Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
Een soort van logboekfragmenten met mijn onderzoek in wording als onderwerp. Maar ook een onderzoeksartikel-format. En een podium voor geschreven teksten. Een portfolio voor gemaakte foto's. En een portaal naar andere, vaak beter geschreven, items door anderen. Het enige wat je níet te zien of te lezen krijgt is de uitgevoerde theatrale dialoog zelf. Terwijl daar het kantelpunt ligt. Mooi is dat.
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p class="p1"><span class="s1"><strong><!-- z-media 9846 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":""} --></strong></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><strong>Wat kan de plek zijn voor een Stiltecentrum voor Goed Werk in de HU?</strong></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>De elementen knalden tegen elkaar aan</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Verstrengelden ze?</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Duwden ze elkaar opzij?</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Verdrongen ze of was er chemie in hun wrijving?</em></span></p> <p class="p2"> </p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Twee culturen, twee werelden</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Systemen van regels en goden troffen elkaar</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>en in hun midden ontvlamde een veld met veel potentie</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Hun speelse strijd werd de bron voor vitaliteit en vernieuwing</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Amandelvormige ogen die zich openden </em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>op de fresco’s in Knossos</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>De muzen dartelden zo beurtelings door de tuin</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Stoeiden en lachten om hun strijdtoneel</em></span></p> <p class="p1"> </p> <p class="p1"> </p> <p class="p1"><span class="s1">Tot dusver de data. Nu dan de interpretatie? Eerst eens van de vraag. Dan iets over de methode. De interpretatie van de data dus en tenslotte conclusies en vervolgacties. Dit alles doorsneden met de vier invalshoeken voor Goed Werk: <em>persoonlijk maken, samen maken, kennis maken, publiek maken</em>. Lees meer over die invalshoeken <a href="https://www.musework.nl/en/page/9759/de-vier-kijkrichtingen-van-het-muzisch-perspectief">hier</a> bij Daan Andriessen.</span></p> <p class="p1"> </p> <p class="p1"><strong><span class="s1">Het verhaal achter de vraag </span></strong></p> <p class="p1"><span class="s1">'</span><span class="s1"><em>Wat kan de plek zijn voor een Stiltecentrum voor Goed Werk in de HU?'</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1">Vrijdagochtend 15 november. Ik zit in een kring met mijn schrift op schoot. We zijn in de werkplaats. Ons wordt gevraagd onze vraag te formuleren. Omdat ik nog geen specifieke onderzoeksvraag heb, laat ik een vraag naar boven komen door even stil te zijn. In de HU werk ik mee aan een nieuw concept, een soort <em>liberal arts</em> voor het hbo: Professional College heet het. Twee dagen per week leg ik mij toe op het ontwerpen van een begeleidingstraject in de geest van de Professional College.</span></p> <p class="p1"> </p> <p class="p1"><em><span class="s1">Samen iets moois maken</span></em></p> <p class="p1"><span class="s1">Zomer 2019. Een voornemen. We gaan allereerst studenten in honoursprogramma's verzamelen rondom complexe maatschappelijk vraagstukken. Wij denken namelijk dat zij daarvan kunnen leren. Dat zij op drie wezenlijke vragen voor zichzelf antwoorden gaan vinden:</span></p> <p class="p1"><em><span class="s1">1. Wie ben ik?</span></em></p> <p class="p1"><em><span class="s1">2. Waar sta ik in de wereld?</span></em></p> <p class="p1"><em><span class="s1">3. Wat draag ik bij aan die wereld?