#3 Routine en Impuls


Een wervelwind onstond in mijn hoofd toen ik nadacht over mijn praktijkonderzoek dit jaar en waar mijn blogpost vandaag over zou gaan.
‘Routine en impuls’ daar gaat het voor mij over dit jaar.
Waar te beginnen met een nieuw onderzoek, dat uit een eerder onderzoek ontstond (De begeleider als maker )
Vanmorgen nam ik een vlog op, ik schreef, tekende en besloot de woorden op te zoeken in het woordenboek. Wellicht bood dat houvast.

Dat deed het... 

Ik realiseerde me dat ik best moeite heb met routines, met de geregelde gang van zaken. Absenten bijhouden in de les, techniek bedienen als ik iets wil presenteren en elk half jaar een nieuwe klas hetzelfde lesprogramma drama geven als de vorige klas zijn en waren niet mijn favoriet. En ook het voornemen om elke maandagochtend aan mijn onderzoek te werken en een blogpost te schrijven stuit nu, de derde week, bij mij op weerstand.
Liever vind ik het wiel elke keer opnieuw uit, maak ik lessen op maat en bekijk ik vanuit dat wat er is hoe ik de begeleiding of les ga aanpakken. Beide werkwijzen zijn denk ik betekenisvol binnen het begeleiden van anderen. Des te interessanter om ze naast elkaar te zetten en te onderzoeken hoe begeleiders zich ertoe verhouden.
De reflectie vanmorgen breide zich uit en ik ben wat voornemens wijzer, daarover vast later meer.

Ook het woord ritueel (geheel van handelingen dat een speciale betekenis heeft) raakt aan het onderwerp routine en impuls.
Het onderzoek rolt zich uit en ik ben heel benieuwd hoe het zich vervolgt.

 

Voor nu ben ik vooral benieuwd naar hoe andere begeleiders, jij als lezer dus, zich verhouden tot routine:
- Wat is in jouw begeleiden, in jouw lessen of bijeenkomsten routine?
- Waarin heb je als begeleider vlugheid of vaardigheid in gekregen (zowel praktisch als inhoudelijk)? Wat heb je ervoor gedaan om hier routinieus in te worden.
- Waarin zou je meer routine willen krijgen in je begeleiden?


Wil je reageren op deze vragen? Hartstikke fijn!
Dat kan hieronder door een reactie toe te voegen, maar mag ook per mail brechtje.wedman@hku.nl of telefoon 0629089776

veel dank

 

 

Reacties

  • Wilfred Hermkens

    Ha B,

    mijn routines bestaan uit; contact maken-absenten noteren-behoeftes inventariseren-vorige les terughalen-en...Gaan! In deze routine zoek ik wel altijd kleine 'onverwachte' dialoogjes met een student of de groep. Na dat Gaan zit natuurlijk ook een vorm van ritueel/routine, maar dan is het scala veel breder.
    Ik heb hier routine in opgedaan door te doen. Eerst 'ondoordacht', misschien 'impulsief' uit te proberen. Zonder les-opzet, zonder plan te gaan doen.
    Ik zou graag verdieping willen in juist non-routine??? Kan dat? In bijvoorbeeld reflectie-beoordeling-feedbackvormen. Hoe kan ik deze weer 'impulsiever' houden?

  • Hallo Brechtje,
    Routine: nu ik net met lesgeven ben begonnen op de HKU is er nog weinig routine. Het is zoeken: hoe kom ik een lokaal in als ik geen druppel heb? hoe werkt het scherm? Waar vind ik een bezem, ik vind het lokaal namelijk vies?
    Het enige houvast na drie lessen is het studentenlijstje. Fijn om v-tjes te zetten.
    En dan begin ik. Met een draaiboekje op papier, waar niets van terecht komt. Het is me in al die jaren training die ik wel gegeven heb bij bedrijven, niet gelukt routines in te bouwen. Ik laat mijn draaiboek altijd los, soms vertel ik hetzelfde, heel vaak niet. Ik realiseer me dat ik er altijd uit kom. Dat is mijn routine: het vertrouwen dat het goed komt als ik luister en volg: de deelnemer, de groep en mij zelf.
    Alleen nu is het nieuw. En die routine is er niet. Dus voel ik me onzeker. Ben niet vrij in mijn beweging. Misschien betekent routine ook dat ik mijn grenzen weet, wat doen we hier wel en niet. Zodat ik in vrijheid mijn draaiboek los kan laten.