Over de opzet MP
Oefen andere vormen van feed-back en open vragen. Doe je werk van het begin af aan 'onderzoekend'. Zet dat wat jouw impact zou kunnen zijn ten volle neer. Maak wendingen.
In Muzische Professionalisering volgen we twee sporen: 1- aanwakkeren van je eigen makerschap 2- doe van interventies in de praktijk die je wil verbeteren.
Uitwerken:
I- We werken als werkplaats. Geschiedenis van werkplaatsen. Delen van work in progress. Co-creatie. Ook een duidelijke plaats en tijd dat we aan het werk zijn. Speelruimte.
II- vanaf het begin 'onderzoekend werken'. Oprekken van de beelden (de aannames) die we hebben over wat onderzoek zou zijn.
III- gezelschap vormen. Over het belang om het potentieel in de groep aan te spreken ten volle, de wederkerigheid te ontwikkelen, de gift (inbreng is geven, feed-back is teruggeven), jezelf op het spel zetten omdat anders geen verbinding etc.
WAT DOET MAKEN IN ONS WERK? we werken vanuit een kwadrant dat gaat over de werking van maken. deze beschrijving is geleend van ons werk in de parallel Master, die van de Crossover Creativity. Later maken we hiervan maatwerk voor de Master Kunsteducatie.
(individu) Maken helpt om jezelf op het spel te zetten en een regisserend ontwerper te worden. je bronnen te kennen en in te zetten. Je waardenkaart. Jouw uitdrukking en expressie. Zichbaar worden, ruimte innemen door te maken. Vanuit een eigen inzet te werken met anderen (regisserend ontwerpen)
(groep) Maken zoals in werk in opvoering is de uitnodiging om samen te maken (co-creatie). Door brieven te schrijven, spullen op te stellen, een situatie na te spelen, er een tekening van te maken etc. Dat samen maken helpt om grenzen van disciplines en organisaties te slechten en verbinding te vinden, gedeelde waarden en betekenissen. Maakt vernieuwing en werkprocessen mogelijk over grenzen heen. (interdisciplinair innoveren)
(kennis) Door te maken (beeld, muziek, object, ontwerp, poezie, design) gaan er veel meer soorten kennis een rol spelen dan door louter praten en cognitie. Het palet aan kennis wordt breder en gaat ook sensibele lichamelijke kennis, materiele kennis, en dergelijke ruimte geven om mee te spelen. (ontwerpend onderzoeken)
(samenleving, praktijk, context) door dat wat er 'uit het werk komt' (product, dienst ...) ook als gemaakt werk te behandelen en dus te tonen en passende manieren te vinden voor opvoering (letterlijk publiek maken) neemt betekenis en zeggingskracht toe. (verbinden valoriseren)
OVERZICHT van de introductie en de daarop volgende vier lessen
1- start- jezelf op het spel zetten: bronnen en performance door publiek te maken (verbindend valoriseren)
2- theatrale dialoog (regisserend ontwerpen) en set of short pieces (ontwerpend onderzoeken)
3- werk in opvoering: (interdisciplinair ontwerpen en ontwerpend onderzoeken) plus wendingen
4- kennis-maken- denken door te maken. (ontwerpend onderzoeken) terugmaken op boek Bart
5- de doorwerking (verbindend valoriseren). en de speech van je leven.