Ooggetuigeverslag

Wat ervaart de docent op de stoel van de student? Dit is een van de dingen die we tegenkwamen in de werkplaats Critical Response op 30 september. Hieronder nog enkele observaties. Komende vrijdag 14 oktober is er weer een aflevering.

Aandachtspunten vooraf 

Na de algehele uitleg worden er gedurende de toepassing nog een paar aandachtspunten tussenuit gelicht. Zo mag je altijd een stap terug, maar nooit vooruit en kan je nooit iets fout doen/benoemen. Ook gaat het om het triggeren van enkelvoudige antwoorden en moeten vragen dienend zijn aan de inbrenger.

Docent op stoel student

Zo wordt gerealiseerd dat de student altijd op de plek van de inbrenger zit. Goed om als docent weer eens te ervaren hoe dat voelt, wat het met je doet.

Vermijdt interessante verhalen

Om op gelijk niveau te komen met de inbrenger kan het zinvol zijn om meteen in de eerste ronde de vragenstellers vanuit eigen emotie te laten reageren op wat het verhaal van de inbrenger met hen doet. Probeer de soms aanwezige neiging om iets interessants te vertellen te vermijden.

Hulpvragen tweede ronde

Ook wordt er aangegeven dat het soms lastig is na afloop van ronde 1 heldere vragen te stellen. De vragenstellers hebben dan vaak al zoveel stof tot nadenken teruggegeven, dat een korte time-out gewenst is. Hulpvragen voor ronde 2 zouden kunnen zijn dat de inbrenger vraagt:

- wat heb je tot nu toe gehoord en de methode van luisteren, samenvatten en doorvragen toepast;

- welke vraag zou ik moeten stellen;

- hoe ben ik overgekomen;

- missen jullie nog iets in dit verhaal;

- wat is voor jou de essentie uit dit verhaal?

Komende inbrengers wordt meegegeven in de voorbereiding te bedenken wat voor een vragen je zou willen stellen. 

Ter afsluiting wordt de deelnemers gevraagd een reflectie op Musework te schrijven vanuit de vraag, wat heeft deze bijeenkomst betekend voor mijn professionaliteit? En te bezien en te beschrijven waar het jou de komende week toe heeft aangezet.

Reacties