Onderzoek Master Leren en Innoveren
Wij zitten middenin een proces van een hervorming van onze Masteropleiding Leren en Innoveren (MLI). We leiden leraren uit alle schooltypen op om op een vrijmoedige en bekwame wijze vorm te geven aan de verbetering van een onderwijspraktijk met behulp van praktijkgericht onderzoek. en tegelijkertijd professionaliseren wij deze leraren tot professionals die in complexe onderwijssituaties leren echte dialogen te voeren met collega's, kritisch na te denken, samen iets nieuws te creëren, en het werk met creatieve middelen meer doorwerking en impact te geven. In het curriculum willen we daarvoor meer ruimte maken.
Daarin ligt onze uitdaging. Daarbij willen we studenten heen en weer laten bewegen tussen wat zij samen met collega's op de werkplek doen in een professionele leergemeenschap en wat zij op de opleiding doen in leerkringen. We zitten nu midden in het proces van de hervorming.
De professionalisering van de leraar als teacher leader richt zich op het versterken van het teamleren, in samen dialoog voeren, samen nadenken over, samen iets nieuws creëren en samen een innovatie van een onderwijspraktijk begeleiden (gedeeld leiding geven).
Deze teacher leader omschrijven we voorlopig als een regisseur en ingenieur van teamleren. Ook wel als een inventieve en normatieve professional die dialogisch, kritisch en creatief te werk gaat.