Eerste bijeenkomst Kennis-maken
Aanwezigen:
Paul van Overhagen - Communicatie HKU
Suzan van Dieren (CvOI) - is bezig in HKU de Open Science gedachte vorm te geven en is geïnteresseerd in musework en kennis-maken vanuit Onderzoek en Innovatie.
Bart van Rosmalen (Lectoraat KP) - lector en leider van muzisch onderzoek, geeft inhoudelijk vorm aan het onderzoek. Oprichter van musework en werkt samen met mij aan de methode van kennis-maken.
Lenno Verhoog (studieleider IMT) - vanuit image en media geïnteresseerd in het platform, hij heeft kennis over vertellen met digitale middelen en web.
Janny Rodermond (fellow HKU) - plaatsing van deze ontwikkelingen in grotere context.
Marieke Zielhuis (HU) - is onderzoeker van de werkplaats muzisch onderzoek. Doet onderzoek naar methodologie van ontwerpend onderzoek. Kijkt naar hoe kennis van ontwerpers deelbaar gemaakt kan worden, is gevraagd mee te denken over de methodologie waarop onderzoek gestalte krijgt op musework.
Notule en bestek van de bijeenkomst:
Allereerst enorm bedankt voor de fijne werksessie van vanochtend. Ik heb zo goed als ik kon meegeschreven met wat er gezegd is en de punten die ter tafel kwamen. Deze wilde ik graag met jullie delen en jullie van harte uit te nodigen jullie notities, krabbels, vragen, materiaal naar mij te sturen. Excuus voor evt. wat rommelige notities.
Ik begon met een kort uitleg over ‘kennis-maken’. In praktijken van praktijkgericht onderzoek zijn er bijeenkomsten maar wat pak je daar van vast. En over musework als aanvulling op kennis-maken, een onderzoeksplatform waar onderzoek een plek kan krijgen. Daarbij zijn er dor mij 3 doelgroepen gedefinieerd die met musework te maken hebben. Een ‘onderzoeker’, iemand van de begeleidingscommissie en een geïnteresseerde betrokkene. Ik nodigde jullie uit om na te gaan wat jullie interessant vinden van deze ideeën en waar je vanuit je werk op door zou willen werken en je vanuit die ruimte voor te stellen.
Paul: Nieuws over het musework platform naar buiten brengen in HKU communicatie. Hoe kunnen we publiek binden aan musework de site duidelijker ingebed te laten zijn in de HKU site. Ook geïnteresseerd omdat HKU een nieuwe website gaat maken waarbij de ambitie is dat het instellingsplan van HKU daarop interactief te zien is. Daarin komt het werken met learning communities, het idee van kennis maken en hoe zich dat presenteert op de site ook boven.
Bart: Opnieuw nadenken over musework, prettig om in te stappen als deelnemer. Wat pak je vast na een tafel als deze?
Janny: Wat is kennis, niet voor we dat weten kunnen we verder. Bruno Latour bron 1. Als musework ook echt de ultieme verantwoording is voor onderzoek ten opzichte van het CvB, welke invloed zou dat hebben?
Mooi dat er gebruik wordt gemaakt van andere media maar zou dat radicaler kunnen. Daarin samenwerking met andere Schools opzoeken.
Lenno: Hoe richt je de website in wat betreft archivering. Je wilt een bezoeker van musework behalve alleen lezen nog meer kunnen geven. Docenten is dit een waardevolle plek om kennis op te halen. Het ‘geven’ van werkvorm gaat goed, maar je moet ook teruggeven dan gaat een gebruiker er anders mee werken. Dit is ervaring op eigen spel dat ontwikkeld is. Het belang van het teruggeven.
Marieke: Het idee (probleem) van hoe kan je kennis-maken speelt ook in ontwerpend onderzoeken. Ze vindt het samenspel van digitale middelen en fysieke middelen interessant. Het on- en offline delen.
Onderzoekers maken wel kennis, reflectie journals, etc. Maar hoe kunnen ook grotere ‘partners’ aanhaken en instappen in het kennis-maken.
Hoe sluiten de drie doelgroepen musework op elkaar aan?
Niek: Hoe kunnen we systematisch werken samen?
Marieke: wat is de startvraag?
Bart: Je ‘kent het muzisch werken (een werkvorm) pas als je hebt ervaren. Gefascineerd door de vraag hoe we beeld en taal, verschillende media inzetten om de beleving van muzisch werken vorm te geven. Daarbij is musework ook een tool.
Janny: Is het niet altijd een ‘reis’. Het is spannend dat er zoveel variaties zijn, kunnen we überhaupt wel spreken van ‘gewoontes’ want die suggereren een stabiel situatie.
