Portfolio Seizoen 2 WMO Bas

Manifest Bas van den Berg – projectbureau Esprit de Finesse

                     Werkplaats muzisch onderzoek II 2018-2019

 

Mijn werkpraktijk vanuit Esprit de Finesse heeft twee brandpunten:

  • Bibliodrama[1].werkplaatsen waarin deelnemers hun verhouding tot levensbeschouwelijke verhalen verkennen met spel- en dramavormen op zoek naar zin en betekenis
  • Midrasj…[2] werkplaatsen waarin deelnemers levensbeschouwelijke verhalen met speelse, verhalende en dialogische werkwijzen vanuit meerdere perspectieven leren lezen en duiden

 

Figuur 1 Vroegwijze engel, Paul Klee, 1939

 

In beide werkpraktijken werk ik als maker vanuit de passie om deelnemers door een waaier aan uitnodigende werkwijzen zelfstandig en in samenspel tot zinervaringen en zin ontdekkingen te laten komen die inspirerend zijn voor hun leven en voor hun werk.

Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik te weinig precies waarneem (zie en hoor) wat deze werkwijzen met deelnemers doen en hoe de werkwijzen doorwerken in hun eigen denken, ervaren en handelen.

In de onderzoeksruimte die de Werkplaats Muzisch Onderzoek creëert voor mij en voor andere deelnemers wil ik laten zien wat er met de deelnemers gebeurt als ik de werkwijzen sterker muzisch maak en deelnemers uitnodig om te vertellen wat dit met hun denken, ervaren en handelen doet. Die verhalende en bezonnen dialogen wil ik laten vastleggen in filmpjes. Dit doe ik samen met een collega professional in beide werkpraktijken. In de Werkplaats zou ik een filmpje met andere makers willen bekijken en bespreken. Door de onderlinge dialoog als makers wil ik mijn werkwijze aanscherpen en verfijnder maken.

 

Figuur 2 vergeetachtige engel, Paul Klee, 1939

Tegelijk wil ik laten zien wat dit proces van intenser muzisch werken met mij doet als maker. Die ervaringen en gedachten wilde ik vastleggen in blogs die ik ook kan delen met anderen in de Werkplaats. Tijdens een van de sessies zou ik een van de blogs kunnen delen, zodat daarna in een onderlinge dialoog met makers ik me nog scherper bewust word van mijn eigen rol als maker en begeleider.  

 

Figuur 3 engel vol hoop, Paul Klee, 1939

 

 

[1] Bibliodrama is het in spel- en dramavormen onderzoeken van de verhouding van deelnemers tot een sterk levensbeschouwelijk verhaal met een lange doorwerkingsgeschiedenis. Vgl. Cilia Hogerzeil en Bas van den Berg (1996/2018). Verhalen in beweging. Werkboek voor bibliodrama. Zoetermeer: Boekencentrum.

[2] Midrasj is Hebreeuws voor het proces van nieuwsgierig en doorvragend onderzoeken van levensbeschouwelijke verhalen uit de joodse traditie, vanuit de idee dat ieder sterk verhaal vanuit meerdere perspectieven en op verschillende lagen gelezen en geduid kan worden. Vgl. Bas van den Berg (2017). Wijs worden met bronverhalen. Een visie – en praktijkboek voor leraren basisonderwijs. Amersfoort: Kwintessens.