Albert Hennipman

Albert Hennipman

 

https://hethuisvanbetekenis.org/deelnemers/albert-hennipman/

Hoe ziet je eigen makerschap eruit?

Ik ben opgeleid aan de Design Academy in Eindhoven, ben ontwerper/tekenaar en initiatiefnemer/oprichter van Het Huis van Betekenis in Utrecht.
Ik werk graag samen, in dialoog en vanuit een vraagstelling en/of maatschappelijk probleem. Ik kan tekenen en ontwerpen + kunstenaars en opdrachtgever met elkaar in verbinding krijgen.

Op de DDW 2017 maakten we de eerste getekende krant ism 30 illustratoren. het Eindhovens dagblad en de DDW-organisatie. Er zijn toen 10.000 getekende kranten gedrukt + uitgedeeld aan publiek en deelnemers van de DDW. Deze oude media in een nieuw concept maakte ongelofelijk veel positieve reacties los! Samenwerking met journalisten en illustratoren bleek een gouden greep.

Dit jaar werk ik aan een project waarbij we met getekende metaforen de communicatie tussen arts en patiënt kunnen verbeteren. Ik doe dit vanuit het Huis van Betekenis ism een kinderarts uit Tilburg. We brengen artsen en illustratoren samen in dit project dat zich momenteel in een testfase bevind (prototyping).

In een ander project ‘Verbonden verhalen’ gaan we met 8 tekenaars in de wijk overvecht 4 vluchtelingen en 4 senioren portretteren waarbij de visuele journalistiek het medium is. We zijn 14 oktober dit jaar gestart met een werksessie olv Jan Rothuizen. 

Hoe krijgt dit een plek in het onderwijs?

Door met studenten de stad en de wijk in te trekken en te reflecteren op wat er speelt: in de wijk, in de stad, in de wereld. Maar ook in hun eigen leven. Wat fascineert? En hoe kan je daar als maker mee omgaan - een rol van betekenis in spelen.
Concreet geef ik typografie bij HKU Media (illustratie) - maar in het onderwijs breng ik studenten in contact met oa werkplaatsen - de buitenwereld en met elkaar. Visuele reportage is een vast onderdeel van het programma ism tekendocenten.

Hoe krijgt je maatschappelijke betrokkenheid vorm? Of wat zou je willen? Hoe kom je het tegen in het onderwijs? Welke vragen roept het op?

Zie boven het voorbeeld van de medische metaforen waarin we samenwerken met artsen aan een concreet vraagstuk en een innovatieve oplossing vanuit tekenen. Maar ook om mensen die in anonimiteit leven een podium geven zoals in Verbonden Verhalen. Laten zien aan studenten dat een handschrift niet alleen mooi kan zijn voor de mensen om je heen, maar een sterk gereedschap is om inzicht te geven, je te verzetten, te verzoenen, verbinden etc. Leren vertrouwen en bouwen op verbeeldingskracht.

Wat zie je voor je als het gaat om een learning community tav makerschap/ maatschappelijke betrokkenheid?

Ik zou graag meer crossovers zien binnen HKU media en zelfs HKU breed + opdrachtsituaties creëeren die dit ondersteunen

Waar zou je aan willen werken binnen connectie making?

Aan een stimulering/handleiding/coaching - Connected Making > mision in possibilties onderzoek naar bestaande projecten en zoeken naar manieren waarop dit gaat ‘stromen’ in het onderwijs en de wereld daarbuiten.
Partijen bij elkaar brengen?

let's do it!

Contact
naam:Albert Hennipman
albert.hennipman@hku.nl