wat is Powwow?
Wat is ‘Powwow’?
In het kader van het lectoraat Muzische Professionalisering (MP) van de HKU werd mij door Jos Schillings gevraagd om als praktijkonderzoeker een bijdrage te leveren aan dit lectoraat.
 De opdracht luidde simpelweg: organiseer vanuit en met hulp van het lectoraat MP diverse seminars, oplopend in grootte en reikwijdte, waarin duurzame deskundigheidsbevordering centraal staat.
Daarbij werden drie onderwerpen meegegeven die door de directeur van HKU Utrechts Conservatorium gezien worden als belangrijke pijlers, te weten:
- differentiatie (heb ik antwoord op de individuele ontwikkelvraag van de student?),
- feedback (hoe draag ik bij aan de professionele ontwikkeling van de student?)
- reflectie (hoe kijk ik naar mijn naar mijn eigen professionele handelen?) .
Het lectoraat Muzische Professionalisering wordt geleid door Bart van Rosmalen en is verbonden aan het Expertisecentrum van de HKU. HKU-breed heeft Bart van Rosmalen, samen met Carolien van Oostveen en Hanke Drop, ruim 20 praktijkonderzoekers vergaard. Deze praktijkonderzoekers komen meermalen, meerdaags samen om als learning community elkaars onderzoeken te (be)proeven.
Ik mag mij dus ook praktijkonderzoeker noemen en doopte mijn onderzoeksactiviteit tot
Powwow-HKU. Een powwow is een traditioneel Noord Amerikaans Indiaans cultureel feest, met verhalen, zang, dans en artefacten. Powwow betekent ook kracht. Het woord maakte onderdeel uit van de titel van het onderzoeksverslag, waarmee ik mijn studie Master of Education in Arts aan de HKU afsloot in 2014.
Intrinsieke motivatie en piekervaringen stonden in het onderzoek centraal. Ik maakte gebruik van de methode Appreciative Inquiry (AI), oftewel: waarderend onderzoeken, waarbij de onvoorwaardelijke positieve vraag centraal staat. Een mooie werkvorm binnen AI is de Wall of Wonder: WoW. We kennen bovendien allemaal het ‘wow’ effect….
Als praktijkonderzoeker breng ik mijn kennis over AI graag in, maar nog liever ontwikkel ik deze kennis, in samenwerking met collega’s, uit tot werkvormen die binnen een muzische methode over deskundigheidsbevordering, niet zullen misstaan.
Nog een laatste prikkel: Bart van Rosmalen neemt, als ICON-ontwikkelaar een enorme rijke muzische kennis met zich mee. Het Innovative CONservatoire was en is pionier op het gebied van muzische professionalisering. Zelf nam ik met veel plezier in 2013 deel aan het ICON seminar in Dartington, Engeland. ICON seminars bestaan grotendeels uit praktische werksessies, waarin de muzische ervaring en de reflectie daarop centraal staat. Graag maak ik in mijn huidige praktijkonderzoek gebruik van de ervaring en expertise van de ICON-kenners onder ons.
Deskundigheidsbevordering? Drive!
Als onderzoeker vraag ik me af: deskundigheidsbevordering op welk vlak? Inhoud? Didactiek? Organisatie? En waar begint deskundigheidsbevordering? Bij een wens van de werknemer? Van de werkgever? De maatschappij?
Wat is ‘kundig’ zijn en hoe bevorder je dat?
Welke ervaringen maken dat we openstaan voor verandering en groei? Welke ervaringen werken dat juist tegen? We weten inmiddels dat groei gepaard gaat met herkenning en verbinding met krachtige ervaringen, ook wel piekervaringen genoemd, in het heden, verleden en de toekomst. Intrinsieke motivatie, of drive, gaat hand in hand met deze piekervaringen. Zonder drive verbleken talent en discipline.
De laatste jaren heb ik mijzelf verdiept in de wereld van de deskundigheidsbevordering. Ik kwam op de weg van ontplooiing prachtige dingen tegen. De vraag werd: hoe deel ik mijn ervaringen met mijn collega’s en met de organisatie waar ik werk? De vertaalslag naar het eigen onderwijs is snel gemaakt, maar hoe kan ik samen met anderen duurzame ontwikkelen?
Sinds dit jaar mag ook ik mij kerndocent weten en wel van twee afdelingen: jazz & pop en methodiek. Kerndocenten slaan de brug tussen docenten en het management team en denken mee over de inhoud van het onderwijs. Vanuit deze dynamische positie, bewegend in de dubbele lus, krijgen we de kans om op diverse vraagstukken in te gaan.
                      Â
Â
Â
Wat gaan we doen?
Ik nodig je van harte uit om samen met mij en het Lectoraat Muzische Professionalisering deel uit te gaan maken van de learning community die Powwow-HKU voor ogen heeft.
We gaan, samen met de lector c.s., intensief op zoek naar de betekenis van feedback en naar muzische werkvormen in het kader van duurzame deskundigheidsbevordering voor docenten HKU. Tijdens het seminar zullen we elkaar ontmoeten, elkaar inspireren en informeren over onze praktijken. Ook zullen we op een muzische manier reflecteren op deze ontmoetingen, processen en producten. Maar misschien ook goed om te weten: we hebben de ruimte en mogen fouten maken!
Â
Â
Ik zie onze samenkomst tegemoet!
Â
Â
Â
Annemarie Maas
Â
Â