Dragend citaat
'Een tweede aspect in de muzische werkwijze is dat de maker zichtbaar wordt. Niet voor niets heeft elke muze haar eigen naam en haar eigen attribuut. De zin en betekenis van het vierde strijkkwartet van Bartók worden mij duidelijk doordat Tristan zelf het werk onderzoekend uitvoert. Dat kan hij alleen doen door als persoon en professional uit de coulissen te komen en ten tonele te verschijnen. Hij is op dat moment niet inwisselbaar voor iemand anders. In de muzische benadering van spelen en maken komt de eigenheid van de maker helemaal tot uiting. Die moet zich als het ware met zijn hele hebben en houden verbinden met zijn professionele praktijk. Anders komt het werk niet tot leven. En dat is precies waar tegenkracht en professionele eigenzinnigheid ruimte krijgen om zich te manifesteren. Die ruimte ontstaat in het doen, in het zichtbaar worden van de professional in de opvoering. In dat zichtbaar worden zit een openbare en publieke dimensie. Hoezeer ook doortrokken van eigenheid, de maker overstijgt daarin tegelijkertijd zijn eigen particulariteit. Daarin ligt de kiem van publieke waarden in professioneel handelen.'
Pagina 24-25