De 21 onderzoekers van het lectoraat Kunst en Professionalisering geven in Blad - Praktijken van Muzische Professionalisering, een weerslag van hun muzische onderzoeksactiviteiten. Onder de kopjes in de menubalk bij publicaties leest u de losse artikelen.
De titel van het Jaarboek, Blad - Praktijken van Muzische Professionalisering, verwijst zowel naar de muzische praktijken, als naar de verschillende werkcontexten waarbinnen de 21 praktijkonderzoekers in het jaar 2015-2016 vanuit het lectoraat Kunst en Professionalisering onderzoek deden. Ze deden dat in drie HKU Schools (Beeldende Kunst, Theater en het Utrechts Conservatorium), het HKU Expertisecentrum Educatie, De Baak in Driebergen en in de diverse professionele omgevingen waar de externe praktijkonderzoekers toegang toe hadden. Het Jaarboek neemt je als lezer mee in hun onderzoek naar onder meer:
-
de dialoog tussen een kunstwerk en zijn beschouwer
-
wat het voor studenten van hoger en middelbaar beroepsonderwijs betekent om hun eigen makerschap aan te spreken in een uitnodigende atelier-omgeving
-
de werking van vervoering nieuwe manieren van onderzoek doen voor vierdejaars studenten van HKU Theater.
Het Jaarboek is gerangschikt volgens de vier onderzoekslijnen van het lectoraat waarbij de verschillende uitgelichte muzische praktijken steeds andere perspectieven op deze onderzoekslijnen tonen. Je kan het jaarboek downloaden of vinden via deze link:
Download Blad 1
Hieronder staan alle artikelen van Blad 1 met een korte beschrijving en auteur vermeld.
I can see a woman crying
Til Groenendijk
Beschouwen van kunst lijkt geen eenvoudige zaak. Zeker niet wanneer je ervan uit gaat dat je kunst moet begrijpen...
De scheppende virtuoze kunstdocent
Myrthe Nagtzaam
Een brief van de kunstdocent aan de kunstenaar. Datum: 09-16
Plaats, maken en lichaam
Esther Bos
Wat typeert deze manier van coachen en hoe kan ik deze versterken? Datum: 09-16
Verbinden
Nelly van der Geest
Met zo’n buzz woord gaat ook mijn tegenkracht kriebelen: wat bedoelen we eigenlijk als we verbinden zeggen? Datum: 09-16
Wanneer is er vrije ruimte nodig?
Corrie Nagtegaal
Hoe voorkom ik vanuit mijn rol in de organisatie dat structuur en cultuur te los van elkaar raken en het muzische vermogen verliezen? Datum: 09-16
Lieve Begeleider
Brechtje Wedman
Met mijn verhaal nodig ik je uit om vragen te stellen over begeleiden, over maken, over ‘jij als begeleider’. Datum: 09-16
Reflectie, conclusie, aanbeveling
Annemarie Maas
Hoe werk je als praktijkonderzoeker op een muzische manier aan de professionalisering van collega-docenten? Datum: 09-16
Maken, spelen, vertellen en delen
Arwen van Putten, Marlies Dorigo
Vanuit een makend onderzoeksproces zijn praktijkexperimenten opgezet met een muzisch perspectief. Datum: 09-16
Connecting Conversations
Bart van Rosmalen
Hoe kunnen professionals over de grenzen van hun disciplines heen met elkaar spreken? Die vraag komt in mijn werk centraal te staan. Datum: 09-16
Op weg naar performatief onderzoek
Falk Hübner
In deze bijdrage komt Falk Hübner tot een eerste conceptuele verkenning van Performatief Onderzoek. Datum: 09-16
De speler als maker
Euwe de Jong
Werkvormen en feedback van studenten op deze werkvormen. Datum: 09-16
Sta me toe je mee te nemen
Jochem Naafs
Deze bijdrage gaat in op de rol van onderzoek in het kunstonderwijs. Datum: 09-16
Beste Ruud
Anouk Saleming
Het lukt me steeds meer om de stilte, mijn stilte, tot klinken te brengen. Datum: 09-16
Verzamelen
Carolien Oostveen
Het MuseworkMuseum. Een museum met resultaten van gebeurtenissen in foto’s, herinneringen van ontmoetingen in reflecties etc. Auteur: Carolien Oosveen. Datum: 09-16
Muze, work in progress
Marjorieke Glaudemans
De ‘kennis van het hart’ opent de Muze in iedereen. Auteur: Marjorieke Glaudemans. Datum: 09-16
Ik speel, ik word gespeeld
Peter Rombouts
De afspraak is te spelen, ieder op zijn manier, geïmproviseerd. En dan gebeurt het... Datum: 09-16
Expressief Belichamen
Elisabeth Bogaard
“Gaat het?”, vroeg de docent toen in een achteroverbuiging terwijl de tranen over mijn wangen stroomden. Datum: 09-16
Vervoering
Bart van Rosmalen
De vervoering van het zingen staat in verbinding met de meer reflectieve en verklarende functie van ‘bezingen’. Datum: 09-16
Staging Leadership
Godfried IJsseling
Een persoonlijk onderzoek rond leiderschap, zelfsturing, en de spanning tussen vormgeven en laten ontstaan. Auteur: Godfried IJseling. Datum: 09-16
Aanspreken eigen kunstenaarschap
Carolien Oostveen
Aan het vergaren van alle ervaringen ontbrak het volgens mij aan het makerschap. Kunnen de studenten los laten komen van het gebruikelijke? Auteur: Carolien Oostveen. Datum: 09-16
DNA moet je doen
Annelies Hoogcarspel
Hoe de identiteit van een organisatie kan worden uitgelezen om haar in de praktijk te kunnen toepassen. Auteur: Annelies Hoogcarspel. Datum: 09-16
Playgrounds
Carolien Oostveen
Studenten op bezoek in creatieve broedplaatsen. Auteur: C. Oostveen & A. Saleming. Datum: 09-16