In een studio-sessie bespreken we de opvallendste en belangrijkste oogst uit de workshop van dinsdag 18 mei. Dit doen we met externe en interne gasten. Kernvraag hierbij is wat een “Pluriversity of the Arts” mogelijk inhoudt. Hoe zou dit het kunstonderwijs concreet veranderen? Welke initiatieven kunnen we morgen al uittesten en opstarten? En wat kunnen we, vanuit het dromen en het 'idealen', doen binnen de huidige omstandigheden om zo, stap voor stap, de Kunsthogeschool van de Toekomst vorm te geven?
Externe gasten:
- Sophie Krier, relationeel kunstenaar, onderzoeker en educator; co-curator In Search of the Pluriverse, Reizende Academie, podcast serie; voormalig hoofd designLAB, Gerrit Rietveld Academie; oprichter Art & Design Practice, University College Roosevelt.
- Judith Leysner, beeldend kunstenaar en educator; Diversity Consultant Unsettling Rietveld/ Sandberg; coördinator Fine Arts Department, Sandberg Instituut; oprichter en co-directeur stichting NEVERNEVERLAND.
In het kader van de werkgroep Roadmap to Equality in the Arts en in samenwerking met studium generale ArtEZ exploreren Els Cornelis (HKU) en Catelijne de Muijnck (ArtEZ) deze vragen. Materiaal verzameld op basis van interviews en workshops wordt verwerkt in een serie artikelen geplaatst op APRIA, het online platform van ArtEZ, in het najaar van 2021.
Els Cornelis
Inschrijven voor de studio-sessie De Toekomst van de Kunsthogeschool/ PLURIVERSITY OF THE ARTS kan nog steeds. Bij interesse kan je contact opnemen met Els Cornelis, via els.cornelis@hku.nl. Ook is het mogelijk om op de hoogte gehouden te worden van dit project.
Els Cornelis
docent\ onderzoeker\ beeldend kunstenaar
De rode draad in het docentschap, onderzoek en beeldend werk van Els Cornelis, opgeleid als experimenteel psycholoog (PhD) en beeldend kunstenaar (BA), is het bevragen van sociale en psychologische constructen.
Zo is ze op dit moment geïnteresseerd in hoe artistieke interventies en strategieën kunnen bijdragen tot daadwerkelijke verandering en het versterken van het kritische denken en handelen binnen kunsteducatie en (kunst-)instituten.
Op HKU werkt Els voornamelijk als docent bij Fine Art and Design in Education en bij Master of Education in Arts. Daarnaast is ze een van de oprichters van de werkgroep Roadmap to Equality in the Arts. In samenwerking met studium generale ArtEZ onderzoekt ze de Toekomst van de Kunsthogeschool/ PLURIVERSITY OF THE ARTS en mogelijke POWERTOOLS, artistieke strategieën voor kunstenaars en kunstdocenten om toe te werken naar een meer inclusieve (kunst)wereld.