Het muzische aan deze negen reflectievormen, is dat de reflecterende vra(a)g(en) zijn vervat in speelse en creatieve vormen die uitnodigen tot het ontdekken van nieuwe perspectieven en aanzetten tot vertellen, spelen, maken en delen. Het resultaat van de reflectie beperkt zich niet altijd tot woorden, het kan het ook beelden of handelingen voortbrengen. De beschreven reflectievormen zijn grotendeels tijdens het afstudeertraject binnen de master Kunsteducatie uitgevoerd, maar ook deels verzameld tijdens de bijeenkomsten van de onderzoekswerkgroep Muzisch onderzoek. De vormen zijn zo beschreven dat ze uitvoerbaar zijn, maar het staat de lezer vrij om aspecten toe te voegen, weg te laten of anders in te vullen.
Terug naar overzicht Betekenisvolle Ontmoetingen.
Reflecties 1: Gedeelde reflectie
Reflecteren met gebruik van fotografie
Reflecties 2.1: Een schip als metafoor
Reflecteren aan de hand van het inbeelden van een schip.
Reflecties 2.2: Mijn rol op het schip
Wat gebeurt er met de manier van reflecteren als we de context radicaal verplaatsen, welke rol heeft iedereen dan?
Reflecties 3: Ballast en ballonnen
Het verbeelden en erkennen van positieve en negatieve punten in een proces.
Reflecties 4: Emoties, vragen, mijn vraag en de wereld
Aan de hand van een viertal vragen en de verbeelding reflecteren op iemands inbreng
Reflecties 5: Beelden spreken
Het inzetten van beeld als manier van reflecteren.
Reflecties 6: Fotoreflectie
Terugblikken op een gedeelde ervaring door het geven van een performance
Reflecties 7: De lachspiegel
Culturele verschillen als manier van reflecteren