Onderzoek 2015-2016

De onderzoekers van het lectoraat Muzische Professionalisering zijn de projectleiders van hun eigen onderzoek. Zij formuleren in een klein projectplan wat de positionering is van hun onderzoek binnen de HKU of de Baak en hoe zij het willen organiseren en uitvoeren.
Hieronder vindt u de projecten.
  • Collectie

Staging Leadership

Professionaliteit en het vermogen eigen-zinnig te zijn: zelfstandig te kunnen denken en voelen, jezelf als beginpunt te nemen en zo een unieke bijdrage te leveren. Wat is in dat…

  • Collectie

DNA de Baak

Het DNA van een organisatie: verwijst dat naar de oorsprong, zit het in de genen van de medewerkers, kan het gemeten worden of alleen geleefd? Om iets over de eigen identiteit te…

  • Collectie

Wijsheid in het professionele handelen

Wat kunnen wijsheidstradities betekenen voor het dagelijks werk in organisaties? Met Michiel Res.

  • Collectie

Expressief Belichamen

Hoe kunnen de kunsten bijdragen aan 'presencing' en het ontvouwen van de 'emerging future' zoals beschreven in de U-theory van Jaworski en Scharmer? Door Elisabeth Bogaard (coach…

  • Collectie

Playtime

Hoe kan er vrije ruimte komen in de structuur van de opleiding voor samen 'spelen' dwars door de leerjaren heen voor zowel docenten als studenten? Hoe krijgt die vrijplaats een…

  • Onderzoek

De begeleider als maker

Docenten en trainers worden ook wel 'begeleiders' genoemd. Dat klinkt dienstbaar en een beetje braaf. Brechtje Wedman gaat op zoek naar de maker in de begeleider en zet de…

  • Onderzoek

Merging

Mag de ik-persoon aanwezig zijn in onderzoek? Kan associatief schrijven onderzoeksresultaten opleveren? Is een gesprek een vorm van kennisdisseminatie? Die vragen lopen langs het…

  • Onderzoek

K&W

Onderzoek gaat het podium op in K&W: een talkshow als onderzoeksomgeving. Door Falk Hübner. In de Fentener van Vlissingenzaal, van oudsher bekend in het gebouw voor Kunsten en…

  • Collectie

De collectie- de werkplaats

Hoe kan reflectie niet alleen in de taal vorm krijgen maar ook in beeld en verbeelding? Musework ontwikkelen als on-line werkplaats voor praktijkonderzoekers en als groeiende…

  • Collectie

LKCA- Innovatieateliers

Het hoofd boven water houden in de actieve kunstbeoefening? Dat vraagt meer en meer om innovatie en ondernemerschap. Hoe kun je je werk anders, rijker en breder uitoefenen zodat…

  • Collectie

Citaten in gesprek

Binnen dit lectoraat doen we onderzoek naar hoe professionele ruimte kan versterkt door het muzische (dat er al is, het is er al) aan te wakkeren. Kennisontwikkeling vindt plaats…

  • Collectie

Muzisch Onderwijs

Verbinding leggen in de dagelijkse onderwijspraktijk tussen structuur en cultuur het instrument 'muzisch gluren' in te zetten. Met: Corrie Nagtegaal

  • Collectie

Playgrounds & Building Conversation

Hoe kunnen de werkplaatsen van de creatieve industrie zich meer openstellen voor middelbaar beroepsonderwijs, en hoe kan de school meer naar buiten. En hoe laat de school meer de…

  • Collectie

Kringen maken

Niet alleen voor de vorm bij elkaar maar om samen te leren en samen te maken. Hoe bouw je aan duurzame verbindingen tussen mensen in de professionele context van organisatie?

  • Collectie

Docenten Coöperatie

Hoe kunnen docenten meer eigenaarschap nemen over hun eigen professionalisering m.b.t. hun docentschap? Zou een docent-coöperatie hierbij kunnen helpen?

  • Onderzoek

Beeldende kunst en systemisch werk

Is er een verband tussen kunst en systemisch werk? Annemiek Vera wil onderzoek doen naar hoe het systeem waaruit je put functioneert en het systeem dat je als (beeld)maker in de…