in gesprek met je zelf-portret
jonge schrijvers tekenen zonder te kijken grote gezichten van de andere helft van de klas.
Wat gebeurt er als je het blad niet kan zien? als je ogen de lijnen in het gezicht van de ander volgen en je hand je ogen proberen te volgen. Los van het papier komen, niet weer weten waar je bent, ogen op vreemde plekken, haren dwars door het gezicht. Er ontstaan totaal nieuwe gezichten, personages.
Waar wonen ze? hoe leven ze? wat deden ze gisteren of doen ze komende week?
Steeds weer door niet te kijken, nieuwe portretten tekenen. Een van de opdrachten is om in tweetallen tegenover elkaar staat. A tekent zichzelf. B raakt A aan, hij trekt met zijn vingerals het ware over de lijnen van het gezicht van A. A volgt de vinger van B en tekent die lijnen. A en B kijken elkaar aan. Op verschillende manieren ontstaat zo een intieme tekening.
Het tweede deel van de les werken we met objecten. Iedereen maakt een kleine installatie van spullen waar het oog op valt.