Ik heb mij nooit erg op mijn gemak gevoeld
in dit de wereld, tussen hen de mensen,
onder de uren mij doorwringend als door
een krapper kruipgat dan kruipgaten
horen te zijn. Jij verandert dat, vervangt
wereld, mensheid: went me. Je neemt me op,
blaast me in, een sterrenstoffelijk mirakel.
Er zijn onvoldoende handen per lichaam,
verder heerst de overvloed onder dit dak.
(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)
Beste lezer,
Dit is het derde deel van een drieluik. In de vorige edities van MusePost stonden de vragen 'Waar ik sta' en 'Waar wij staan' centraal. We stuurden deze MusePost met de titel 'Waar de wereld staat' vlak voor de zomer al en we starten er ook mee op. Mét een toegevoegde aankondiging aan het eind die je zeker niet wil missen!
Om het grote te kunnen zien, moeten we misschien juist kijken naar het kleine. Hoe gaan we om met ons onderwijs als je studenten de weg probeert te laten vinden in een wereld die op omvallen staat? Hoe geef je les? Waar begin je? We hebben de antwoorden niet. Toch proberen we in deze MusePost te zoeken naar een richting, een mogelijkheid. Geïnspireerd door het werk van Gert Biesta schreef Jelmer Soes een artikel over hoe we de wereld binnen kunnen halen in ons klaslokaal. Anouk Saleming vraagt zich af wat de plek is van vervoering in ons huidige onderwijs en of vervoering ons zou kunnen helpen de wereld van een afstandje te kunnen bekijken. In de podcast 'Improvisatie! Buiten de muziek' van radio 4 spreken Hans Boutellier, Bart van Rosmalen en Thomas Johannsen over de plek van improvisatie buiten de muziek, hoe in de wereld volop wordt geïmproviseerd. Improvisatie, niet als laatste redmiddel, maar als kwaliteit om in te zetten in ons werk. Wat kunnen we van de muziek leren?
Tot slot in deze MusePost het werk van dichter Mark Boog, die met zijn bundel 'Liefde in tijden van brand' zijn tijd vooruit bleek te zijn.
We zien uit naar weer een mooi seizoen van de MusePost!
De redactie
Dit bed is een vindplaats van
onschatbaar waardevolle artefacten,
daarom graven we zo diep. We zijn on-
en geschikt, we weten alles en niets,
wat dat betreft geen nieuws. Rondom
tussen vreemde muren rommelt leven
dat niet echt is. Een kampvuur in de verte.
De sociologie categoriseert ons heel anders,
als onze buren. Die hebben een ingericht huis.
Ik ontkleed je dagelijks, nooit helemaal.
(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)
Wij, de wereld - Deel 3 drieluik 'Leren' - Jelmer Soes
In dit derde deel van het drieluik 'Leren' gaat schrijver en docent Jelmer Soes verder in op hoe hij kijkt naar de wereld binnen zijn klaslokaal. In deel 1 (MusePost #6) schetste hij een beeld ven Generatie Z. In deel 2 (MusePost #7) beschrijft Soes hoe hij ervaart dat er iets in de klas lijkt te zijn veranderd. Hij ziet een groep individuen, zeer goedbedoelende jonge mensen, die echter vaak de handen vol hebben aan zichzelf en niet altijd zitten te wachten op een klas vol zoekende andere individuen. In dit derde deel kijkt Soes naar de wereld waar ons onderwijs deel van uitmaakt. Hij mist de tijd waarin Obama zich in zijn speech nog kon beroepen op feiten en fantaseert over een opleiding die studenten leert omgaan met de veranderlijkheid van onze wereld. Hij laat zich daarbij inspireren door onderwijsfilosoof Gert Biesta.
In het midden van de brand, in het oog
van de storm, koel, wit, onaangedaan,
ons bed. De muren van het huis zijn door
vlammen vervangen, het dak is al verkoold,
de camera cirkelt rond. Er klinkt
dramatische muziek, er zijn woorden die
alleen in dit soort films natuurlijk klinken
en daar gaan we. Het vuur, het bed en wij.
