Makerschap centraal
1- bedoeling auteur:
Geen reden tot pessimisme (zoals bij MacIntyre) Lezer duidelijk maken dat door makerschap bij professionals te stimuleren ze gemakkelijker vaste patronen doorbreken, nieuwe verbindingen leggen, meer zin en betekenisgeving vinden, over grenzen heen durven gaan en kunnen bijdragen aan public value. Van cruciaal belang hierbij is vertellen, spelen, maken en delen.
2 -Centrale begrippen:
Muzische professionalisering- expressieve en scheppende aspecten van professioneel handelen versterken
tegenkracht - in deze context is dat een krachtige ondernemende energie die zich niet laat weerhouden door traditionele kaders en vaste gewoonten, maar bijvoorbeeld opzoek gaat naar meer zin en betekenis aan werk in maatschappelijk opzicht.
professioneel tegenkracht - ruimte openbreken, niet enkel genoegen nemen met vaste patronen
muzen- belichten in dit verhaal dat wat voorbij de denkkaders ligt; werken in op de zintuigelijke beleving, ervaring
muzisch perspectief - scheppend, zintuigelijk perspectief (makerschap stimulerend)
meest treffende passage omdat het veel herkenning oproept:
...doemt het beeld op van individuen die uit gemeenschappelijke verbanden losgeraakt zijn en zich ieder voor zich (moeten) onderscheiden door excellent te zijn, door de concurrentie aan te gaan, door unique selling points te hebben, door steeds hogere targets te halen, door calculerende burgers te worden, door consumenten te zijn. Deze passage doet me denken aan Sotheby’s, hedendaagse kunsthandel/galeriewezen - waar het inmiddels vooral om geld, targets en branding gaat ipv oorspronkelijkheid, creatie, inspiratie, samenwerking, intimiteit - alles waar kunst naar mijn idee voor staat. Het ging me zo tegenstaan dat ik begin dit jaar mijn baan heb opgezegd om opzoek te gaan naar een werkomgeving die meer zin en betekenis geeft, in maatschappelijk opzicht. (p. 3)
Tekst doet me denken aan een optreden van Nynke Laverman tijdens uitreiking World Press Photo
Erg onder de indruk. combineert zoveel verschillende stijlen en inspiratiebronnen (fado, gedichten Slauerhof, friese achtergrond en taal ) en weet hier een prachtig nieuw eigen voorstelling van te maken. Indrukwekkend.