Annuleren
Bewaren
Publicatie
English
Nederlands
Gepubliceerd in
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Titel (ar)
Subtitel (ar)
Inleiding (ar)
Titel (de)
Subtitel (de)
Inleiding (de)
Titel (en)
Subtitel (en)
Inleiding (en)
Titel (es)
Subtitel (es)
Inleiding (es)
Titel (et)
Subtitel (et)
Inleiding (et)
Titel (fr)
Subtitel (fr)
Inleiding (fr)
Titel (nl)
Subtitel (nl)
Inleiding (nl)
Titel (pl)
Subtitel (pl)
Inleiding (pl)
Titel (ru)
Subtitel (ru)
Inleiding (ru)
Titel (tr)
Subtitel (tr)
Inleiding (tr)
Titel (zh)
Subtitel (zh)
Inleiding (zh)
العربية
Deutsch
English
Español
Eesti
Français
Nederlands
Polski
Русский
Türkçe
中文
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
<p>Mijn fascinatie is emergentie. Er komen gedurende een werkdag allerlei ideeën bij me op, er doen zich allerlei keuzes voor en er komen allerlei kansen voorbij. Vaak heb ik daar niet om gevraagd of zelfs naar gezocht. Het dient zich 'gewoon' aan. Daardoor herken ik ze ook vaak niet en kan ik ze ook niet op waarde schatten (waarderen). Daardoor loop ik veel mis. Veel van wat relevant, mooi en mogelijk had kunnen zijn.</p> <p>Dat is niet heel erg, maar ik zou graag onderzoeken hoe emergentie werkt en wat eraan bijdraagt om me hier bewust van te zijn zodat ik het beter zie en er misschien zelfs ook ‘iets mee kan’.</p> <p>Het resultaat van mijn zoektocht kan heel concreet zijn. Bijvoorbeeld manieren om emergentie te kunnen zien en misschien ook wel te beïnvloeden of zelfs te bevorderen. Mijn ervaring met taal, beeld, muziek is dat er allerlei beelden en gevoelens emergeren die niet zomaar te vatten zijn, te grijpen zijn, vast te houden zijn. Dat kan komen doordat ik hier op dat moment geen aandacht voor heb, of als ik dat wel denk te hebben, geen woorden voor. Daarom denk ik nu aan een dichtvorm: 'omschrijving' (een dichtvorm die woorden geeft waar geen woorden voor zijn) of 'raamdicht' (dat een venster biedt op iets wat voorheen niet werd gezien). Door bepaalde regels te stellen kader je een mentale ruimte af. Dat roept spannin op waardoor emergentie kan ontstaan. Denk aan de Japanse Haiku. Om deze gedachte verder te onderzoeken wil ik gebruik maken van de Japanse kanji ‘ma’ (zie mijn profielfoto)</p> <p>Omdat ik niet goed weet hoe ik dit moet onderzoeken, wil ik beginnen met hulp vragen aan de leden van de muzische werkplaats zelf. Daarna kan ik ideeën meenemen naar bijvoorbeeld mijn leerteamstudenten. Ik begin met het delen van mijn ideëen met de anderen. De reacties ierop verrijken mijn eerste concept. Daarmee ga ik dan zelf weer even aan de slag en werk het idee verder uit. Het tussenresultaat wil ik dat weer inbrengen in de Werkplaats. Vanaf dat punt wil ik kijken welke vervolgstappen behulpzaam zijn. Om zo weinig mogelijk verloren te laten gaan, houd mijn beschrijvingen en gedachten op papier bij. Verder wil ik allerlei uitingen en tussenvormen van mezelf en de anderen fotograferen.</p> <p>Ik vertrek hier vanuit het startpunt van de taal. Dat vind ik een krachtig medium. Wel zou ik ook graag ontdekken hoe emergentie, en 'ma' werken in muziek en beeldende vormen.</p>
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Mediabestand toevoegen aan pagina
Gekoppelde media
voeg een mediabestand toe
Item collectie
Bewaren
Bewaren en bekijken
Verwijderen
Bewaren