In ieder verander- of vernieuwingsproces ontmoet je jezelf in het ongemak van de liminale ruimte. Dat is de fase tussen het einde van het oude en het begin van het nieuwe. Ook als docent onderwijsinnovatie voor schoolpsychologen in opleiding, kom ik haar tegen. Een ongemakkelijke fase, ook voor cursisten. Pas achteraf weet je dat het nodig was, maar als je erin zit, zit je er tot over je oren in. En zie er dan maar eens uit te komen!
Samen met vrouwen uit de focusgroep van mijn opgave om de cursus onderwijsinnovatie op een ander plan te brengen, verkenden we deze liminale oersoepfase en maakten we er iets op. Een verhaal, een gedicht, een tekening, een kleine installatie. In de workshop duiken we via deze werkstukken de oersoep. We verkennen haar scheppende kracht door op de gemaakte werken iets terug te maken. En zoeken naar manieren om persoonlijke ervaringen professioneel in te zetten en ruimte te maken voor het nieuwe wat wil ontstaan.
Heleen Bouwmans
De inschrijving is gesloten. Wil je nog meedoen? Stuur dan direct een e-mail naar Heleen op heleenbouwmans@gmail.com