Journaal 5
Is deel van: 6 Journaals
Dinsdag 12 mei 2020 net na vijven. Een hartelijk welkom bij journaal 5 van het festival Musework Live. Ook en vooral aan jou Marjolijn Zwakman mijn gast van vandaag. Jij bent performance kunstenaar met opleidingen aan Maastricht (theatraal performen) een master Sandberg/Rietveld beeldend en een master muziektheater Conservatorium Den Haag. Jouw podium is niet de theater- of de conc
ertzaal, niet de galerie of het museum, niet de straat of het festival maar ‘de organisatie’. Je werkt voor heel verschillende opdrachtgevers mee aan complexe vraagstukken. Laten we beginnen met de actualiteit van het festival van vandaag. Vanochtend organiseerde Paul Bingen (innovatiemakelaar bij de politie- we zagen gisteren een filmpje van hem) oa met jou een sessie ‘spelen met vuur’.
Vraag aan Marjolijn:
- Waar ging het over? Hoe werkten jullie er aan? Eigen ervaringen? Teruggeven van iets dat gemaakt is?
Via skype in de uitzending ook twee procesbegeleiders. Jan Huisman en Jeanne Copal. Laten we hen ook vragen
Samen kijken we naar drie filmpjes uit de werkplaats muzisch onderzoek zoals we dat in eerdere uitzendingen ook deden. Drie makers die net als jij en tegelijkertijd weer heel verschillend ook die grenzen tussen kunst en organisatie overgaan.
Het is eerste is van Sandra Schouten. Zij staat stil bij de complexiteit van haar werk. Hoe vanuit de kunst demente ouderen werkelijk te bereiken, hoe te werken in een context waarin je het niet zelf voor het zeggen hebt, hoe om te gaan met onverwachte tegenslagen. En dan toch betekenisvol worden. Daar komt haar filmpje: ‘kunstenaar in een zorginstelling’?
Maryse den Hollander Zij is opgeleid als zangeres maar werkt ook bij Movisie. Ook zei zoekt naar de verbinding over grenzen van kunst en organisatie heen. Met Maryse kijken we naar beelden die we allemaal kennen. Wat hebben die ons te zeggen over creativiteit in ons leven, over spontaniteit en scheppingskracht in ons werk? Haar filmpje heet: playful mind.
Peter Rombouts (danser maar ook organisatie adviseur) loopt de lege stad in. Onder een viaduct met graffiti, grote zwijgende beelden die herinneren aan een intense activiteit blijft hij staan. Hoe is het om staande te blijven? Nu? In een wereld die gekenmerkt wordt door afstand? Die vraag zet hem in beweging. Hij danst. Zijn eigen vraag. Staande blijven in eeen wereld van afstand
Slot: Ode aan het luisteren. Bart vertelt over een CD die hij maakte met Anto Pett. Eerst een drukke track. En over hoe Anto kon luisteren. Dat juist in die extreme drukte luisteren naar een ander level gaat. Gaat misschien wel over twee uitersten. En over het opvoeren van de amplitude. Marina abramovic en naakt de straat op. Tot het uitertse gaan om iets te bereiken. Aan de andere kant de totale stilte slechts één geste. De stuiterende stok. https://www.youtube.com/watch?v=C92fCl7OMfU Komt weer terug bij het trillen uit het begin.
Films en camera Maarten Heijer, geluid en streaming: Tom Doeven. Presentatie en eindredactie: Bart van Rosmalen