Dag allen,
Zeer kijk ik uit naar de eerste volledige sessie van de Thinktank Connecting Conversations op 30 oktober as!
Uit mijn proefschrift heb ik een hoofdstuk geagendeerd dat ik graag met jullie wil delen. Het is een vrij lange (!) tekst omdat er een aantal uitgewerkte gespreksontwerpen inzitten. Dus neem er even tijd voor! Denk dat ie ‘te doen’ is. Via deze tekst wil ik met jullie bouwen aan een gedeeld ‘theoretisch frame’, een ‘visie’ op gesprek en dialoog en vooral op de vraag wanneer er nu wel/niet verbinding (connecting) is......
In onze thinktank zijn we (zoals we begonnen) heel concreet en praktisch met vorm, ontwerp en oefening bezig. De huiswerkopdracht speelt daarbij als input een belangrijke rol.
Omdat ineens omgaan met tekst niet altijd makkelijk is (lijkt!) heb ik er een leeswijzer bij gemaakt.
Voorbereiding thuis
1- bepaal eerst je houding tegenover de tekst. Spreek met jezelf af: ‘hoe lastig en weerbarstig en vreemd de tekst mij misschien ook voorkomt, de tekst is voor mij bedoeld en ik zal er iets in vinden’!
2- lees dan de tekst helemaal door. Laat je niet teveel ophouden door zogenaamd moeilijke passages en ook niet door de gedachte dat je de introducerende hoofdstukken mist oid. Stel je gewoon open voor wat er al lezend gebeurt.
3- Als je klaar bent blader je terug naar het begin en ga je op zoek naar een ‘dragend citaat’: een stukje van een regel of 10 tot 15 waarin voor jou een kerngedachte wordt uitgedrukt. Kies niet te snel in de trant van ‘gelukkig ik heb wat’ maar weeg het een en ander tegen elkaar. Schrijf dan het citaat van jouw keuze over.
4- Maak tenslotte daaronder een toelichting op jouw citaat:
5- Draai het blad dat je maakte (maximaal 1 A4) uit en neem het mee naar de thinktank. Daar wordt jouw voorbereiding dan input voor het gesprek dat we over de tekst voeren.
Zeer kijk ik uit naar de eerste volledige sessie van de Thinktank Connecting Conversations op 30 oktober as!
Uit mijn proefschrift heb ik een hoofdstuk geagendeerd dat ik graag met jullie wil delen. Het is een vrij lange (!) tekst omdat er een aantal uitgewerkte gespreksontwerpen inzitten. Dus neem er even tijd voor! Denk dat ie ‘te doen’ is. Via deze tekst wil ik met jullie bouwen aan een gedeeld ‘theoretisch frame’, een ‘visie’ op gesprek en dialoog en vooral op de vraag wanneer er nu wel/niet verbinding (connecting) is......
In onze thinktank zijn we (zoals we begonnen) heel concreet en praktisch met vorm, ontwerp en oefening bezig. De huiswerkopdracht speelt daarbij als input een belangrijke rol.
Omdat ineens omgaan met tekst niet altijd makkelijk is (lijkt!) heb ik er een leeswijzer bij gemaakt.
Voorbereiding thuis
1- bepaal eerst je houding tegenover de tekst. Spreek met jezelf af: ‘hoe lastig en weerbarstig en vreemd de tekst mij misschien ook voorkomt, de tekst is voor mij bedoeld en ik zal er iets in vinden’!
2- lees dan de tekst helemaal door. Laat je niet teveel ophouden door zogenaamd moeilijke passages en ook niet door de gedachte dat je de introducerende hoofdstukken mist oid. Stel je gewoon open voor wat er al lezend gebeurt.
3- Als je klaar bent blader je terug naar het begin en ga je op zoek naar een ‘dragend citaat’: een stukje van een regel of 10 tot 15 waarin voor jou een kerngedachte wordt uitgedrukt. Kies niet te snel in de trant van ‘gelukkig ik heb wat’ maar weeg het een en ander tegen elkaar. Schrijf dan het citaat van jouw keuze over.
4- Maak tenslotte daaronder een toelichting op jouw citaat:
- Wat heeft dit citaat jou te zeggen?
- Kan je een relatie leggen naar jouw verlangen om met ‘connecting conversations’ en deze thinktank bezig te zijn?
- Zet er tot slot een ‘bron’ tegenaan: een boek dat je ooit las, een kunstwerk, een beroemde uitspraak, een filmfragment. Wat roept het citaat bij jou op?
5- Draai het blad dat je maakte (maximaal 1 A4) uit en neem het mee naar de thinktank. Daar wordt jouw voorbereiding dan input voor het gesprek dat we over de tekst voeren.