Voorbereiding Thinktank Connecting Conversations 10
Komende dinsdag verkennen we spel, competitie maar nog belangrijker onze eigen bildung. Lees hoofdstuk vier om te weten wat een bildung is, maar in grote lijnen betekent het dat het de transformatieve gebeurtenissen zijn die jou hebben gevormd dat wie jij bent. Tijdens komende dinsdag kunnen we in de smaak, en zoektocht van een ander suggesties doen waarin die gene zijn Bildung kan voeden met nieuwe perspectieven.
- Lees hoofdstuk vier (in ieder geval het eerste deel)
- Check deze video en denk na over wat jouw transformatieve momenten waren waarin je in een state of play was: https://www.ted.com/talks/stua...
- Maak een lijst (roadmap) van jouw meest tranformatieve / bildung gesprekken, gebeurtenissen, momenten en neem voorwerpen mee die dit representeren waarbij jij het verhaal zo mooi mogelijk kan overbrengen, vertellen.
- Omschrijf vanuit jouw roadmap ook wat jouw rode draad is, wat is jouw zoektocht en ook wat jouw smaak is. Het onderscheid tussen smaak en zoektocht staat in het boek. Smaak kunnen je eigenaardige trekjes zijn, verlangen tot een bepaald gedrag, zonder dat het direct te vertalen is naar betekenis in jouw context: persoonlijkheid.
Aan de hand van ieders roadmap/verhaal met voorwerpen gaan we onderzoeken hoe iemand zijn eigen bildung kan verbreeden, zijn reis verreiken, ten gunste van hun smaak en zoektocht. Hierbij zullen we een kleine theoretische uitstap maken naar Lestor en Piore die stellen dat vooruitgang, innovatie altijd voortkomt als nieuwe nog voor elkaar onbekende mensen, bronnen van kennis, hun perspectieven met elkaar vermengen (creërend gesprek). Zij stellen dat uit verassende combinaties van kennis vaak de meest belangrijkste innovaties komen.
Om dit te bewerkstelligen stellen zij dat iemand zoveel mogelijk creërende gesprekken moet hebben met een zo divers mogelijke groep aan mensen, dat men moet zoeken naar deversmelting van hun perspectieven, en dat men vervolgens weer uit die werkelijkheid moet stappen opzoek naar andere mensen met perspectieven die conflicteren of totaal anders zijn. Ook stellen zij dat er een sterk gezamenlijk belang moet zijn, of vorm waardoor de gesprekken ingeleid kunnen worden.