In HAAKJES VOOR CO-CREATIE verzamelt ieder voor zich, daar telkens bij geholpen door de ander, zogenaamde ‘eigen aardigheden’. Wat is je drive? Waar moet men jou voor hebben? Deze en dergelijke vragen worden gesteld met daarbij de vraag om telkens een waargebeurd/ aanwijsbaar moment in je leven en werk te vinden dat een antwoord kan onderbouwen. Telkens een mini-narratief. Samen leiden een stuk of vier van die mini-narratieven dan tot een stripverhaalachtige vertelling over jezelf.
Na afloop van deze HAAKJES VOOR CO-CREATIE sessie maak je een 1 A4 vorm waarin je je vertelling en toepasselijk beeld samenbrengt – beelden spreken boekdelen. En ook je naam en achternaam + of je een voltijder of deeltijder bent. Je weet nu ook met wie je even kan sparren, of wie antwoord heeft op jouw technische of vormgevingsvragen 😀
We bundelen jullie vertellingen tot een pdf bundel zodat jullie en de coaches van MCC inzicht krijgen in de potentie & het haak-netwerk van de groep.
Stuur je A4 in pdf formaat voor maandag 7 september 14.00 uur naar melanie.kandelaars@hku.nl. Dan maak ik een HAAKJES VOOR CO-CREATIE bundel en deel deze met jullie en de coaches op projectcampus.
Werkwijze HAAKJES VOOR CO-CREATIE Zoom sessie
Zorg dat je vanaf een laptop of computer werkt zodat je kunt zoomen en tegelijkertijd kunt werken in een tekstverwerkingsprogramma.
We werken in 4 rondes, steeds in wisselende samenstellingen zodat jullie zoveel mogelijk antwoorden van medestudenten horen. In elke ronde beantwoord je een vraag en krijg je hulp van de anderen om je antwoord te verdiepen, vervolmaken, te versterken, verscherpen enz.
- Bart & Melanie leiden de vraag in. (5 min)
- Jullie gaan in groepjes van 3 of 4 de break out rooms in en één persoon is de bewaker van de tijd.
- Ieder van jullie schrijft voor zichzelf een antwoord op de gestelde vraag. (4 min)
- Daarna is er per inbrenger maximaal (6 min). Samen werk je aan haar/zijn antwoord. (18 min in totaal, Wanneer je in kwartetgroepje zit heb je 4,5 minuut pp). De inbrenger leest eerst zijn antwoorden voor. Per ronde ontvangen jullie in de chat haakjes hoe jullie de inbrenger kunnen helpen. Maak zelf ook gebruik van de chatfunctie!
- Na de 3 inbrengers heeft iedereen nog (3 min) de tijd om haar/zijn antwoord te herschrijven – save the changes. 1 minuut voor tijd is er een bericht dat de break-out room stopt. Je hoeft niets te doen, je komt automatisch bij ons terug.
Beschrijving opdracht:
Vraag 1 – Drive. Beschrijf een kenmerkend biografisch moment uit je jeugd dat jou typeert, dat iets zegt over je drive?
Kan een typerende uitspraak zijn, een gebeurtenis. Die in twee zinnen iets oproept. Aarzel niet voor een ‘comic strip’uitvergroting. Mijn eerste twee woorden waren bijvoorbeeld ‘zelf doen…!’ als iemand me wilde helpen. Daarmee kom ik een heel eind. Ik zou ook kunnen zeggen ‘ de eerste jaren van mijn leven bracht ik door in appelbomen, daar woonde ik in’.
Instructie: Stel de inbrenger vragen om het beeld te verlevendigen. Hoe oud was je? Beschrijf eens de manier waarop je iets zei, de toon, je houding. Wat was de situatie? Welke rol speelde je ouders of vrienden in dit voorbeeld?
De inbrenger leest de antwoorden van vraag 1, en het antwoord op vraag 2.
Vraag 2 – Kwaliteit. Waar moet men jou voor hebben?
Die vraag ga je op drie verschillende manieren beantwoorden. En de zin start 3 x met: “Aan mij wordt wel gevraagd zou je….
Na de antwoorden op deze drie vragen voeg je er ook nog eens al je beroepen/functies aan toe. Pak uit!
Instructie: Je helpt de inbrenger zijn bescheidenheid los te laten, overdrijven helpt. Bijvoorbeeld: “Aan mij wordt wel gevraagd kom je spelen want elk instrument dat jij aanraakt komt muziek uit”. “Aan mij wordt wel gevraagd kun je dit vormgeven want dan hebben we 1000 x meer kans dat ons voorstel gezien wordt”
Lijst: Biologiedocent, coach, grafisch vormgever, kostuumontwerper, beeldenverzamelaar, gespreksleider, vogelexpert, tekenaar ect.
De inbrenger leest de antwoorden van vraag 1, 2, en het antwoord op vraag 3.
Vraag 3: Waar wind jij je over op?
Instructie: Op de frustratie van de inbrenger doorvragen, zodat de ander de opwinding/woede voelt. Help de inbrenger ook om domein specifiek te beschrijven waar zij zich over opwindt.
Voorbeeld: “Ik wind me op over de eindeloze procedures in het onderwijs en slaafsheid waarmee deze gevolgd worden, en hoe dat student en docenten kan tegenhouden.”
De inbrenger leest de antwoorden van vraag 1, 2, 3, en het antwoord op vraag 4.
Vraag 4: Waar maak jij het verschil mee na het afsluiten van MCC ?
Waar wil je om gezien worden, een master in zijn, welke bijdrage van jou heeft het verschil gemaakt?
Instructie: De anderen nemen antwoord 4 van de inbrenger als uitgangspunt en schrijven een alinea uit de feestelijke toespraakdie de MCC-docent voor deze inbrenger voordraagt op de diploma uitreiking.