Lectoraat Muzische Professionalisering organiseert HKU onderwijsdag
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) stelde in haar rapport Naar een lerende economie dat de toekomstige welvaart van Nederland steeds meer afhankelijk wordt van ons lerend vermogen. Op alle niveaus: mensen, teams, ondernemingen, regio’s, het land. Maar hoe weet je wanneer je echt leert? Binnen de HKU werken we met prestatie-indicatoren. Dat draagt het risico met zich mee dat je je als organisatie en als docent eenzijdig hierop gaat richten ten koste van de human side of enterprise. Willen we vooral dat onze studenten op tijd en met de beste resultaten afstuderen, of willen we goede professionals afleveren die ‘het goede’ doen? Hoe kunnen we beide doelstellingen met elkaar combineren? Wat vraagt dat van onszelf als docent-professionals? De uitwisseling met onderwijscollega’s neemt op deze dag de centrale plaats in. Om daaraan vorm te geven, zullen we in de ochtend onder leiding van dagvoorzitter Bart van Rosmalen (HKU-lector Muzische Professionalisering) een groot, zogenaamd ‘citaatgesprek’ met alle aanwezigen voeren. Dit is een gespreksvorm die gebruikt wordt om mensen uit zeer verschillende disciplines relatief snel diepgaand met elkaar te laten kennismaken.
Na de lunch zijn er drie gastsprekers. Allereerst licht Dany Jacobs (HKU-lector Creatieve Economie) de lerende economie toe; vervolgens verkennen we met Hanke Drop (senior onderzoeker in het lectoraat Kunst in Professionalisering) wat een lerende hogeschool is. Tot slot geeft Carina Molier (multimedia theatermaker) haar visie op de lerende professional vanuit zowel onderwijs- als kunstenaarscontext.
De middag wordt afgesloten met een World Café, voor en door iedereen die aanwezig is.