Eigenaarschap door delen
Voornemen voor de Maitlandsessie:
De vraag/opdracht waarmee ik aan de slag ben is ‘hoe creëer ik meer eigenaarschap voor eigen professionalisering bij docenten’. Een van de experimenten die ik ga uitvoeren is het opzetten van een docent coöperatie.
Het idee ontstond om een werksessie te houden om erachter te komen of een docentcooperatie wel/niet kan werken. Deze werksessie kan onder begeleiding van een expert. De deelnemende docenten zullen aan het eind van de avond pitchen wat voor cooperatie zij starten of dat zij andere ideeen hebben.
Voortschrijdende activiteiten: eigenlijk is vanuit het Expertisecentrum Educatie al ruimte gecreëerd om te gaan experimenteren met een docentcooperatie. De vraag is dus niet of we het gaan doen, maar meer hoe. Binnenkort wordt, samen met een ervaringsdeskundige op het gebied van cooperaties, gestart met het opstellen van randvoorwaarden voor de cooperatie. Hierna kunnen docenten uitgenodigd worden. Vervolgens zijn een aantal ontwerpsessies nodig om tot een echte groep/cooperatie te komen. Een van deze ontwerpsessies kan in Maitland plaatsvinden.
Tijdens de opdracht in het groepje van 4 kwamen we op de zin “ Het nemen van eigenaarschap door het delen van verantwoordelijkheden”. In onze performance draaide het niet alleen om het delen van verantwoordelijkheden, maar ook om de vraag hoe je dat doet. Gooi je het naar iemand toe, deel je het zonder dat de ander weet waar het om gaat, geef je inzicht of bepaal je zelfs samen wie welk deel doet?
Bovengenoemde 'slogan' heeft uiteraard alles met mijn opdracht/onderzoeksvraag te maken. Nl:
a) Door te participeren in een cooperatie nemen docenten eigenaarschap. Dit doen ze door samen te werken en samen te delen van o.a. verantwoordelijkheden
b) Het Expertisecentrum Educatie neemt een ander soort eigenaarschap. Door verantwoordelijkheden te delen krijgen anderen ook de mogelijkheid om eigenaarschap te nemen.