(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)
Vervoering - Anouk Saleming
Wat is de plek van vervoering in ons onderwijs? Via eigen herinneringen, de mythe van Perseus, het werk van Italo Calvino en een speech van Angela Merkel, zoekt Anouk Saleming naar hoe vervoering ons richting kan geven in deze complexe wereld. Kan vervoering een medicijn zijn voor onze ziel? En is dat genoeg?
Lees hier het artikel: Vervoering
We verwelkomen de handtastelijkheden
gretig, warmen ons aan huisgestookt
en ingemaakt, omfloerste belichting,
spelen de ernstige rol bedgenoot met flair,
overtuigd van onze bittere noodzaak.
In vermoeidheid bloeit de wetenschap
dat het goed is, omdat het goed was. O,
te rekken deze druiventroszware momenten
tot ze glanzen in de gesuikerde herinnering
zoals wij nu glanzen, ons te zien in dat licht.
(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)
Improvisatie! Buiten de muziek - podcast VPRO Tussen de noten
Samen met Hans Boutelier en Thomas Johannsen is Bart van Rosmalen te gast bij VPRO vrije geluiden om te spreken over de kracht van improviseren. Wat kunnen we in deze wereld in de war leren van de muziek? Hoe brengen we een ander gesprek op gang? Wat kan improvisatie bijdragen in de zorg voor mensen met afasie of dementie? Alledrie zijn ze op zoek naar (nieuwe) betekenis.
Luister hier de podcast: nporadio4.nl/podcasts/tussen-de-noten
Liefde in tijden van brand - Mark Boog
De wereld in brand. Laat ons
elkaar de kleren van het lijf,
nee, laat ons de kleren. Buiten
vallen muren om, ontbranden
steden, verandert niets
in ander, ouder niets, buiten
waait het. Aan jou ontbreekt
wat aan mij ontbreekt
maar samen zijn we heel.
We kijken door het raam.
Laat ons. De wereld in brand.
In deze MusePost zijn liefdesgedichten te lezen van Mark Boog uit de bundel Liefde in tijden van brand. Mark is dichter en als docent verbonden aan de opleiding Writing for performance van HKU. Hij heeft in deze bundel geprobeerd de clichés te vermijden door de buitenwereld een belangrijke rol te laten spelen. Die buitenwereld staat in brand: instortende torens, wereldrijken die vergaan, volksverhuizingen, ga maar door.
'De verhouding tussen die wereldbrand en de brand in de harten en zielen van de geliefden is het eigenlijke onderwerp van de bundel. Hoe kan het dat we, ondanks alles wat we zien en wat er gebeurt, toch doorleven, soms zelfs gelukkig zijn?'
Lees hier meer over het tot stand komen van dit werk.
Alles lezen? Bestel dan hier de prachtige bundel Liefde in tijden van brand
Save the date! Musework Live 2024
Voor het lectoraat is het een bijzonder jaar. Het is namelijk het laatste jaar in de huidige vorm en die sluiten we af met ons festival Musework Live! Het belooft weer een bijzonder programma te worden dat je niet wilt missen. Zet 18 april en 19 april 2024 vast in je agenda. Nadere informatie volgt snel!
LEREN - Drieluik deel 3
musework
De wereld leren In Deel 1 van dit drieluik schetste ik de student die ik voor me zie, in Deel 2 kwam daar de klas en de docent/tutor bij. In Deel 3 maak ik de laatste…
Vervoering
Vervoering Het is juni 2023. De afstuderende schrijvers van Writing for Performance presenteren hun werk tijdens vier avonden in de kleine zaal van school. Fragmenten van hun…
Over liefde in tijden van brand - Mark Boog
musework
Vroeger ging het zo: elke twee of drie jaar verzamelde ik de beste gedichten die ik in de periode ervoor had geschreven en maakte daar een bundel van. Toen dat enigszins…