Achtergrond van dit project is de samenwerking van Bart van Rosmalen (van origine cellist, theatermaker en lector) en Elisabeth Bogaard (coach en trainer Ik en de Anderen). Wij zijn al een tijdje bezig zijn met het verkennen van werkvormen in kunst en professionalisering. In het kader van het Lectoraat Muzische Professionalisering willen we dit onderzoek nu verdiepen op basis van Theory U en presencing.
Theory U (Scharmer / Jaworski) is een toonaangevende methode voor duurzame organisatieverandering en innovatief leiderschap, die het mogelijk maakt om fundamentele veranderingsprocessen te begrijpen en vorm te geven. Presencing is hierbij een sleutelbegrip; een samentrekking van het woord ‘sensing’ (het aanvoelen van de toekomstige mogelijkheden) en ‘presence’ (het met aandacht aanwezig zijn in het nu). Die combinatie stelt je in staat je ‘hoogste toekomstige potentieel’ te verwezenlijken – handelen vanuit de min of meer latente aanwezigheid van dat wat manifest wil worden( de ‘emerging future’). Het is een toekomst die we intuïtief aanvoelen en kunnen verwezenlijken door de innerlijke plek van waaruit we handelen te verschuiven.
In hun beschrijving van het proces naar presencing en het laten ontvouwen van de emerging future kennen Scharmer en Jaworski een belangrijke rol toe aan de openende beweging die de kunsten kunnen hebben. Hóe echter de Kunsten kunnen bijdragen in dit proces naar ‘presencing’ wordt niet expliciet beschreven. In dit onderzoek willen we die handschoen oppakken onder de titel ‘Expressief Belichamen’.
In het onderzoeken van toegangswegen tot de vrije ruimte combineren we een kunstzinnige met een lichaamsgerichte aanpak. Ook de stilte en momenten van niet-weten spelen een belangrijke rol. Over de grenzen van de verschillende disciplines heen zoeken we taal om onze gedeelde ervaring benoembaar te maken en in de praktijk handen en voeten te geven, bijvoorbeeld in de vorm een onderwijsprogramma of van interventies binnen veranderingsprocessen.
We hebben een groep geestverwanten en mede-initiatiefnemers bij elkaar gebracht die onze fascinatie vanuit verschillende invalshoeken delen, bestaande uit: Paula Kolthoff (Embodied Learning), Henk-Jan Hoefman (Zin en Beweging voor Barmhartigheid), Marjorieke Glaudemans (kunstenaar en auteur van “Is er ruimte in de gevestigde orde”).
Met deze groep gaan we zes sessies organiseren waarin we Theory U en muzische (kunstzinnige) praktijken op verschillende manieren met elkaar confronteren om te onderzoeken hoe muzische interventies de belichaamde ervaring versterken in professioneel handelen, zodat wezenlijke ontmoeting plaats kan vinden. nieuwe werkelijkheden kunnen ontstaan en de zin en betekenis in werk toenemen.
Globale opzet van het programma: per sessie is er drie keer een inbreng vanuit één van de initiatiefnemers en vooraf gegaan door een korte tekst en gevolgd door ruimte voor reflectie op wat we meegemaakt hebben. Per sessie is ruimte om zes gasten uit te nodigen. Graag vragen we jou of je op 15 juni en 6 juli mee zou willen doen.
Juist jij omdat je…