</span></em></p> <p class="p1"><span class="s1">Ik heb een mandaat om 'pilots' te ontwerpen, bijvoorbeeld over een <em>dementie-vriendelijke stad</em> samen met het netwerk <a href="https://www.alzheimer-nederland.nl/regios/stad-utrecht/ketenzorg-dementie-stad-utrecht">Ketenzorg Dementie Utrecht</a>. Dus kort samengevat: er is een mooie intentie, een mandaat en er zijn mogelijke partners en deelnemers. Wat kan er dan misgaan?</span></p> <p class="p1"><span class="s1">Oktober. <em>De elementen knalden tegen elkaar aan. </em>Concurrentie om complexe projecten. Met een andere partij uit mijn organisatie. Met andere grondbeginselen en omgeven door de institutionele krachten van geld, status en macht. Iets waar ik hevig van geschrokken ben. <em>Duwden we elkaar opzij?</em> Veel minder samen dan mooi zou zijn.<em> </em>Maar ook iets wat als contrastkleur kan dienen om ons eigen concept te verhelderen en met meer scherpte publiek te maken.</span></p> <p class="p1"> </p> <p class="p1"><em><span class="s1">Persoonlijk heel maken</span></em></p> <p class="p1"><span class="s1">Nog steeds aangedaan door de anti-samen-energie stap ik in deze werkplaats. Als ik het heel persoonlijk maak dan heb ik behoefte aan een stiltecentrum in de HU. Een plek waar men kan helen. Waar ik kan herstellen en groeien in mijn nieuwe rol. Is er een ruimte mogelijk in mijn organisatie waar de drie institutionele krachten, waar ego's die wedijveren geen toegang toe hebben? Een pleisterplaats. Een sanctuary. Een oase. Ik ben nieuwsgierig naar de mogelijkheid van zoiets en formuleer een open vraag.</span></p> <p class="p1">Dan vergeet ik die vraag. En gaan we bewegen. Uiteindelijk ga ik met <a href="https://www.musework.nl/en/page/627/annemiek-vera">Annemiek Vera</a> een <em>Theatrale Dialoog</em> aan. Een stapsgewijze beschrijving van deze methode geeft Marjolijn Zwakman <a title="WERKVORM Theatrale dialoog" href="/en/page/9825/werkvorm-theatrale-dialoog">hier</a> en Bart van Rosmalen <a href="https://www.musework.nl/en/theatrale-dialoog">hier</a>.</p> <p class="p1"><!-- z-media 9857 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":true,"link_url":"https://www.musework.nl/en/page/9825/werkvorm-theatrale-dialoog","caption":""} -->(Tekening door Marjolijn Zwakman.)</p> <p class="p1">Interessant is om de tekst die Annemiek schreef naar aanleiding van onze theatrale dialoog hier weer te geven:</p> <p><em>We openen</em><br /><em>De hele zaal is leeg</em><br /><em>Helemaal voor ons</em><br /><em>We testen elkaar</em><br /><em>Wie kan er meer</em><br /><em>Wie is er sterker</em><br /><em>Alleen dan vanuit puur enthousiasme </em><br /><em>Zo van “kijk dit”, “kijk zo”</em><br /><em>Wauw wat kunnen we veel</em><br /><em>Wat bijzonder ben jij</em><br /><em>Ik heb je gezien</em><br /><em>Dan wordt het rustiger</em><br /><em>We zijn even op een plaats</em><br /><em>Je zet een trampoline voor mij klaar</em><br /><em>Je nodigt uit om te vliegen</em><br /><em>Ik kan erop gaan springen, vliegen, opstijgen </em><br /><em> ... maar ... </em><br /><em>ik besluit het niet te doen</em><br /><em>ik blijf. We blijven </em><br /><em>Ik vraag je samen de grond te verkennen, </em><br /><em>de zwaartekracht op te zoeken</em><br /><em>Je toont je draagkracht </em><br /><em>Op een kalme manier </em><br /><em>Het wordt aardser</em><br /><em>Wat een wijsheid als we afgestemd zijn op elkaar</em><br /><em>We richten ons samen naar binnen</em><br /><em>Als puzzelstukken komen we op aarde aan</em><br /><em>In contemplatieve rust slaan we een brug tussen hemel en aarde</em><br /><em>Jij kan een stukje zijn in mijn reis</em><br /><em>En ik in de jouwe </em><br /><em>Iedereen om ons heen is weg</em><br /><em>Een oorverdovende stilte</em></p> <p class="p1"> </p> <p class="p1"><strong>Interpretatie van de data</strong> </p> <p class="p1"><em><span class="s1">Kennis</span><span class="s1"> maken</span></em></p> <p class="p1"><span class="s1">Het inzicht uit de theatrale dialoog met Annemiek en de tekst die ik schreef dan nu. De <em>strijd</em> op de grens van het ene en het ander, het treffen zeg maar, kan allerlei smaken hebben. Mijn verlangen is een speelse. Maar wel eentje waar de vonken van af kunnen spatten. De dadendrang die dit bij mij oproept is om aandacht te hebben voor de enscenering en de toonzetting van elk treffen met het concept dat mij zo aan het hart gaat.