Als kunstdocent mogen we van heel dichtbij meemaken hoe het maakproces van een kunststudent verloopt. Daarnaast betekent meemaken ook dat we als docent een rol spelen in het maakproces van onze student. Waar, wanneer en op welke manier jij als docent in dat maakproces opduikt heeft invloed op het maakproces van deze student.
Iedereen erkent dat de kunstdocent een duidelijke rol speelt bij de start van een maakproces met het stellen van kaders voor het maken (de opdracht), hoe open deze opdracht ook is. Ook weten we dat de docent in het maakproces van haar student verschijnt bij het begeleiden, doormiddel van evalueren en feedback geven van haar student.
Het is interessant te kijken op welke manier dit gebeurt en op welke momenten of plekken in het maakproces van de student de docent verschijnt.
Door dit in kaart te brengen kan je jouw specifieke mee-maak-rol zichtbaar maken en zo word je als docent-maker bewust van jouw rol. Van daaruit kan je opnieuw naar je onderwijsontwerp kijken en daarin bewust accenten verleggen of juist bepaalde aspecten meer aanzetten om jouw meemaken als docent-maker verder door te ontwikkelen bijvoorbeeld tbv de kwaliteit van het maakproces van de student.
Op dit moment ontwerpt Annemarie Geerling een reflectievorm waarin je als kunstdocent jouw rol in het maakprocessen van jouw student in kaart kan brengen, zodat je daarop kan reflecteren. Een vraag die daarbij centraal kan komen te staan is hoe jij jouw makerschap met kennis, ervaring en bv ook netwerk op een goede manier kan inzetten en benutten in je docentschap.
Annemarie Geerling
De workshop is geschikt voor: Kunstdocenten die graag meer inzicht willen hebben in hun docentschap.
Deze sessie is vol. Je kunt je niet meer opgeven.
BEGELEIDER
Annemarie heeft Beeldende Kunst gestudeerd en daarna de Master Kunsteducatie gedaan. Zij is erg nieuwsgierig naar de diverse manieren waarop kunstenaars werk maken, de rol die samenwerken hierbij heeft en zij verkent de manieren waarop dit kan worden begeleid. Op het moment werkt Annemarie als docent en coach bij de Master Kunsteducatie, de opleiding Musician 3.0 en de minor Creative Design Practices. Zij begeleidt studenten bij het doen van onderzoek, is betrokken bij interdisciplinaire projecten en onderzoekt de rol van de docent-maker. Annemarie werkt graag samen met collega’s van verschillende kunstdisciplines.