenlijst</p> <p>het mooiste klinkt tussen de regels door</p> <p>Laten we niet kijken <span> </span>wat iemand met een beperking niet kan</p> <p>niet kijken naar de be-perking</p> <p>laten we juist alle perken te buiten kijken</p> <p>Laten we alle Jannen meer in handen geven dan alleen een hark</p> <p>Laten we het werkveld omwoelen,</p> <p>nieuwe ideeën zaaien om tot bloei te laten komen</p> <p>Laten we kijken door de ogen van een ander</p> <p>en beseffen welke bril we op onze neus hebben</p> <p>Laten we kijken vanuit het perspectief van waardigheid</p> <p>kijken wat een cliënt werkelijk wil</p> <p>soms moet je afstand nemen</p> <p>om tussen de bomen het bos te zien</p> <p>en tussen de regels de zin</p> <p>Laten we falen</p> <p>falen en opnieuw falen</p> <p>beter falen</p> <p>laten we pluriform en dynamisch falen</p> <p>ook als we daarvoor risico’s moeten nemen</p> <p>Laten we ‘de driehoek’ niet altijd als waarschuwing zien</p> <p>Laten we de riem van knellende vraagstukken een gaatje losser doen</p> <p>Laten we de moed ophijsen als ze in onze schoenen is gezakt</p> <p>Laten we breed denken</p> <p>levensbreed</p> <p>ook als een idee niet precies past in het model van Schalock</p> <p>Laten we onze handen uit de mouwen steken</p> <p>voor een betere kwaliteit van bestaan</p> <p>Laten we handen schudden</p> <p>kennis maken</p> <p>kennis <em>maken</em></p> <p>want iets begint waar de ander is</p> <p>Laten we organisaties als bruggen zien</p> <p>Laten we onze taal als brug zien</p> <p>een brug naar de ander</p> <p>De tijd is rijp</p> <p>laten we haar plukken</p> <p>zoals we deze dag kunnen plukken</p> <p>in onze zak kunnen steken als proviand voor onderweg</p> <p> </p> <p>Laten we beginnen waar de ander is</p> <p> </p> <p><strong>Bijdragen van Bart aan Henk Nies en Wil Buntinx</strong></p> <p> </p> <p><strong><em>Een paar woorden terug aan Henk Nies.</em></strong></p> <p>Mijn prikkelend inzicht uit het verhaal van Henk is dat de kwaliteitsraad op drift raakt. Dat een zeker muzische bezetenheid daar terrein wint. Tot en met roes en vervoering aan toe. De muze is een figuur uit de Griekse mythologie die symbool is geworden voor inspiratie en begeestering!</p> <p> </p> <p>Ik noem vijf verschuivingen die laten zien dat de muze terrein wint bij de kwaliteitsraad</p> <ul> <li>Henk begint over de standaard der standaarden, het pakketbeheer en de transparantiekalender. Maar vervolgens schuift hij op naar het verlangen om te inspireren…..En wat doet de muze? Inspireren!</li> </ul> <p> </p> <ul> <li>In de eerste schets van de Raad komen begrippen als politie, waakhond, douanier,aardappelsorteerder bij mij boven: allemaal functies die gaan over handhaven, toelaten, wikken en wegen. In het verlengde daarvan praat Henk best wel stoer over het effect van doorzettingsmacht. Het genot om iets door te zetten en voor elkaar te krijgen! Maar hoe verder in het verhaal hoe meer die muzische rol van inspireren, het belang van het gesprek en het goede leven.</li> </ul> <p> </p> <ul> <li>En dan de schets van de geschiedenis: eerst stond de professional die alles wist en te vertrouwen was centraal, daarna kwam de periode van meten is weten en brachten de getallen controle. Zozeer zelfs dat ze een doel op zich werden. En nu dan de verschuiving naar samen leren! Wist je dat de Muzen de godinnen van het samen leren waren dat Paideia werd genoemd in de Oud Griekse samenleving? En ik zie voor me dat die verschuiving die gaande is nog veel verder gaat. Feestvieren, bezingen en rituelen herwaarderen zie ik ook nog wel komen vanuit de Raad. Dat beeld van de Sagrada Familia als metafoor voor wat er gaande is sprak boekdelen!