notities nav artikel Daan
Muzische interventies als onderzoek (versie met richtinggevende "antwoorden")
Welke bijdrage zouden de muzische interventies van 13 en 14 december interventies kunnen hebben in je eigen onderzoek? Hierbij gaan we ervan uit dat in ieder praktijkgericht onderzoek drie doelen worden gecombineerd:
- Het eerst doel is het door middel van onderzoek ontwikkelen van nieuwe kennis. Kennis die ‘nieuw is voor de wereld’ en die in principe op de een of andere manier overdraagbaar is naar mensen die niet bij het onderzoek waren betrokken.
- Vragen hierbij zijn:
- Wat wil je te weten komen?
Hoe communiceren mensen en wat houden mensen voor zich, zeggen ze niet in bijv overlegsituaties met collega’s. Heeft hiërarchie hier volgens hen invloed op? Wat doen professionals zelf om te ‘verbeteren’?Welke data wil je verzamelen?
Hoe werken mensen met elkaar samen? Wat gaat goed en wat vindt men voor verbetering vatbaar?
- Op welke vraag wil je een antwoord krijgen?
Hoe de innovatieve houding van professionals kan worden aangemoedigd als de (gespreks)cultuur open is en er fouten mogen worden gemaakt en toegegeven.
Het tweede doel is om in de lokale situatie waarin jij jouw onderzoek doet een bijdrage te leveren hoe dat systeem (team, organisatie, klas, groep) functioneert. Door onderzoek te doen doe je kleine of grote interventies met mensen en dat leidt ertoe dat zij zich collectief anders gaan gedragen. Het systeem verandert en gaat (hopelijk) beter functioneren. Vragen hierbij zijn:
- Wat wil tijdens het onderzoek verbeteren?
De gesprekscultuur ‘openen’ zodat er meer uitwisseling kan plaatsvinden over hoe projectwerk beter kan. Meer van het volledige potentieel van de professionals benutten.
- Welke verandering beoog je tijdens je onderzoek te realiseren in het systeem waarin je onderzoek doet?
Dat er ‘gezegd’ kan worden wat er toe doet en dat belangrijke dingen niet onder de tafel blijven steken. Opener gesprekscultuur mee vorm geven.
- Wat is de gewenste situatie in het systeem dat je onderzoekt?
Betere communicatie, veilige werkomgeving met vertrouwen in elkaar. Innovatieve houding bij professionals versterken.
Het derde doel is om degenen die in de lokale situatie bij het onderzoek betrokken zijn iets mee te geven, iets te leren of bij te dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. En ook om zelf nieuwe vaardigheden of houding te ontwikkelen.
Vragen hierbij zijn:
- Wie gaan er iets leren tijdens het onderzoek?
De medewerkers die ik spreek/mee werk.
- Wat wil je dat ze gaan leren?
Reflectie: hoe doen we hier de dingen eigenlijk. Wat doe ik zelf wel/niet?
Cultuur ‘zien’: Benoemen van zaken/aanmoedigen van grotere transparantie en communicatie over interne zaken … en
Zelf Handelingsperspectief ontwikkelen voor ‘beweging’ richting meer openheid/transparantie en daarmee richting verandering (vernieuwing?).
- Wat wil je aan jezelf ontwikkelen tijdens het onderzoek?
Denk eens terug aan wat we 13 en 14 december hebben gedaan. Stel dat jij deze werkvormen zou toepassen in je eigen onderzoek, wat zou dat dan kunnen opleveren op deze drie niveaus?
Lef om zelf veel vaker het muzische aan te spreken (in mezelf en bij de professionals waar ik mee werk) en dat te benutten in organisaties waar dat nu niet/nauwelijks gebruikelijk is.