Dit is Blad 2.
Eén blad aan een boom roept direct de vraag op naar zijn broeders en zusters. Waar zijn de andere bladeren? En de vraag: is dit blad de laatste die standhoudt tegen het invallen van de kou of juist de eerste die de vernieuwde zonnestralen ontvangt van de nieuwe lente? Met twee bladeren wordt het anders. Met twee komt de hele boom in beeld. Het gaat goed met de boom, haar takken, haar wortels, haar schors, de vogels die er hun onderkomen in bouwen, de insecten die onder de schors zich veilig wanen. De boom leeft en ontluikt de belofte naar meer bladeren.
Bestel Blad 2 voor €29,95
Voorwoord Blad 2
Sietske Dijkstra, Peter Rombouts
Redacteurs en muzisch onderzoekers Sietske Dijkstra en Peter Rombouts schreven na redactie van alle artikelen een begeleidend voorwoord.
Variaties maken
Bart van Rosmalen
Introductie van Bart van Rosmalen over de werking van het maken van variaties en de manier van werken in de werkplaats Muzisch Onderzoek.
Negen redenen
Michiel de Ronde
Introductie van lector Begeleidingskunde aan Hogeschool Rotterdam Michiel de Ronde. Hij geeft negen redenen om in het muzisch onderzoek te stappen.
Het muzische perspectief als verrijking van praktijkgericht onderzoek
Daan Andriessen
Introductie van Daan Andriessen waarin hij ingaat op de manier waarop muzisch onderzoek de wereld van rationele kennis en wetenschappelijk onderzoek verrijkt.
Muzische eigenzinnigheid
Michiel de Ronde
De werking van de muzen: Een resultatenoverzicht Muzische eigenzinnigheid. Inleiding van Michiel de Ronde op het eerste hoofdstuk van Blad 2.
Overpeinzingen van een terugtredend studieleider
Paul de Vries
In dit artikel beschrijft Paul de Vries de opdracht die de opleiding meekreeg naar aanleiding van de accreditatie. In de kantlijn plaatste hij gedichten en proza om de tekst…
Kunst die van de muur afkomt
Carolien Oostveen
De vormgegeven versie van het artikel van Carolien Oostveen over haar onderzoek bij de Baak naar kunstinterventies.
Wunderkammer
Carolien Oostveen
Kunst in de leeromgeving. Carolien Oostveen onderzoekt op de Baak hoe het werken met een 'wunderkammer-kast' tot nieuwe gesprekken kan leiden.
Raadgevingen over muzisch onderzoek
Daan Andriessen
Het ontwikkelen van een orakel van inzichten. Daan Andriessen bundelt zijn ervaringen en inzichten tot een Orakel die de ruimte van het muzische kan openen.
Het kleinste
Martine Ganzevles
Wat is het kleinste dat jij meeneemt om (zelf) een wending te kunnen creëren wanneer iets niet stroomt?
Kunst en ondernemen
Bart van Rosmalen
Bart van Rosmalen beschrijft 5 wendingen die je in je werk kunt toepassen om ruimte te maken voor een ander geluid, een andere stem.
Muzen als bron van kennen
Michiel de Ronde
Introductie op hoofdstuk 2 van Blad 2, geschreven door Michiel de Ronde.
Het gewicht van woorden
Anouk Saleming
Welke taal kiezen we, hoe spreken we met elkaar? Zijn we ons daar bewust van? Anouk Saleming schrijft over haar onderzoek naar taal en het geschreven woord. Datum: 07-18
Dichter bij de stilte van het moment der waarheid
Michiel de Ronde
Begeleidingskundige bespiegelingen geïnspireerd door 'Het uur U' van Martinus Nijhoff
Mores
Jacqueline Frentrop
Een gedicht van Jacqueline Frentrop
Muze(e)nzamen
Idwer Doosje
Idwer Doosje componeerde een muziekstuk vanuit zijn onderzoek naar eenzaamheid onder jongeren.
Soms raak je op het hoogste punt
Martine Kuijsten
"Mijn deelname aan de Werkplaats Muzisch Onderzoek is van onzegbaar groot belang geweest in mijn ontwikkeling tot begeleidingskundige." Martine Kuijsten beschrijft haar leerproces…
Deelnemen aan de waarheid
Peter Rombouts
Muzisch onderzoek als weg naar een participerend bewustzijn.
De relevantie van muzische sensitiviteit in een organisatie
Robin Stemerding
Robin Stemerding is beeldend therapeut, beeldend kunstenaar en begeleidingskundige. Na vijftien jaar werk bij GGZ Drenthe is hij inmiddels drie jaar werkzaam als beeldend…
De muzen als proceskracht
Michiel de Ronde
Introductie op het derde hoofdstuk van Blad 2.
Brief aan Bart en Carolien
Sietske Dijkstra
Onderzoeker Sietske Dijkstra schrijft een brief waarin ze onder andere vragen stelt die bij haar opkomen in het onderzoek tijdens de werkplaats.
Hoe de onderzoeker speelt, maakt en vertelt
Wilke van Beest
Muzisch onderzoek verruimt de blik op wat onderzoek mag en kan zijn, verrijkt, bevrijdt en zet in beweging.
Alternatieve manieren om lessen te bouwen
Marco Oude Moleman
Ik ben als theaterdocent verbonden aan de opleiding Theaterdocent. Ik doceer over doceren. Ik geef lessen waarin de studenten spelen, maken, onderzoeken en bouwen. Mijn lessen…
Onderzoekend onderweg, is durven laten ontstaan in verwarring
Caroline Dokter
Een zoektocht naar woorden om een bewegingsles te beschrijven. Auteur: Caroline Dokter. Datum: 04-18
Scenario van het gewone
Carolien Oostveen, Rick Steggerda
Hoe je, dat wat zo in je vezels en de vanzelfsprekendheid van je werk verweven is dat je niet meer weet dat het kennis is, bij jezelf ontdekken kan. Auteurs: C. Oostveen & R.
Op reis gaan met THUIS
Sietske Dijkstra
Sietske Dijkstra onderzoekt het begrip 'thuis' in de werkplaats muzisch onderzoek 2017/2018. Waar is thuis en met wie? Hoe maken we een thuis? Wat versterkt en wat verzwakt ons…
Verwonderen, Verbeelden & Vertellen
Bastiaan Van den Berg
Bronverhalen en levensverhalen metaforisch lezen, interpreteren en verbinden.
Samen goede zorg maken
Martijn Simons
Over het aanwakkeren van makerschap, professionele kwaliteiten en kwaliteit van zorg.
Zullen we even stil zijn?
Bart van Rosmalen
Het voor Blad opnieuw vormgegeven artikel van Bart van Rosmalen over het ongemak van stilte op het werk.
'Er was eens...'
Rick Steggerda
Een speelse verkenning van een vertelvorm voor de praktijk. Rick Steggerda neemt ons mee in een door hem ontwikkelde vertelvorm.
Lichtvoetige rondgang
Sietske Dijkstra
Een muzisch-methodologische reflectie op de onderzoekswerkplaats door Sietske Dijkstra.
Muzisch delen van inzichten
Michiel de Ronde
MIchiel de Ronde introduceert de artikelen in het laatste hoofdstuk van Blad die gaan over het delen van inzichten.
Gesprekskunst wakkert vernieuwingskracht aan bij (zorg)professionals
Anke Tijtsma
Hoe muzische gesprekken zorgen voor 'denkruimte' in organisaties.
Dag mooie Muzen, dag magische eenvoud!
Annemiek Vera
Beeldend kunstenaar, onderzoeker en docent Annemiek Vera schrijft een brief aan de muzen.
Soms werkt het even niet
Falk Hübner
Op weg naar (een methodologie van) Muzisch Onderzoek? Een verkenning van Falk Hubner.
Maken zet in beweging
Niek Pronk
Een optimistisch pleidooi voor onderzoeken door te maken.
Handtekenen
Melanie Kandelaars
Inkijk in een muzische werkbespreking door Melanie Kandelaars.
A Way Of Living
Cécile Rongen
Critical Response Process maakt ruimte voor een ander gesprek. Datum: 04-18
Poetic Feedback (ENG)
Jochem Naafs
Jochem Naafs introduces the idea of formative and affirmative feedback through writing poetry. He underlines the importance of commonality and performativity and stresses that…
Een doorgaande beweging
Michiel de Ronde
Reflectie en doorwerking van de werkplaats en muzisch onderzoek door Michiel de Ronde.
Nawoord Blad 2
Sietske Dijkstra, Peter Rombouts