</li> </ul> <p> </p> <ul> <li>In het verhaal van Henk verschuift Kwaliteit van dat wat hard en waar is, eerst naar wat goed is: Goede zorg begint bij het goede leven, goed werkgeverschap, goed bestuur. En dat wat goed is verschuift gaandeweg zelfs naar wat mooi is! Dat laat het slot citaat van Helene Kröller Muller zien: de noodzaak om afscheid te nemen van wat we vroeger <u>mooi </u>vonden! Dat is dus een puur esthetische wending aan het slot Henk! Dat is het domein van de muzen!</li> </ul> <p> </p> <ul> <li>En tenslotte de verschuiving van ‘moeten’ dat gaat over plichten, over keurslijf en over dat we ons moeten gedragen naar wat we ‘willen’. Dat gaat natuurlijk over verlangen en zin hebben en beleving en dans en muziek en alles wat daarbij hoort. Vervoering willen we! En dat motief zie je dus terugkomen in zijn computer voordat de presentatie van vandaag was aangeklikt. Midden tussen de presentaties van Henk overal in het land staat ook de bladmuziek van bijvoorbeeld de Lion King. Daar zie je dus die karakteristieke wending bij Henk en (waarschijnlijk/ hopelijk) ook bij de Raad van praten naar zingen!</li> </ul> <p> </p> <p>Mooi om te zien hoe de taal aan het veranderen is! De woorden zijn de woorden niet meer. daarover gaat het nummer ‘Stad van Woorden’.</p> <p> </p> <p><strong><em>Een paar woorden terug aan Wil Buntinx </em></strong></p> <p> </p> <p>Ik ben natuurlijk een outsider in jullie vak. Ik had al wel heel vaak gehoord over de kwaliteit van leven. Maar de wending naar de kwaliteit van bestaan kwam ineens bij mij binnen!! Leven als biologisch. Bestaan als existentieel. Wat goed.<span> </span></p> <p> </p> <p>Ik was in het verlengde daarvan gegrepen door de acht domeinen van Schalock die jij Wil presenteerde:</p> <p>De persoonsontwikkeling,</p> <p>De zelfbepaling</p> <p>De interpersoonlijke relaties</p> <p>De sociale inclusie<span> </span></p> <p>De rechten en belangen</p> <p>Het emotionele welzijn</p> <p>Het fysieke en lichamelijke welzijn</p> <p>Het materiele welzijn</p> <p> </p> <p>Ook omdat ik er zo mee zou willen werken met de studenten bij ons op HKU. Daar zitten we ook in zo’n soort transitie. En toen viel ook de rest van jouw verhaal op zijn plaats<span> </span></p> <p> </p> <p>Dat de kwaliteit van het bestaan vraagt om</p> <ul> <li>Een team inclusief de persoon, de naasten, de familie, de begeleiders die als een reisgezelschap op weg zijn met alle avontuur, risico en onzekerheid die daarbij horen.</li> </ul> <p>Maar dan zijn de Schalock-punten dus niet alleen voor diegenen die wij onze ondersteuning bieden, maar ook voor onszelf die eraan werken!</p> <p> </p> <p>Laten we het daarom ook op onszelf toepassen die kwaliteit van het bestaan is mijn voorstel. Misschien vinden we dan wel al doende hoe al die factoren samenhangen en wat ideale oplossingen zouden kunnen zijn. Wat jij Wil, nu nog een beetje ter studie aan de universiteiten wilde aanbieden.</p> <p> </p> <p>Die gedachte wordt ondersteund door de drie relevante praktijkverhalen op deze inspiratie middag waarin manieren van werken naar voren komen die gaande zijn.<span> </span></p> <p>Én het spoort met jouw laatste opmerking Wil, over het aanwakkeren en aanmoedigen van individuele professionaliteit.</p> <p> </p> <p>Ons laatste nummer dragen we op aan de acht domeinen van Schalock. Laten we ze doen!</p> <p>Nummer: ‘wij doemen onverwacht op’.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Reflectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren