Bekijk in het filmpje hieronder een samenvatting van deze sessie.
Marijke deelt haar logboekaantekeningen met ons:
'Kringen maken, de kringen ook bewust van maken dat ze een kring zijn met een van ons. Wederkerigheid, gezien/gehoord worden. De ander zich laten verbinden aan wat we samen aan het doen zijn.
3 principes:
1. Werk in opvoering, hoe kun je in co-creatie onderzoeken, feedback, systematisch te werk gaan. Hoe onderzoeken we?
2. Wendingen, wakkeren moed/potentiaal aan om in je eigen praktijk te experimenteren, dingen net wat anders te doen dan je al doet. Ontwerpaanwijzingen. Ontwerponderzoek
3. Portfolio van reflecties maken, data verzamelen van je onderzoek (boek herbarium van de grootmoeder van Bart). Hoe haal je systematisch iets uit je onderzoek?
Herbarium: iets uit de werkelijkheid plukken en daar heel goed naar kijken. Wetenschappelijke kennis vs praktijkkennis. Esthetisch component eraan geven, denk daaraan bij een rijk A4tje. Geef het tijd. Duurzaamheid. De plantjes zijn weggerukt uit hun omgeving, maar leven nu al meer dan 100 jaar verder in het boek. Het verhaal bij het herbarium, het neerleggen van de blaadjes is een performance.
Marijke brengt vraag in en we werken via werk in opvoering aan: Hoe enthousiasmeer ik collega's om mee te gaan doen aan mijn kring om de olievlek van studeren zonder stress te verspreiden, zodat we daadwerkelijk heel veel studenten kunnen bereiken? En op welk level kunnen ze participeren?