Een voorbeeld uit haar werk was keynote op onderwijsdag van 2018 deze tekst is gemaakt in wisselwerking met een illustrator.
Bart: De gewoontes die we ontwikkeld komen voort uit gedeelde waarden die we ondervinden in de levende praktijk. Het is natuurlijk altijd in transitie maar het is van belang ‘gewoontes’ van het werkproces te expliciteren en te bevragen.
Janny: Je construeert samen een werkelijkheid (bron 2)
Marieke: Wat zijn je onderzoeksdoelen, welke kennis wil je ophalen.
Niek: Dit is eigenlijk waar ik aan wil werken met jullie.
ONDERZOEKSVRAGEN:
-
Geven-teruggeven en het belang daarvan
-
Hoe kunnen we de gift van specialised support wederkerig maken?
-
Hoe krijg je gebruikers zover hun proces deelbaar te maken en terug te geven?
-
Feedback van de doelgroep aan website
-
Hoe kan het spel van kennisgift en gift-terug worden gestimuleerd?
-
Welke soort en kennis levert het onderzoeksplatform musework op?
-
Hoe wordt de kennis ‘opgevoerd’ op musework. En wat is de kennis van opvoering, het performatieve van het onderzoek en de vormen.
-
Hoe ziet de ideale samenstelling van een ‘learning community’ eruit die zich aan deze tafel voegen.
-
Wie zijn wij? Waar stapt iedereen op in?
-
Hoe draagt het maken van een verzameling op musework bij aan de buitenwereld en de notie van Goed Werk?
-
Is er kennis over het vormen van een leeromgeving vastgelegd vanuit HKU beleid?
Suzan: Hoe krijgt open science vorm als HKU. De performatieviteit en de ervaring spelen daarbij een rol. Het cahier is een voorbeeld van het performatieve van de inhoud verwerken in de ‘platte’ vorm van het cahier. Bezig met het opzetten van uitgeverij HKU. Hoe maken we kennis ‘open’ vanuit HKU lectoraten? Het mooie van HKU onderzoek is de focus op manieren van werken (makerschap)
Uitdaging daarbij zijn zaken als, hoe gaan kennismanagers hiermee om; auteursrechten, arbeidsvoorwaarden, waardering van data, technische voorwaarden.
Marieke: verbinden met vraag over het belang van het delen van verzamelingen in relatie tot goed werk.
Janny: Is open science anders bij kunstinstellingen dan bij andere hogescholen?
Suzan: Wij gaan over ‘manieren van werken’. Beginnen met maken en iteratief proces aangaan. Dat onderscheid ons.
Bart: Kunst gaat vanuit oudheid al over publiekelijk maken. Verantwoording afleggen (relatie naar punt over verantwoording musework C.v.B.)
Marieke: Open science op HU wel andere insteek, meer gericht op informatievoorziening.
Paul: Is er een HKU open scienceplatform ?
Suzan: Nee, openbaar maken gaat nu nog niet 1,2,3. De randvoorwaarden zijn er nog niet.
Follow up (vervolg afspraak) waar willen we aan werken volgende keer?
Bart: Relatie tussen, medium, goed werk.
Online en offline media samenspel. Multimedia, het performatieve van de vormen.
INZET: voorbeelden van werk/onderzoek
Marieke: Interesse in breder perspectief op ontwerpend onderzoek (o.o.) en de rol van multimedia.
INZET: (op aanmoediging van Lenno en Niek) Iets van methodologische kant van ontwerpend onderzoek. Eigen perspectief op o.o.
Paul: Interessant hoe deze bijeenkomst in ingericht anders dan hij gewend is. Verschillende disciplines.
INZET: aanschuiven vanuit HKU communicatie en kennis over communiceren op web.
Suzan: Sparren in kleine groepjes zou ook goed kunnen werken! Vraaggedreven werken. Hoe werken wij?
Janny: Verschillende perspectieven op musework is interessant. Misschien kan dit groepje af en toe ook wisselen van cast. De vraag om welke kennis het allemaal gaat houd bezig.
Lenno: Hoe gaan we om met de output (data) de relatie tussen digitaal en analoog. Hoe gaan we daarmee om?
INZET: werk delen, voorbeelden tonen.
Vervolgafspraak: 13 FEBRUARI 16:00
Bronnen:
-
Bruno Latour - Waar kunnen we landen.
-
Thomas Luckmann - The social construct of reality
-
Edgar Morin - On Complexity
Notities van deelnemers:
Lenno: