Anne-Maartje onderzoekt de mogelijkheden om compositievaardigheden te integreren in het reguliere muziekonderwijs. Ze heeft de afgelopen periode in de praktijk geëxperimenteerd met verschillende lesvormen en daarin ontdekt dat het organiseren van projectmatige lesseries heel prettig werkt in het componeren met jonge componisten. Op dit moment zoekt ze naar mogelijkheden om muziekdocenten te betrekken in het componeerproces en naar manieren om haar onderzoek te documenteren.
Bart stelt zich de vraag of we onze eigen muzikale leerprocessen beter kunnen begrijpen dankzij inzichten in de cartografie. Bart maakte als kind al graag kaarten en brengt graag ordening aan in de werkelijkheid. Hij laat zien dat kaarten, zoals wij ze te zien krijgen, vervormd zijn en het daarmee van groot belang wordt welke kaart in welke situatie wordt aangehaald. Toch helpen die kaarten ons om dingen beter te begrijpen en overzien. Bart koppelt dit aan muzieknotatie; ook dat brengt natuurlijk een vervorming met zich mee in de overdracht. Zo geeft hij als opdracht aan studenten om een kaartprojectie van een muzikale bron te maken. Hoe kun je door iets aan een muzikale bron toe te voegen je aandacht sturen? Bart gebruikt deze ideeën en zoektocht actief met studenten. Hij is op dit moment vooral aan het verzamelen en zelf kaarten aan het maken.
Op beide onderzoeken wordt door de hele groep gereageerd, er wordt meegedacht en er worden ideeën en adviezen gedeeld. Bekijk de samenvattende reflectie op deze sessie hier.