</span></p> <p class="p1"><span class="s1">Donderdag 28 november. Ik lees het verhaaltje van Annemiek. Daarin zie ik mijzelf verschijnen. Ik leer hoe mijn intentie verstaan kan worden door een ander. Wat mijn interventies kúnnen zijn en betekenen. Ook dit werkt helend. Het wekt ook zin op. Zin in samen aan het werk gaan.</span></p> <p class="p1"><span class="s1">Maandag, 25 november. Ik werkt samen met collega's binnen de <em>Tafel voor Complexiteit</em> in de HU. Daar bracht ik mijn handelingsverlegenheid in over de krachtmeting met het andere organisatieonderdeel. Ik weerhield de neiging tot duiden van mijn worsteling, gaf niet direct energie aan oplossingsrichtingen. Dit is de plek der moeite. Laat die er maar even zijn. Een collega, schreef en tekende mee. Daarna was er bespreking, uitwisseling en tijd voor reflectie. Mijn reflectie leverde een reeks analytische en handelingsgerichte vragen op. En een boektip: <em>Dialogue: The Art Of Thinking Together</em> <em></em>van William Isaacs (1999).</span></p> <p class="p1"><!-- z-media 9851 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":""} --></p> <p class="p1"><strong>Conclusies en interventies</strong></p> <p class="p1"><em><span class="s1">Het HUPC-concept publiek maken</span></em></p> <p class="p1"><span class="s1"><span>Ik citeer William Isaacs: <em>“Most often we know what we want to say and wait our turn to say it. We are closed to hearing the unexpected from others, cutting ourselves off from honest exchanges that leave us enlightened and inspired to take action. This is the antithesis of dialogue.”</em> (Isaacs, 1999)</span></span></p> <p class="p1"><span class="s1">Gisteren, 27 november. Iedereen is gefocust en vol energie vertrokken. Twee studenten met een grote motivatie om iets te doen binnen een complex maatschappelijk vraagstuk troffen ons in een sessie om kennis te maken. Daarin heb heel zorgvuldig geprobeerd te zijn in hoe zij en hoe het concept van de professional college verschenen in relatie tot het thema dat ons samenbrengt. Bij het ontwerp van de sessie kozen we ervoor om heel visueel te werken:</span><span class="s1"><em> op fresco’s in Knossos...</em></span></p> <p class="p1"><span class="s1">En we wogen af hoe de individuele en gezamenlijke verteltijd en maaktijd goed in balans zou kunnen blijven. Om de wijze van kennismaken al het karakter te geven van waar wij voor staan. En <em>in</em> ons <em>midden</em> <em>ontvlamde een veld van potentie!</em></span></p> <p class="p1"><strong><span class="s1">Inzichten</span></strong></p> <p class="p1"><span class="s1"><em>Amandelvormige ogen die zich openden... </em>Wanneer het botst dan werkt dat door. Uitdrukking geven daaraan kan op andere manieren dan conceptuele of door weg te redeneren. In de theatrale dialoog zette Annemiek en ik beurtelings een fysieke pose neer, reagerend op elkaar zonder woorden. Toen ik mijn case bij de Tafel voor Complexiteit deelde, drukte mijn stem en lijf ook de zwaarte en handelingsverlegenheid uit. 'Dit is hoe het nu is.' Er hoeft niet iets mee vanuit mijn hoofd. Het dragen en in rust laten verschijnen wekte een ander maakproces op richting de sessie met de studenten. Tijdens die sessie helpt de rust om voelbaar te maken hoe zeer we eigenlijk staan te popelen om Goed Werk te doen.</span></p> <p class="p1"><span class="s1"><!-- z-media 9847 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":""} --><!-- z-media 9848 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":""} --><!-- z-media 9849 {"align":"block","size":"middle","crop":false,"link":false,"link_url":""} --></span></p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
fresco_knossos.jpeg
DVS_oude_foto's.heic
DVS_HUPC_schets.jpg
DVS_2711.heic
TvC_2511_STAR.jpg
TvC_2511_Reflectie.jpg
theatrale_dialoog-Marjolijn_Zwakman.jpg
voeg een mediabestand toe
Item
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren