Diversiteit, eigenheid en expressie, het contante en het veranderlijke - waarde en betekenis.
Dit jaar heb ik het in mijn lessen gehad over de "oordeelloze ruimte" versus de reflectieve ruimte. Met de oordeel loze ruimte bedoel ik een maakruimte waarin jezelf permitteert te maken, experimenteren en te doen zonder dat je eigen criticus dit proces remt. Deze ruimte wordt afgewisseld door de reflectieve ruimte waarin je kijkt naar het werk. Het werk word dan geordend en er vind feedback and forward plaats door de maker in samenwerking met de omgeving.
In jaar 1 is dit een vrij intuïtief proces. Deze tweedeling is een voortbouwen op een kaartsysteem dat ik ooit ontwikkeld heb toen ik de master Art and Education deed. Dit kaarstsysteem is gebaseerd op 4 perspectieven op maken. Met dit kaartsysteem kan een maker vanuit die verschillende contexten ( perspectieven) naar het werk kijken. Vanuit de Visueel Communicatieve (beeldend), de technische ( kennis en vaardigheid), de innovatieve ( ontwikkeling en vernieuwing) en de sociale ruimte) Ethiek en Waarden.
In deze learning wil ik op zoek hoe ik dit kaartsysteem kan aanscherpen en door ontwikkelen binnen een actuele onderwijssetting. Met als de doel de student een systeem te bieden dat de studenten instaat stelt inzicht te krijgen in aspecten/ kenmerken en kwaliteiten van het werk en de potentie heeft vervolgkeuzes inzichtelijk te maken.