Myrthe Nagtzaam
Myrthe deed in het kader van het lectoraat Muzische Professionalisering onderzoek naar hoe de ‘makersrol’ ingezet kan worden bij het ontwerp van theorielessen kunst in het…
Brechtje Wedman
De magie van begeleiden- De kunst van het overdragen Hoe kun je oog en oor hebben voor wat er 'in het moment' gebeurt in je les en...Hoe speel je daar op in?
Falk Hübner
Falk Hübner is componist, theatermaker, onderzoeker en kerndocent onderzoek op het Utrechts Conservatorium. In het seizoen 2017/18 neemt hij deel aan de Werkplaats Onderzoek, waar…
Annemarie Maas
Waarderend onderzoeken als 'Leitmotiv'. Appreciative Inquiry en Critical Response Process: twee methodes waarin de lerende gemeenschap een onderzoekende houding aanneemt en de…
Anouk Saleming
Hoe kan het gebruik van muzische taal bijdragen aan het gesprek over wat ons drijft in ons werk?
Bart van Rosmalen
Mijn onderzoeksthema is Muzische Professionalisering. Daarover schreef ik bij de Universiteit voor Humanistiek een proefschrift dat ik op 6 januari 2016 heb verdedigd. Mijn…
Arwen van Putten
Hoe zorg je ervoor dat docenten meer eigenaarschap kunnen nemen om hun eigen professionalisering vorm te geven en in te richten? Zou een coöperatie van docenten hieraan bijdragen?
Annemiek Vera
Mijn opgave De blik van studenten. Onrust ig zitten ze tegenover me, de een nieuwsgierig, de ander moe, frisse en jonge blikken en ze wachten... ze wachten totdat ik een…
Godfried IJsseling
Professionaliteit en het vermogen eigen-zinnig te zijn: zelfstandig te kunnen denken en voelen, jezelf als beginpunt te nemen en zo een unieke bijdrage te leveren. Wat is in dat…
Til Groenendijk
Over hoe kunst een gesprekspartner kan zijn. Kunst werkt. Kunst heeft een werking en daarmee uitdrukking geeft aan iets waarover we, als we willen, in gesprek kunnen gaan. Het…
Esther Bos
In de docentenopleiding Beeldende Kunst staan drie componenten centraal: maken (eigen beeldend werk maken), beschouwen (kijken naar en interpreteren van kunst) en overdragen…
Peter Rombouts
Kernteam Musework | Medevormgever en onderzoeker in de Werkplaats Muzisch Onderzoek | Docent bij de Master Interior Architecture (MIA). Ik ben veranderkundig organisatie-adviseur…
Annelies Hoogcarspel
Welke vormen helpen een gevoel van gemeenschappelijkheid creëren of versterken? Wat draagt bij aan een gedeelde koers? Hoe neem je een grote groep betrokkenen mee binnen de…
Elisabeth Bogaard
Hoe kunnen de kunsten bijdragen aan 'presencing' en het ontvouwen van de 'emerging future' zoals beschreven in de U-theory van Jaworski en Scharmer? Door Elisabeth Bogaard (coach…
Corrie Nagtegaal
Verbinding leggen in de dagelijkse onderwijspraktijk tussen structuur en cultuur door 'muzisch gluren' met Corrie Nagtegaal.
Marlies Dorigo
Hoe kunnen we nieuwe methodieken ontwikkelen in de praktijk van kunstvakprofessionals en -docenten? Als verbindende actor tussen het HKU lectoraat Kunst en Professionalisering en…
Carolien Oostveen
Wat is nu eigenlijk een leeromgeving? Is het niet zo dat mensen op alle plekken kunnen leren? of moeten deze plekken, met en zonder muren, aan bepaalde voorwaarden voldoen, zodat…
Jochem Naafs
Mag de ik-persoon aanwezig zijn in onderzoek? Kan associatief schrijven onderzoeksresultaten opleveren? Is een gesprek een vorm van kennisdisseminatie? Die vragen lopen langs het…
Hanke Drop
De Werkplaats Muzisch Onderzoek: een warm bad met negen muzen, over de 40 muzische onderzoekers en tenminste 67 bronnen om in te stappen.
Iko Doeland
Ook al ben ik niet werkzaam aan de HKU, als praktijonderzoeker ben ik toch verbonden aan het lectoraat. Dat komt door mijn fascinatie voor maken en ambachtelijkheid. Het lichaam…