Het muzische gesprek in het basisonderwijs
Tijdens het gesprek bleek dat de koppeling tussen deze onderwerpen nog niet eerder te zijn gemaakt. Het zorgde voor een onderling gesprek waar kennis van beide gebieden uitgewisseld werd en de koppeling met het muzisch professionaliseren bevraagd en onderzocht werd. Terugkerende vragen hierin waren onder andere:
- Hoe kan ik, als docent, zorgen dat het ‘individuele’ en het ‘gezamenlijke’ in een gesprek/proces/opdracht tastbaar, voelbaar en/of haalbaar wordt?
- Wat betekent muzisch werken voor de rol van de docent?
- Wat is de meerwaarde van muzisch werken voor het kind?
Dat de connectie tussen onderwijs, burgerschap en het muzische gesprek (in plaats van professionaliseren) interessante vragen oproept en meer aandacht verdient is het grootste resultaat van het gesprek. De eindvraag van het gesprek was dan ook: Hoe kan muzisch werken bijdragen aan de burgerschapsvorming bij het jonge kind? Een vraag die ik mee ga nemen in het aankomende project ‘ontwerpen in opdracht’ die ik zal gaan doen bij een ontwikkel school die betrokken is bij het ontwikkelen van de nieuwe burgerschapsdoelen voor het onderwijs.