WERKVORM Theatrale dialoog

De werkvorm Theatrale dialoog stelt je in staat om gebruik te maken van lichamelijke kennis en de kennis die je hoofd produceert.

Een mooie werkvorm om te oefenen om deze twee vormen van kennis bewust in te zetten en ze af te wisselen op de manier die jij wil.

THEATRALE DIALOOG

Als ik steeds opnieuw waarneem, kan het zijn dat mijn lijf mijn idee inhaalt

 

Lees bij begrippenlijst wat ik bedoel met lichamelijke kennis.

ROLLEN
Begeleider – time keeper en spelregel bewaker.

Maker - Speler één start met het maken van een beeld. Speler twee reageert op het beeld van speler één.

Externe observant – luisteren naar de inzichten van de speler.

 

VOORBEREIDING
Schrijf een vraag op die je wil onderzoeken.


SPELREGELS
Speler één start met het in gedachten nemen van een eigen vraag.
Speler één maakt met zijn lichaam een beeld.

Speler twee reageert met zijn lichaam op dat beeld met een tegenbeeld. Speler één stapt uit het beeld, kijkt naar het beeld van speler twee en laat zich inspireren tot een tegenbeeld.

Speler één stapt weer in maakt het eigen beeld ten opzichte van speler twee. Speler twee stapt uit, en zo voort.

Na het spel is de opdracht: Neem één moment uit de dialoog dat je heeft geraakt en beschrijf dit moment als een verhaal. 

Er worden groepjes gevormd. Je leest jouw verhaal voor aan de groep.

Nadat je jouw verhaal heb voorgelezen aan de groep krijg je de vraag: wat zegt dit verhaal in relatie tot de vraag die jij in gedachten hebt genomen?

Je schrijft dit voor jezelf op.

 

WERKINGSGEBIEDEN


PERSOONLIJK MAKEN In het spel maak je een wisseling tussen instappen en intuïtief en lichamelijk handelen, en uitstappen en kijken naar het resultaat van de handeling. Je kan voor jezelf oefenen met het afwisselen tussen 'doen' en 'waarnemen'.

SAMEN MAKEN Op het niveau van de relatie tussen jou en de andere speler kan je verassende ontdekking doen, bijvoorbeeld dat meer fysieke nabijheid niet automatisch tot meer contact leid etc.

KENNISMAKEN Je kan ervaren dat er complexe verbanden zichtbaar worden, die je niet van te voren kan bedenken.Zo kan het zijn dat er een onverwachte relatie is tussen je vraag, je spel in het moment, je verhaal over je spel en vervolgens tussen het verhaal en je startvraag.

PUBLIEK MAKEN Een inzicht zonder eigen verhaal blijft willekeurig, een eigen verhaal zonder inzicht is particulier. Door te reflecteren op wat je in de actie van de Theatrale dialoog hebt gedaan kan je deze slag van het particuliere naar een deelbaar inzicht maken. Een manier van reflecteren is bijvoorbeeld het maken van een rijk A4tje.


BEGELEIDERSCHAP 
Een ontroerend menselijk conflict waar ik tegenaan loop door de theatrale dialoog:

Mijn lichaam kan in een vertrouwend ja zijn, terwijl mijn geest tegelijkertijd op mij neerkijkt en mij afremt. 

Het kan ook zijn dat mijn lichaam zich als een dolle samentrekt en mijn geest me in staat stelt weer tot rust te komen. 

Je kan dit praktisch meenemen in hoe je de werkvorm begeleidt, op de volgende manier: 

Geef de spelers voldoende speeltijd om hun eigen handelswijze te ervaren en erop te reflecteren.

Laat de deelnemers zich van te voren met een eigen vraag verbinden, zodat ze een verband kunnen leggen tussen de oefening en hun vraag.

Reacties