Organisator
De werkvorm Merging wordt ontwikkeld door Jochem Naafs, Bart van Rosmalen en Lotte Wijers.
Maitland Late
Zorg dat je kan zeggen: ‘ik was er bij’.
Precies om 22.00 gaan vanavond de deuren open van Theater Maitland. Daar speelt zich een korte voorstelling af vol muziek, bewegend beeld en theater. In minder dan een half uur is het voorbij en ben je een ervaring rijker! Laat je verrassen door steeds een nieuw programma.
Wat doe je? Blijf je zelfs na het diner nog met je groep in gesprek, duik je eenzaam achter je PC om mails te beantwoorden of loop je naar het theater waar de lichten aan zijn, de sfeer wordt gemaakt en het leven nog even volop wordt gevierd? Waar gaat het vanavond om 22.00 over? Dat blijft tot het moment dat de deuren opengaan een verrassing. Niet precies weten waar je heen gaat, en toch gaan! Dat werkt. Sla dat keuzeproces en getwijfel over: je weet dat het een schitterende plek is en dat het programma door de Baak is ontwikkeld. Genoeg basis voor vertrouwen en nieuwsgierigheid.
En als het klaar is? Dan is de bar in Maitland nog geruime tijd geopend en blijven ook de makers nog voor een nadere ontmoeting met een glas.
Gemaakt door: Lectoraat Kunst en Professionalisering- samenwerking van De Baak met HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht).
Lotte Wijers
Lotte Wijers is maker en beschouwer, gefascineerd door lichaamstaal, het lichaam en taal. Een studie theaterwetenschap aan Universiteit Utrecht en Interaction Design Unstable Media aan de Gerrit Rietveld Academie hebben bijgedragen aan haar conceptuele blik. Op zoek naar de interactie tussen diverse media (vaak performatief) en de interactie met het publiek reflecteert zij op dans, performance en beeldende kunst in tekst en gesprek.
Bart van Rosmalen
Mijn onderzoeksthema is Muzische Professionalisering. Daarover schreef ik bij de Universiteit voor Humanistiek een proefschrift dat op 6 januari 2016 verdedigd zal worden. Mijn fascinatie is hoe gespecialiseerde professionals in de kunst, de wetenschap, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, de 'muzische' aspecten in hun professionele leven en werken verder kunnen versterken. In het onderzoeksprogramma Muzische Professionalisering werk ik deze thematiek verder uit in praktijkprojecten in onderwijs en opleiden.
Jochem NaafsJochem Naafs heeft een MA in zowel Nieuwe media & digitale cultuur als Theaterwetenschap. Hij is een onderzoeker, dramaturg, schrijver en maker uit Utrecht. Hij is verbonden aan HKU als docent en onderzoeker. Daarnaast werkt hij als docent aan de ArtEZ Dansacademie. Zijn onderzoek voor de lectoraten Performatieve maakprocessen en Muzische professionalisering richt zich op het beschrijven van een methodologie van performatief onderzoek en het ontwikkelen en testen van verschillende methodes daarbinnen. Als dramaturg werkte hij met Stut Theater, Theatergroep Powerboat, regisseurs Joachim Robbrecht en Michael Pinchbeck, choreografen Jack Gallagher, Minke Elisa Brands en Jessica van Rüschen en circus Diedom. Hij is een van de leden van BIT Dansdramaturgie, een collectief geïnteresseerd in het contextualiseren en delen van ideeën over dansdramaturgie. Hij maakte diverse (lecture) performances zoals Minotaure! Minotaure, c’est toi!! en Projecting on Der (kommende) Aufstand nach andcompany&Co.
Annelies Hoogcarspel
Annelies Hoogcarspel onderzoekt, vanuit een sterk respect voor de menselijke waardigheid, wat bijdraagt aan een gemeenschappelijke gevoel van richting en ‘erbij horen’. Vanuit haar achtergrond als vertaler, informatiespecialist en organisatiecoach kijkt zij wat individuen in organisaties nodig hebben om te kunnen samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. In haar aanpak is zij trouwens verfrissend pragmatisch en resultaatgericht. Momenteel is zij werkzaam als adviseur strategie en DNA bij de Baak.
Alexander de Vree
Mijn achtergrond is de acteursopleiding Utrecht (HKU), waar ik in 2005 ben afgestudeerd als acteur en theatermaker.
Daarvoor heb ik mijn propedeuse Algemene Sociale Wetenschappen (UU) gehaald en drie jaar Culturele Maatschappelijke Vorming (HvU) gestudeerd.
In het werk dat ik sinds die tijd doe, komen deze studies steeds meer samen.
Dat betekent dat ik me bezig hou met (vele vormen van) theater en theatraal denken met als doel mensen (amateur danwel professioneel, publiek danwel acteurs) te bewegen.
Dat kan zijn met de voorstellingen die ik maak, lessen die geef, of trainingen die ik verzorg.
Momenteel ben ik werkzaam als regisseur bij MAAS theater en dans (maasd.nl) en bereid daar een voorstelling voor met jeugdige delinquenten.
Ook ben ik gecommitteerd aan de ROC theaterschool Rotterdam als studie loopbaancoach en hoofd van de solo's van het 3e en 4e jaar.
Ook werk ik als trainer bij Your Lab (yourlab.nu), een organisatie die zich inzet voor duurzame persoonlijke ontwikkeling.
Daar geef ik workshops aan groepen van circa 20 man over het doorbreken van vastgeroeste patronen.
Sinds 2005 ben ik tevens artistiek leider van theatergroep Cowboy bij Nacht (cowboybijnacht.nl).
Hiermee heb ik een tiental voorstelling gemaakt en gespeeld, die speelden op de grote Nederlandse theaterfestivals (Oerol, Over het IJ, De Karavaan, Festival a/d Werf).
De laatste voorstellingen zijn steeds meer theatrale experimenten, die een dialoog aangaan met het onderwerp (wetenschap of literatuur) en het publiek.
Suzan Tolsma
Suzan Tolsma is theatermaker, regisseur en theaterdocent. Zij studeerde in 2013 af aan de Toneelacademie Maastricht voor regisseur en theaterdocent. Sinds haar afstuderen werkt zij als regisseur bij Stut Theater in Utrecht waar ze voorstellingen maakt gebasseerd op interviews en gesprekken. Zij deed een jaar lang onderzoek in de wijk Hoograven waar een voorstelling uitkwam over de moed het onbekende aan te gaan. Op het moment voert zij gesprekken met eenzame ouderen en hun levensverhalen geeft zij theatraal vorm. Ook werkt Suzan aan een meerjarig onderzoek naar stilte, waarvoor zij een onderzoekstraject volgde bij Het Huis Utrecht, en waaruit een voorstelling zal komen rond deze thematiek. Naast het maken van voorstellingen geeft zij workshops en ontwikkelde zij educatie rond Vlaams jeugdtheater (o.a. voor FroeFroe en Bronks). Voorafgaand aan de Toneelacademie behaalde zij haar bachelor Social Work met de opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming, richting Kunsteducatie.