balans na een jaar

De balans na een jaar muziektheorieonderwijs op een andere manier.

In september 2014 zijn drie docenten algemene muziektheoretische vakken van het Utrechts Conservatorium (Mark Lippe, Kees van Unen en Euwe de Jong) gestart met een pilot muziektheorie.
De ‘oude’ manier van werken wordt grotendeels overboord gegooid. Het startpunt wordt de muzikale belevingswereld van de student. In de eerste lessen krijgt de student de opdracht om ‘eigen’ noten te schrijven. De student presenteert de volgende les het gemaakte werk en collega studenten en docent (in die volgorde!) reageren.

Wat heeft het opgeleverd?

Geen theorie als doel maar als middel! Geen theoretisch keurslijf, maar muzikale uitdaging. Geen saaie invuloefeningen, maar leren vanuit creativiteit.
‘Ik wist niet dat ik dit kon’ zei een van de studentes.

Komt de ‘gewone’ theorie niet in de verdrukking?

Al in de eerste lessen komen allerlei muziektheoretische kwesties m.b.t. vorm, samenklank, terminologie etc. aan de orde. Niet omdat het nu eenmaal op het rooster staat, maar omdat er behoefte aan is.
Collega Mark: ‘in drie lessen heb ik meer gedaan dan vorig jaar in een half jaar’.

Studenten gingen actief meedenken en komen met voorbeelden. ‘He, die compositietechniek hoor je ook in de chaconne van Byrd, luister maar eens’.
Spotify en You Tube zijn zeer behulpzaam!
Een ander voordeel is dat de muzikale taal zich niet beperkt tot een bepaalde stijlperiode (van oudsher de klassieke periode) maar juist de gehele muziekgeschiedenis doorkruist. Van Hildegard tot Cage.

Is alles hosanna?

Nee, uiteraard niet. Sommige studenten blokkeren. Eigen noten bedenken is niet makkelijk! Via meer gestuurde opdrachten worden ook op deze studenten op een spoor gezet. Verrassend neveneffect is dat medestudenten hulp aanbieden.

De deuren van het theorielokaal gaan open

Een van de doelstellingen is om de deuren van het theorielokaal te openen.
Aan het eind van semester 1 en 2 brengt elke student zijn/haar beste werkstuk ten gehore. In koor, ensembleverband, solistisch. Via een enquêteformulier kiezen de studenten de beste 5. En de schoolgemeenschap kan horen wat theorie oplevert!

Utrecht, 2015-09-20 Euwe de Jong

Reacties