Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
Subjectivicatie Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p><em>Subjectivering</em></p> <p>Muzisch onderzoekend zichtbaar maken van subjectivering in onderwijs, als lastigste doeldomein van onderwijs en volwassen worden. </p> <ol> <li>Pedagogisch/didactische meerwaarde en kansen voor muzisch werk voor vorming en ‘geschoolde intuïtie’ van kinderen en jongeren <ol> <li>Bieden begrenzing en weerstand, leren kennen van materiaal</li> <li>Expressie en leren maken, leren kennen van makers, inspiratiebronnen</li> <li>Kinderen en jongeren actief en eigenzinnig betrekken bij grote vragen</li> </ol> </li> <li>Het onderwijssysteem kampt met grote vragen. Tekorten aan onderwijzend personeel en veranderingen in de samenleving noodzaken tot herbezinning. Het onderwijs moet van binnenuit veranderen en tegelijkertijd meer in verbinding staan met de omgeving. Dat vraagt om subjectivicatie en emancipatie. ‘Geschoolde intuïtie’ van de professionals en leiders.</li> <li>Ik zie meerwaarde voor een ‘social design’-bril op het beroepsonderwijs. Iedere professional die betrokken is bij grote vragen is een beetje social designer. Het beroepsonderwijs kan daarom leren van de opleiding Social Design in Eindhoven. Zij hebben de ‘geleide improvisatie’ optima forma uitgewerkt. Docenten leiden studenten op door hen te helpen hun ideeën te verwezenlijken.</li> </ol> <p><em>Persoonlijk</em></p> <p>Het is niet eenvoudig om kwaad te zijn, te zeggen waar het op staat, pijnpunten zichtbaar te maken en toch in verbinding te blijven. Kunst is een geschikte vorm om dit te kunnen doen, op ieder niveau.</p> <p>Door het inzetten van muzische werkvormen ben ik beter in staat om helderheid te scheppen bij mezelf en anderen. Dat maakt mij effectiever.</p> <p><strong><em>De praktijk waarin ik dat wil doen</em></strong></p> <p>Ik wil dit onderzoek doen in mijn eigen praktijk en met name de projecten in het beroepsonderwijs. Opdrachtgevers weten dat ik de muzische werkplaats ga doen en vinden dat interessant, maar weten niet dat zij onderwerp van onderzoek kunnen zijn. In onderstaande tabel geef ik de plussen en minnen aan van de verschillende opdrachten.</p> <table border="0"> <tbody> <tr> <td width="171"> <p><strong>Opdracht/project</strong></p> </td> <td width="130"> <p><strong>Looptijd</strong></p> </td> <td width="154"> <p><strong>Plussen </strong></p> </td> <td width="149"> <p><strong>Minnen</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="171"> <p>Inholland/TerraTechnica</p> <p>Kenniswerkplaatsmethodiek geborgd als onderdeel onderwijs</p> </td> <td width="130"> <p>Gestart april 2017</p> <p>Verlengd tot oktober 2020</p> </td> <td width="154"> <p>Breed programma</p> <p>Gericht op duurzaamheid</p> <p>Veel partijen</p> <p>Veel data verzameld afgelopen jaren</p> <p>Sturingsvraagstuk en proces centraal</p> <p>Link met ROC Kop NH</p> </td> <td width="149"> <p>Trage molens</p> <p>Behoudende cultuur</p> <p>Accent op organiseren borging, minder op inzicht</p> </td> </tr> <tr> <td width="171"> <p>Academie vd Stad</p> <p>‘Vergerten’ van de werkwijze = gedachtengoed Gert Biesta verwerken in de werkwijze</p> </td> <td width="130"> <p>Schooljaar 2019-2020</p> </td> <td width="154"> <p>Subjectivicatie centraal thema</p> <p>Combi met team- en organisatieleren</p> <p>Professionele organisatie, proces zit goed in elkaar</p> </td> <td width="149"> <p>AvdS wil pas naar buiten treden als er wat staat</p> <p>AvdS wil grote vragen in de stad oplossen, niet het onderwijs vernieuwen</p> </td> </tr> <tr> <td width="171"> <p>Cursus onderwijsinnovatie schoolpsychologen</p> </td> <td width="130"> <p>Drie eerdere cursussen gedaan</p> <p>Eerstvolgende loopt van april tot juni 2020</p> </td> <td width="154"> <p>Kan ik volledig zelf vormgeven met studenten</p> <p>Zou hier graag mee aan de slag willen</p> </td> <td width="149"> <p>Qua planning mogelijk niet handig</p> </td> </tr> <tr> <td width="171"> <p>Horizoncollege</p> <p>Activerend onderwijs</p> </td> <td width="130"> <p>4 sessies in 2019, laatste in december</p> </td> <td width="154"> <p>Activerend lesgeven is courante vraag, raakvlakken subjectivering</p> </td> <td width="149"> <p>Opdracht eindigt in december</p> </td> </tr> <tr> <td width="171"> <p>Regiocollege</p> <p>Onderwijs van betekenis</p> </td> <td width="130"> <p>Kennismaking</p> </td> <td width="154"> <p>Opdrachtgever is zoekend</p> </td> <td width="149"> <p>(Nog) geen betaalde opdracht</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p> </p> <p><strong>MOGELIJKE MANIEREN VAN WERKEN OF ONTWERPEN</strong></p> <p><em>Wat ik wil ontwikkelen – ontwerpen of realiseren</em></p> <p>Een benadering, werkwijze voor verkenningen rond subjectivering. Houvast in de dialoog en startfase.</p> <p><em>Soort interventies </em></p> <p>Draaiboeken en werkvormen, ervaringen van deelnemers.</p> <p><strong>HOE ZOU HET PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK ERUIT KUNNEN ZIEN </strong></p> <p><em>Vorm van itereren</em></p> <p>Nog lastig te zeggen.</p> <p><em>Collectie inzichten en uitkomsten</em></p> <p>Tekeningen, boekwerkje, portfolio.</p> <p><strong>MAKEN OM TE MAKEN</strong></p> <p>Tekenen, drukinkt, posters. Activistisch, cartoonistisch, met humor.</p> <p>En performen, ontspannen op een podium staan. </p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Item
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren