Onderwijs bevindt zich in een transitie van het overdragen van vaste vakspecifieke inhoud en skills naar het centraal stellen van de meer intrinsieke gedrevenheid van de leerling die zijn eigen leer- en ontwikkelweg volgt. Het rapport onderwijs 2032 laat dat aan de hand van vijf karakteristieken voor toekomstig onderwijs zien: leerlingen ontwikkelen zich door creatief en nieuwsgierig te zijn, door hun persoonlijkheid te vormen, door om te gaan met vrijheid en verantwoordelijkheid en over grenzen heen te kijken, door de kansen van de digitale wereld te benutten en door betekenisvol onderwijs op maat te krijgen. Ook de terugkeer van het begrip Bildung in het onderwijs en de dynamiek rond de 21th century skills wijzen in die richting
De docent
De sterke focus op persoonlijke vorming, creativiteit en over grenzen kijken laat zich niet in een vak apart zetten. Het vraagt een integrale benadering waar docenten uit alle verschillende domeinen bij betrokken zullen moeten raken. Wat is in dit perspectief de ruimte voor docenten om zichzelf te ontwikkelen, hoe kunnen ze, als spil van het onderwijs, mede drager worden van de transitie? Hoe gaan zij hun scheppend en creatief vermogen, hun persoonlijke vorming en maatschappelijke betrokkenheid versterken?
Gedachten en gereedschap
In de openbare les (entreerede) van het HKU lectoraat Kunst en Professionalisering trekt lector Bart van Rosmalen, zijn eerder dit jaar verschenen proefschrift Muzische Professionalisering door naar de praktijk van docentontwikkeling in het onderwijs. De ‘les’ krijgt vorm als een drieluik, waarbij het college van bestuur voorafgaand Bart officieel installeert als lector:
1- Gedachten. vijf collega lectoren presenteren visies op professionalisering in het onderwijs. Vijf praktijkvertegenwoordigers uit het onderwijs zitten daaromheen in vissenkom opstelling en brengen praktijkvragen in. Het publiek zit daar als in een arena omheen.
2- Gereedschap. Alle gasten en publiek, delen een gezamenlijke maaltijd. Ze worden aan kleine tafels ontvangen door bij het lectoraat betrokken docenten. Op de tafel materiaal dat uitnodigt om te spelen met concrete interventies.
3- De rede. Bart van Rosmalen spreekt en speelt zijn entreerede.